Hjälp mig att höja min stallhyra :-)

kolblakkur

Trådstartare
Står i ett stall som en nära vän till mig har. Personen ifråga har dock inte vett att ta ut skälig hyra :D Har stått där i fyra år och stallhyran har aldrig höjts, trots att de ibland stått i box (vanligtvis går de på lösdrift) och därmed har mer service utförts från hennes sida - som hon inte tagit betalt för. Vi har visserligen kört enligt "tjänster och gentjänster", men jag tycker ändå hon förtjänar skälig ersättning.

Nu vill jag höja min stallhyra! Kallhyra finns redan, men vad är rimligt att ta betalt för in-/utsläpp? Mockar gör jag vanligtvis själv, men cirka 6 dagar i månaden kan jag inte pga jobb. Hur mycket bör hon ta betalt för att mocka, per box? Ta av/på täcken per häst och dag?
 
Sv: Hjälp mig att höja min stallhyra :-)

Mina stallvärdar tar 50kr/dag/häst när de mockar och gör iordning mat. Men då är det ingen jätte petig mockning utan tar det mesta och ser till att det är rent.

Sen beror det också på hur mycket täcke man byter. Om det är vid behov för att det blivit kallare/varmare eller om det är för att det är morgon/kväll. Mina byter bara om täcket är blött och det ingår i hyran. Lik som in/utsläpp och alla fodringar.

Men 800-1000kr för den servicen och sen ett tillägg på 50kr/box/dag hon mocka. Verkar väl rätt rimligt?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 707
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 063
Anläggning Min stallägare har bett mig se över vad jag tycker är rimlig höjning av min stallhyra. Jag är den enda som är inackorderad så det är...
2
Svar
26
· Visningar
4 213
Senast: Sofie.S
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 837
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp