Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

maria_b

Trådstartare
Nu har jag kommit i en situation jag inte hoppats på att hamna i, men tyvärr är jag här.. Jag har eget stall hemma men med dåliga förutsättningar för ett litet föl. Inga jämnåriga kamrater, platta rasthagar som blir lerigahöst/vår, samt endast utevistelse ca 6-7h/dag, pga vi har hyresgäster och driver stallet kollektivt med mkt tävlingshästar. Nu i höst har jag därför mitt sto med föl inackorderat på ett annat stall där allt är super, fölkompis + flera andra ston, mkt bra hagar, full skötsel o mkt god hästhållning. Tyvärr så ska ägaren avveckla hästverksamheten lagom till vintern då mitt föl ska avvänjas, och det andra fölet ska säljas. Eftersom mitt sto kommer att stå utleasad hos uppfödaren i ett år så behöver jag alltså hitta en lämplig stallplats åt min unge och det var tyvärr svårare än vad jag trodde. De flesta bekanta jag vet har fått föl i år har fått hingstföl, och mitt föl är ett sto. Jag är också noggrann med att mitt föl hamnar hos någon som klarar av att uppfostra unghästar och har allmänt god hästhållning. Dessutom är det en förutsättning med helinackordering där jag bara kommer någon gång i veckan o pysslar eftersom jag har en hel ridanläggning hemma.

Jag har frågat runt massor men alla tänkbara har som sagt hingstföl. Jag har haft ute annons men inte fått några bra svar. Och nu äntligen, så fick jag veta att en ifrån samma klubb har ett stoföl och gärna vill ha en fölkompis till sin! Men nu till problemet, det är lösdrift där och min fölunge kommer stå på box i höst i nuvarande stallet. Jag har hela tiden tänkt tvärnej till att sätta ut henne på lösdrift men när vi pratat med ägaren så har jag börjat tänka om.

Hon har alltså en lösdrift i en stor och bra hage där det finns ett till stoföl, någon ett- och tvååring samt ett par äldre ston. De kommer att bli en flock på max sex hästar. I lösdriften finns tre stora ligghallar och om det är dåligt väder så går det att stänga in dem där. Om min häst skulle bli skadad finns det dessutom möjlighet till tillfällig box. De binds upp två ggr i veckan samt har fri tillgång på grovfoder samt får kraftfoder två ggr per dag, där ägaren ser till att varje häst får exakt det den behöver. Jag har fått MKT goda referenser på detta stall, och dessutom så är mannen i familjen bonde och känd för att producera högkvalitativt foder. Fördelen är också att denna gård ligger knappa tio min från oss och jag kan åka dit betydligt oftare än jag tänkt mig, alltså flera ggr/vecka.

Så vad gör jag?? Efter att ha letat hur mkt som helst så verkar jag nu tyvärr bara stå med detta alternativ eller ta hem henne och låta henne stå i "tävlingsstall". Min tanke är att om jag kanske vänjer henne vid täcke (inte optimalt på en fölunge som ska sätta päls men kan ju inte sätta ut henne på lösdrift mitt i vintern annars?) samt att de hålls instängda i ligghallarna när vädret är dåligt, är det då helt idiotiskt med detta alternativet?

Hade först som sagt uteslutit lösdrift, men eftersom denna verkar skötas så bra och de har tillgång till tre ligghallar på sex hästar så kanske det inte vore helt katastrof eftersom hästhållningen är så god och referenserna så bra?? Kan tillägga att vi inte fått hundra besked än om vi får platsen, det är en person som varit inackorderad där i sommar som eventuellt ska stå kvar, men ägaren vill gärna ha mitt föl som sällskap till sin.

Mvh Maria
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

VARFÖR i hela fridens namn ska du ha täcke på fölet?
Ligger lösdriften på Nordpolen eller i Sibirien?

Mata fölungen ordentligt i stället så klarar den vintern alldeles utmärkt.
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Läste du parantesen efter så såg du anledningen med ett frågetecken efter, eftersom det känns taskigt att sätta ut ett föl i lösdrift mitt i vintern men att det ändå är det mest optimala alternativet just nu så var det föt att jag inte trodde att pälsen hon sätter när hon står på stall räcker för att hålla sig varm i lösdriften.

Jag bad om synpunkter och det vill jag gärna ha. Lägg fram dem på ett snyggt sätt och redogör varför etc, jag är helt öppen för diskussion det var därför jag lade ut tråden.

Du hade ingen annan sunpunkt på min frågeställning är att föl klarar sig utan täcken på lösdriften?

/Maria
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Vill bara påpeka att jag är ingen amatör, men har hamnat i en knivig situation och bad om hjälp med råd. Att frågasätta om lösdriften ligger på Nordpolen upplever jag väldigt spydigt sagt.
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Håller med ameo.
Fölungen kommer klara vintern utmärkt utan täcke sålänge den har tillgång till ordentligt foder så den kan hålla sig varm.

Att täcka den lilla låter onödigt. Jag tycker lösdriften låter som det bästa alternativet du har.
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

jag vill gärna ha dom på stall första året för att dom ska kunna koppla av o vila när dom behöver + att man kan hålla på med dom mer...
Men om jag hade hamnat i din situation så hade jag inte tvekat o lämna henne på lösdriften,tycker att det låter väldigt bra.(bättre än att stå i ett tävlingsstall)
Framför allt för att du har ju henne så nära o kan titta till henne lätt.
Men absolut inget täcke!!
Har dom bara fri tillgång på mat så äter dom för att hålla värmen..
Men när är det du ska vänja av? Du kan inte göra så att du släpper dit sto + föl nu o sen tar du väck stoet när hon ska åka o då har fölet tryggheten från flocken som hon gått med ett tag.;)
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Till alla: Täcke blir det inget av då jag håller med i era resonemang, hon får klara sig utan och sätta päls efter det. Kan ju alltid be dem att stänga ligghallarna om nätterna eller så i böejan så att hon verkligen ligger ner i lugn och ro och lär sig att det är varmt och skönt där.

Anledningen till att jag inte kan ta dit dem redan nu är att jag då lite sätter nuvarande stallägaren samt tjen som äger det andra fölet i skiten. Jag har ju bokat stallplatsen hela hösten så stallägaren räkanr nog med den nkomsten, och jag kan inte bara lämna det andra fölet hon går med nu i klistret eftersom vi bestämt att de ska ha sällskap av varann.

De ska vänjas av i december, och min tanke är att mamman får åka till uppfödaren i början av december men att min fölunge får gå kvar med "sin" flock i några veckor till innan jag flyttar henne till andra stället. Det borde väl vara bättre än att sära på dem och flytta fölet till nya stallet samma dag?? har hört skräckhistorier där föl flyttas till nytt stall direkt ifrån mamma och rymmer då den inte känner sig trygg i nya flocken, så vill undvika det.

Mvh Maria
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

jag vill gärna ha dom på stall första året för att dom ska kunna koppla av o vila när dom behöver + att man kan hålla på med dom mer...

Detta var det självklara för mig med, innan jag insåg bristen på stoföl i min omgivning där det finns möjlighet att inackordera mitt föl och hästhållningen är tillräckligt god. :o
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Jag tycker att det låter HELT perfekt ! Varför tvekar du ?

Min lilla fölunge kommer att avvänjas mitt i vintern och då flytta med det andra hingstfölet till en lösdrift med ettåringar och någon tvååring.

Stofölet kommer troligtvis att få gå kvar med stona, dock att hennes mamma kommer att få flytta iväg en period.

Varför stänga in hästarna för att det är dåligt väder ? Vill de vara inne så går de in, vill de vara ute så är de ute.....

Våra hästar sover både ute och inne på vintern, men mest ute !

Fri tillgång till hö är det absolut viktigaste !
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

En grej till

Hon behöver ABSOLUT inget täcke, såvida hon inte är inne dygnet runt nu under hösten.

Hästar håller värmen ffa genom att äta !!!

Dessutom har jag noterat att hästar på lösdrift inte sover så mycket på nätterna, de sover i regel på den ljusa tiden av dygnet.... så oroa dig inte för nätterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Hon har alltså en lösdrift i en stor och bra hage där det finns ett till stoföl, någon ett- och tvååring samt ett par äldre ston. De kommer att bli en flock på max sex hästar. I lösdriften finns tre stora ligghallar och om det är dåligt väder så går det att stänga in dem där. Om min häst skulle bli skadad finns det dessutom möjlighet till tillfällig box. De binds upp två ggr i veckan samt har fri tillgång på grovfoder samt får kraftfoder två ggr per dag, där ägaren ser till att varje häst får exakt det den behöver. Jag har fått MKT goda referenser på detta stall, och dessutom så är mannen i familjen bonde och känd för att producera högkvalitativt foder. Fördelen är också att denna gård ligger knappa tio min från oss och jag kan åka dit betydligt oftare än jag tänkt mig, alltså flera ggr/vecka.

Jag har bara goda erfarenheter av föl och unghästar i lösdrift, och tycker att allt låter väldigt bra. Spontant undrar jag dock hur man klarar av att se till att hästarna får exakt det kraftfoder de behöver i en flock på 5-6 st av olika åldrar? Det verkar ju inte som de binds upp vid varje måltid, om detta görs två gånger i veckan. Stängs de in i box vid varje kraftfodertillfälle? Kolla det för det kan bli ganska mycket snurr bland hinkarna annars, med risk att de äldre som äter fortare snor från de yngre. Annars tycker jag att det låter kanon, jag skulle inte tveka en sekund. Ditt stoföl kommer att få jättekul, må bra och bli en frisk och stark häst!
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Jag förstår att du funderar, jag hade resonerat på samma sätt som du ang att släppa henne i lösdrift i mitten på januari.

Tycker att det stället du beskriver låter som en seriöst och välskött lösdrift. Men skulle nog hellre välja att släppa dit fölungen så fort som möjligt efter avvänjningen.

Förra året var det här i mina trakter plusgrader långt in i december, men i januari gick det ner på dryga 15-20 minus.
Även om jag kan hålla med de flesta här i tråden att fölet skulle klara det, så skulle jag absolut inte känna mig bekväm i en sådan situation.
Så i ditt ställe skulle jag flytta fölet tidigare än planerat.
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Flytta en häst från boxtillvaro till lösdrift mitt i vintern?! Ett föl?! Jag är tveksam... lösdriften låter kanon och jag tycker lösdrift är det absolut bästa sättet att låta en ung häst växa upp. Men jag skulle nog inte flytta ett föl till en lösdrift mitt i vintern... framförallt inte om hästen stått i ett uppvärmt stall innan. Visst, är det hela i sydligaste skåne kanske det funkar, men här uppe där jag bor eller ännu längre norrut där det lätt kan vara -10 - -20, ibland ända ner mot -30? Nja...
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Finns det ingen möjlighet att kunna flytta båda stona med fölen dit redan i höst? I alla fall tidigare än december, det känns inte bra att byta från installning till lösdrift precis när det är som kallast. Eller har du möjlighet att bygga ett skjul i befintlig hage och redan nu börja lösdriftslivet?
Jag tycker att lösdriften låter bra och välskött men när du bara har 10 min dit finns alternativet att ta in fölen i box några timmar per dag om man vill vara säker att de verkligen får ligga ner och vila och torka upp. Så brukar vår stallägare göra med fölen och det tycker jag är toppen, slippa så lång installning som det blir om de står inne hela natten men ändå kunna säkerställa att fölet får både det kraftfoder och den vilan den behöver.
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Det optimala är väl att du tar både sto och föl till lösdriften innan avvänjningen.
Flyttar stoet sedan till den som ska leasa henne efter det. Då är fölet redan vant vid den nya flocken och kommer att känna sig trygg där.
Då behöver du inte heller fundera på täcken eller om det sker under vintern.
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Du har skrivit en massa bra saker om lösdriften så det låter som du själv vill ta ditt föl dit. ja tycker det låter jätte bra. som andra har sagt så äter de om de fryser, går de på lösdrift kan de också röra på sig om det är kallt, o värma sig hos varandra. kylan är nog inget bekymmer, värsta vädret är ju när det är nollgradigt och regn, men då kan de ju gå in. Jobbade tidigare i ett stort stall o vi hade alla unghästar och fölston på lösdrift under hela året, tog in dem i omgångar när vi skulle jobba med dem, fölen var inne några veckor då och då för att vänja sig vid att vara inne, borstas, gå i grimma, stå uppbundna och allt sånt och det räckte. Vi hade nog täcke på alla hästarna under januari och februari men det berodde på att det alltid var storm där. Hästarna hade en ligghall men de stod oftast i skogen när vädret var tråkigt.
För övrigt erbjuder lösdrift en chans för fölet att leka och lära sig att umgås med andra hästar, både deras motoriska och sociala egenskaper utvecklas. vi hade ibland 15 hästar i olika åldrar i samma flock, och det var aldrig några problem att släppa ihop dessa hästar med andra sen. Jag tror inte heller att ditt föl blir jätte förtvivlad när inte mamma är med, det kommer ju vara så mycket annat att tänka på.. Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Jag tycker att det låter HELT perfekt ! Varför tvekar du ?

Min lilla fölunge kommer att avvänjas mitt i vintern och då flytta med det andra hingstfölet till en lösdrift med ettåringar och någon tvååring.

Stofölet kommer troligtvis att få gå kvar med stona, dock att hennes mamma kommer att få flytta iväg en period.

Varför stänga in hästarna för att det är dåligt väder ? Vill de vara inne så går de in, vill de vara ute så är de ute.....

Våra hästar sover både ute och inne på vintern, men mest ute !

Fri tillgång till hö är det absolut viktigaste !

Ja själva lösdriften i sig känns toppen,det jag tvekade för var o sätta ut ett litet föl på lösdrift mitt i vintern. Det var också därför jag funderade på täcke vilket jag helt har beslutat att inte ha nu eftersom det tydligen ska gå bra ändå! Tur att det finns många uppfödare med erfarenhet av lösdrift här, själv har jag aldrig haft häst i lösdrift innan!
Det jag också var orolig över var att de äldre hästarna kanske håller sig ute oavsett väder och att därför fölen skulle hålla sig ute också, även om de behöver ligga ner o vila tort. Men det finns ju som sagt tre ligghallar i hagen och öjlighet att stänga in dem där!
Skönt att så många är positiva, det känns nu som ett bra alternativ och jag hoppas verkligen vi får platsen!!
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Spontant undrar jag dock hur man klarar av att se till att hästarna får exakt det kraftfoder de behöver i en flock på 5-6 st av olika åldrar?

Ja hur det går till har jag faktiskt inte funderat på, ska ta och fråga det! Kanske de lär sig att äta ur varsinn hink medan ägaren är emd o vaktar, eller jag vet faktiskt inte. men det problemet känns som tur är som det minsta för om inte anant kan jag ge kraft när jag själv är där också. :)
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Men du tror inte risken är att hon blir orolig om jag flyttar henne direkt i samband med avvänjningen?? Jag kan dock inte flytta henne tidigare än december för det är ändå precis på gränsen till tidigaste laget att avvänja då, så jag är tacksam för varje dag extra det blir.

Mvh Maria
 
Sv: Hjälp mig fatta beslut! Lösdrift-föl

Det är just detta som gjort att jag uteslutit lösdrift mitt i vintern innan, men eftersom denna sköts så bra och de flesta verkar vara positiva till det så känns det ändå ganska bra. Det är sällan vi har den kylan här i början av december som du beskriver, men visst det kan hända.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 399
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 948
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 046
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 343
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp