Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Finns det ingen möjlighet att kunna flytta båda stona med fölen dit redan i höst? I alla fall tidigare än december, det känns inte bra att byta från installning till lösdrift precis när det är som kallast. Eller har du möjlighet att bygga ett skjul i befintlig hage och redan nu börja lösdriftslivet?
Jag tycker att lösdriften låter bra och välskött men när du bara har 10 min dit finns alternativet att ta in fölen i box några timmar per dag om man vill vara säker att de verkligen får ligga ner och vila och torka upp. Så brukar vår stallägare göra med fölen och det tycker jag är toppen, slippa så lång installning som det blir om de står inne hela natten men ändå kunna säkerställa att fölet får både det kraftfoder och den vilan den behöver.

Nej tyvärr är det uteslutet att flytta båda ston med föl dit i höst, hon som äger lösdriften vill inte ha fler än sammanlagt 6 hästar och den andra hästen rids igång och hon är inte intresserad av lösdrift. Dessutom så känns det rätt taskigt mot nuvarande stallägare att bara dra när man gjort upp att hyra av henne fram till december. Annars hade det varit en god lösning!!

Bygga ett skjul som är i rätt standard gör man nog inte på några timmar, dels kostar det mkt o det skulle ta flera dagar.

Mvh Maria
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Det optimala är väl att du tar både sto och föl till lösdriften innan avvänjningen.
Flyttar stoet sedan till den som ska leasa henne efter det. Då är fölet redan vant vid den nya flocken och kommer att känna sig trygg där.
Då behöver du inte heller fundera på täcken eller om det sker under vintern.

Ja det hade varit det bästa nästan, att ta dit dem båda i någon månad innan stoet ska vidare. Då hade de dessutom kunnat gå med varann någon månad till eftersom avvänjningen blir i lite tidigaste laget (beroende på vem man frågar förstås;)).

MEN, nu är det så att stoet är dräktig och det kanske inte är riktigt fair att släppa in henne i en ny flock för att sedan flyttas igen?? Dels för smittorisken och jag vill ju inte att hon kastar fostret (tror inte heller att de som ska ha nästa föl bli så glada då) och delös så är det ju alltid en skaderisk när man släpper ihop nya hästar med varann, kanske inte är så bra för bara några veckor..:confused:
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Men du tror inte risken är att hon blir orolig om jag flyttar henne direkt i samband med avvänjningen?? Jag kan dock inte flytta henne tidigare än december för det är ändå precis på gränsen till tidigaste laget att avvänja då, så jag är tacksam för varje dag extra det blir.

Mvh Maria

Jo, visst finns alltid den risken. Men ofta går det bra. Jag hämtade hem mitt föl när hon var 5 mån och 3 veckor vilket jag tyckte var på tok för tidigt, men var tvunget pga av praktiska skäl, hon hade aldrig varit i från mamma och vi transporterade henne 55 mil.
Jag var ärligt "skitnervös", och visst var hon ledsen första natten, och på morgonen när jag släppte ihop henne med min ena valack så ropade hon efter sin mamma och försökte dia honom. Men innan dagens slut hade hon accpeterat och vant sig. Däremot valde jag inte lösdrift, utan hade henne här hemma.
Uppfödaren har alltid gjort sådana avvänjningar i samband med försäljning och det har gått bra.

Men du får väl försöka att flytta henne i december, innan nyår, så kanske hon hinner få någon vecka på lösdriften innan riktiga vintern kommer.
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Ja men är det lika bra att flytta henne direkt när morsan har åkt så blir det ju i början av december och då har förhoppningsvis inte den riktiga vintern kommit än. Där de går nu så är de ute ca 12h/dag så då kanske hon ändå hinner sätta ganska mkt päls.

Min fölunge är knappa 6,5 månader när hon vänjs av helt, hade gärna haft dem ihop någon månad till men detta funkar bäst också av praktiska skäl.

Jag tänkte göra avvänjningen så att vi nån månad innan delar dem (även det andra stoet med föl) på natten och har båda fölen ihop i stora fölboxen så går de med mammorna på dagarna. Låter det klokt??

Mvh Maria
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Mina 4 hästar varav 2 gamla 1 tävlings häst och en 2 åring har alltid stått i box men nu står dom allihop på lösdrift. å dom har aldrig mått så bra som nu. min ena häst som alltid frös innan som fick ha täce när dte duggade på sommaren har inte täcke ännu =) jag tycker lösdrift e super bra. min 2åring har aldrig haft täcke.. JO när det har varit totalt snö kaos å vi har tagit in dom över natten har hon fått ha ett flis täcke på sig å ett regn täcke på dagen när de e som värst snö storm. men jag kan absolut rekomendera lösdrift. d emår alla hästar bra. av dom blir hållbara och inte några klena hästar som fryser när de går under 0 grader.
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

glömde säga att. det spelar ingen roll hur mkt det pisse regnar å blåser så står hästarna ute tills som känner att nä nu får vi nog gå in.. Mina 3 hästar går ihop. 2 äldre ston å min unghäst. när de pisse regnar å snöar å blåser e dom hällst ute. de e mitt på sommaren när flugorna e som värst dom står inne. å dom e nästan aldrig inne på natten utan ute. Så om du bor upp i landet så är det nog ingen som hällst fara att släppa henne på lösdrift. Se bara till att det ej är dragit å att hon har något tort ställa att sova på om hon nu vill in å lägga sej. kylan brukar ej vara några poblem för ett föl de e vind å regn som brukar ställa till de så bara ut med henne så fort du kan så ska du se att de går bra. jag menar min unghäst stog i box till hon var 1 år å de ångrar jag för när jag släppte henne på lösdrift mitt i vintern så såg jag hur välmusklade dom andra var ijämförelse med min. visst va hon lite ensam dom första dagarna å stog offtast utanför vind skyddet men hon gick in när dom andra gick ut. Å efter 3 dagar stog dom allihop inne å gick ihop. å hon har fått så fina muskler sedan dess.
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

tycker det låter jätte klokt att låta bebisarna gå ihop på natten när du avvänjer dom. sen när dom e lugna å vana att vara utan mamma kan dom stå själva.. Våran var 7 månader när vi vande av henne. Hon fick stå i en egen box rakt över stallgången så hon såg mamma hela tiden å med tiden flyttades hon längre och längre bort från mamma. var bara noga med att dom får sin del av maten när dom är 2 i samma box. ett ypperligt tillfälle att binda upp dom 2-3 timmar i varsin ände av boxen å ge mat å lite hö på kvällen å när man nattar så släpper man dom.
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Jag hade liknande problem när min fölunge var liten.
Flyttade till ny gård på vintern där det bara fanns möjlighet till lösdrift, dock har mina hästar alltid varit ute mycket så hon hade en rejäl vinterpäls redan innan. Det var hur som helst inga problem. Kommer ej ihåg hur vintern var det året men jag har för mig att det var en hel del snö så det var nog ganska kallt mellan varven. Kylan brukar ju inte vara något problem, då är nog ett riktigt sunkigt novemberväder värre med ett par plusgrader och regn i flera dagar. Jag tycker i alla fall att du gör helt rätt om du flyttar henne till lösdrift, hon kommer säkert att leka sig varm med sina nya kompisar och du har ju möjlighet att stänga in henne om det blir alldeles för ruskigt väder.
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Kl

Om man stänger en lösdrift en viss del per dygn så kallas det inte lösdrift utan storbox.
Och då faller hela idén med fri rörelse för unga individer.

Vi skiljer av i december och kör ungarna till lösdrift.
Fungerar jättebra. Ingen fryser.
Men vi har alla fönster i stallarna borttagna fram till dess.


Och om man tar sen och studerar sk "lösdriftare" så ser man ganska snart att vilotiden är inte på natten utan förmiddagen fram till lunch nåt.

AM
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Tack för era svar!!! Tyvärr så blev det sen så att vi inte fick platsen. Eller snarare, de bestämde sig för att inte ta in några nya i år på deras lösdrift:( Det som hade varit så perfekt! Men men, vi var iallafall välkomna på bete för det hade dom gott om och ville gärna ha in fler unghästar till våren då. Bete kan man väl släppa de unga på redan i början av maj??

Hur som helst så lutar det väl åt att jag blir tvungen att ta hem henne några månader över vintern. Hon kommer då att få gå ute med en unge som är ett år äldre (som också hade velat få plats i lösdriften men det gick ju inte) samt att det kommer gå ett par äldre ston till isamma hage. Vi har kommit överens om att de då får gå ute fram till kvällen o käka hö i hagen istället när de andra går in. Känns som det enda alternativet just nu eftersom jag inte får tag på nått annat, även om det inte är optimala hagar(ingen naturlig terräng alls).

Jag har svarat på en annons jag hittade om en annan lösdrift i närheten men de platserna var redan tagna. Kommer fortsätta att spana vidare men det ser inte så lovande ut. Men tar jag hem henne i december så blir det bara fem månader om de kan gå på bete från maj. Kanske kan slänga ut lite trädstammar till dem i hagen så de har något att göra!!!

Någon anna som har förslag??

Mvh Maria
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Förslag är att du kollar runt på dom stora travstuterierna.

Du är väldigt sent ute då sådana platser bokas i förtid. Men kanske värt att testa

AM
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Tack för tipset!! Du har ingen aning om något stuteri som ligger runt Norrköping i Östergötland??:angel: Jag har noll koll på dem:crazy:
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Det enda stuteriet jag kommer på i Norrköpingstrakten är Rodga.
Men vet ej hur dom har det med platser.
Skinnarbo gård är också värt att kolla.

Längre bort finns Norrby som har bl.a Super Arnie och Gentle Star.
Salsbro och Flenmo är också "trav-stuterier" bl.a.

Ett tips är också om du går in på Flyinges hemsida och tittar på mottagarstationer.
Där finns "rid-stuterierna" listade efter län.
I lInköping har du Stenholmen med islänningar men tror att det även är ridhästar där..alltså större varianter.

Sedan kan du ta en heldag och gå på trav. :idea:
På anslagstavlorna på stallbacken brukar det finnas annonser om platser från mindre stuterier.
Eventuellt har även ATG klinikernas anslagstavlor någon intressant lapp.

AM
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Jag gjorde precis som du förra året, mitt föl som jag köpte släppte jag ut på lösdrift i januari,(och hon hade stått på stall innan) och jag bor i norra norrland. Inga problem alls med fri tillgång på grovfoder och mycket väl isolerad ligghall. Hon frös aldrig, även fast jag var mycket nära att använda täcke vid - 35...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 399
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 948
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 046
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 343
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp