Hjälp med varningslampa i bil

NilHe

Trådstartare
Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet.

Det har börjat lysa en röd varningslampa i min bil, ett rött utropstecken. Enligt Google och instruktionsboken handlar det om bromsar, dvs obra att köra med. Lyckades efter många samtal hitta en närliggande verkstad som kunde felsöka utan att jag behövde vänta till augusti, och de sa att det var bromsbelägg fram som behövde bytas. Det lät troligt eftersom de sa sist på servicen att det nog var dags för byte detta år. Så beläggen byttes i går och jag körde därifrån glad och trygg.

På väg till stallet i dag började lampan lysa igen. Denna gång var jag mindre panikslagen utan mer fundersam. Upptäckte ett mönster - att lampan slocknar i nedförsbacke och tänds i motlut samt fladdrar eller är släckt när det är platt. Det är inte kopplat till om jag använder bromsar eller ej. Jag kan noll om bilar förutom hur man kör men kan det vara bromsvätska? För i min värld så verkar det ju som något som är flytande i en behållare skulle kunna göra - täcka en gräns/sensor i vissa lägen och vara för låg i andra lägen. Eller det kanske är dum teori men om det vore bromsskivefel eller dylikt känns det så konstigt att det beror på upp eller nedför...

Jag ska kontakta verkstaden såklart men jag litar ju inte riktigt på att de gör rätt saker eftersom det fortfarande är fel efter en dyr reparation, jag vill ha något med mig....

Så har någon en teori eller liknande erfarenhet?
 
Har ingen aning om vad det kan vara men det behöver inte vara verkstaden som gjort fel utan ett annat fel. Ser jag tex på min egna bil så fick den domen att jag behövde byta katalysator. En ny felsökning visade att det var trasigt flexrör så det byttes. Felkoden kvarstod så ny felsökning visade trasigt avgassystem. Det lagades och felkoden kvarstod och visade trasig lamdasond. Dom byttes samt nya tändstift och nu har felkoden för katalysatorn äntligen slocknat. Nu har jag dock en ny felkod för yttertemperaturen som visar minus 40. Domino-effekt med andra ord för ibland behöver man laga ett fel för att man ska kunna hitta andra fel.
 
Senast ändrad:
Har ingen aning om vad det kan vara men det behöver inte vara verkstaden som gjort fel utan ett annat fel. Ser jag tex på min egna bil så fick den domen att jag behövde byta katalysator. En ny felsökning visade att det var trasigt flexrör så det byttes. Felkoden kvarstod så ny felsökning visade trasigt avgassystem. Det lagades och felkoden kvarstod och visade trasig lamdasond. Dom byttes samt nya tändstift och nu har felkoden för katalysatorn äntligen slocknat. Nu har jag dock en ny felkod för yttertemperaturen som visar minus 40. Domino-effekt med andra ord för ibland behöver man laga ett fel för att man ska kunna hitta andra fel.
Tack, naturligtvis är det så. Jag är bara något stressad. De såg nedslitna bromsbelägg och utgick från att det var problemet, case closed, vilket är en helt självklar grej. Men så är det något mer/annat....
 
Tack, naturligtvis är det så. Jag är bara något stressad. De såg nedslitna bromsbelägg och utgick från att det var problemet, case closed, vilket är en helt självklar grej. Men så är det något mer/annat....

Lämna in igen för ny felsökning om du känner dig stressad, det är det enda som kan visa vad som är fel. Jag trodde också att min bil skulle vara klar efter bytet av flexröret och inte att det fortfarande är en följetong trots att den blivit lagad så gott som varje helg den senaste månaden för att klara besiktningen i maj :rolleyes:
 
Har du kollat nivån på bromsvätskan?
Hur gör man det? Ursäkta, jag är typen som fyller på spolarvätska och drivmedel, resten fixar min verkstad... Jag kollade i instruktionsboken och det står inget om bromsvätskebehållare, bromsvätskekoll (eller något om bromsvätska alls).
 
Om jag inte hade hittat behållaren för bromsvätskan för att kolla hade jag ringt till verkstaden för att fråga om dom fyllde på vätska. Jag hade samma fel ganska nyligen, trodde den var nån slang som läckte (kunde se att nivå på vätskan var låg) men fick då reda på att om bromsarna typ är dåliga så läcker den bromsvätska. Så verkar skumt om verkstaden inte kollat och fyllt på men dom kan ju ha missat det.
 
Hur gör man det? Ursäkta, jag är typen som fyller på spolarvätska och drivmedel, resten fixar min verkstad... Jag kollade i instruktionsboken och det står inget om bromsvätskebehållare, bromsvätskekoll (eller något om bromsvätska alls).
Brukar sitta på förarsidan av motorn och mot vindrutehållet eller vad man ska säga. En liten behållare och på den finns max och min utmärkt (precis som för tex kylvätska)
Verkstan borde kollat men du kan ju ha läckage.
 
Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet.

Det har börjat lysa en röd varningslampa i min bil, ett rött utropstecken. Enligt Google och instruktionsboken handlar det om bromsar, dvs obra att köra med. Lyckades efter många samtal hitta en närliggande verkstad som kunde felsöka utan att jag behövde vänta till augusti, och de sa att det var bromsbelägg fram som behövde bytas. Det lät troligt eftersom de sa sist på servicen att det nog var dags för byte detta år. Så beläggen byttes i går och jag körde därifrån glad och trygg.

På väg till stallet i dag började lampan lysa igen. Denna gång var jag mindre panikslagen utan mer fundersam. Upptäckte ett mönster - att lampan slocknar i nedförsbacke och tänds i motlut samt fladdrar eller är släckt när det är platt. Det är inte kopplat till om jag använder bromsar eller ej. Jag kan noll om bilar förutom hur man kör men kan det vara bromsvätska? För i min värld så verkar det ju som något som är flytande i en behållare skulle kunna göra - täcka en gräns/sensor i vissa lägen och vara för låg i andra lägen. Eller det kanske är dum teori men om det vore bromsskivefel eller dylikt känns det så konstigt att det beror på upp eller nedför...

Jag ska kontakta verkstaden såklart men jag litar ju inte riktigt på att de gör rätt saker eftersom det fortfarande är fel efter en dyr reparation, jag vill ha något med mig....

Så har någon en teori eller liknande erfarenhet?
Har du slitagevarnarkontakt på beläggen så kan de glappa ibland eller gå sönder när man byter belägg om plasten är spröd. Men läser man ut felkoder så borde det gå att få ett mer specifikt problem. Beroende på vad du har för bil så brukar varningslamporna se lite olika ut.
Det är sällan man brukar behöva fylla på bromsvätska om man bara byter beläggen utan snarare så man kan behöva tappa ur. Sällan en verkstad luftar bromsar och byter vätska för jobb som inte kräver det om man inte uttryckligen ber om det.
 
Såhär ser ofta symbolen på locket ut, den där gula åttakantiga till vänster
 

Bifogade filer

  • B5G-0012.jpg
    B5G-0012.jpg
    43,9 KB · Visningar: 42
Hur gör man det? Ursäkta, jag är typen som fyller på spolarvätska och drivmedel, resten fixar min verkstad... Jag kollade i instruktionsboken och det står inget om bromsvätskebehållare, bromsvätskekoll (eller något om bromsvätska alls).
Vad är det för märke/modell?

Det är ganska vanligt att det behövs fyllas på bromsvätska efter byte av bromsbelägg.
 
Toyota Avensis, 2012.
Kolla under huven, efter lock med symbolen som Alexandra la upp.

Vilken färg har vätskan, och vilken nivå?

Många bromsvätskor är hygroskopiska, vilket innebär att de drar åt sig vatten. Detta gör att bromsvätskan får för hög temp, och försämrad effekt.
Om bromsvätskan är missfärgad, grön och mörk, så måste den bytas. Det hjälper inte att fylla på ny.
"Frisk" vromsvätska är ljusgul.
 
Kolla under huven, efter lock med symbolen som Alexandra la upp.

Vilken färg har vätskan, och vilken nivå?

Många bromsvätskor är hygroskopiska, vilket innebär att de drar åt sig vatten. Detta gör att bromsvätskan får för hög temp, och försämrad effekt.
Om bromsvätskan är missfärgad, grön och mörk, så måste den bytas. Det hjälper inte att fylla på ny.
"Frisk" vromsvätska är ljusgul.
Tack!
 
Vad är det för märke/modell?

Det är ganska vanligt att det behövs fyllas på bromsvätska efter byte av bromsbelägg.
När man byter belägg från slitna till nya så trycks kolven i oken in och det blir mer bromsvätska i behållaren så tvärt om är det vanligt att man måste tappa ur bromsvätska. Speciellt om man bytt alla beläggen och de varit ordentligt slitna och man haft bra hög bromsvätskenivå till att börja med. Gör man det däremot ordentligt och öppnar luftningsnippeln när man trycker tillbaka kolven istället för att pressa bak bromsvätskan i ledningarna så brukar man passa på att lufta bromsarna också. Dock är det få verkstäder som gör på det sättet eftersom det tar längre tid.

Men självklart är det ändå en bra idé att kolla bromsvätskenivån någon gång i veckan.
 
När man byter belägg från slitna till nya så trycks kolven i oken in och det blir mer bromsvätska i behållaren så tvärt om är det vanligt att man måste tappa ur bromsvätska. Speciellt om man bytt alla beläggen och de varit ordentligt slitna och man haft bra hög bromsvätskenivå till att börja med. Gör man det däremot ordentligt och öppnar luftningsnippeln när man trycker tillbaka kolven istället för att pressa bak bromsvätskan i ledningarna så brukar man passa på att lufta bromsarna också. Dock är det få verkstäder som gör på det sättet eftersom det tar längre tid.

Men självklart är det ändå en bra idé att kolla bromsvätskenivån någon gång i veckan.
Tack för pedagogiskt svar! Jag bara amatörgissar ang bromsvätska.

Fick inte tag på verkstaden före midsommar så det får väl bli måndag. Tror jag hittat bromsvätskebehållaren men det går inte att tolka något från den - man ser ingen vätska utifrån eller mätlinje, när man öppnar locket så ligger det en lös plastplopp i som man sannolikt ska ta bort men jag får inget grepp. Så jag lämbar till experterna 😃
 

Bifogade filer

  • 20240621_132857.jpg
    20240621_132857.jpg
    218 KB · Visningar: 39
Tack för pedagogiskt svar! Jag bara amatörgissar ang bromsvätska.

Fick inte tag på verkstaden före midsommar så det får väl bli måndag. Tror jag hittat bromsvätskebehållaren men det går inte att tolka något från den - man ser ingen vätska utifrån eller mätlinje, när man öppnar locket så ligger det en lös plastplopp i som man sannolikt ska ta bort men jag får inget grepp. Så jag lämbar till experterna 😃

Pluppen tror jag bara är ett filter för att saker inte ska följa med ned i vätskebehållaren när man fyller/öppnar. "Fyll en liten skvätt bromsolja och se om lampan slocknar" sa min far bilmekanikern. :D
 
Pluppen tror jag bara är ett filter för att saker inte ska följa med ned i vätskebehållaren när man fyller/öppnar. "Fyll en liten skvätt bromsolja och se om lampan slocknar" sa min far bilmekanikern. :D
Det brukar också gå bra att se nivån om man håller en starkare lampa bakom så behållaren lyses upp.
 
Tack för pedagogiskt svar! Jag bara amatörgissar ang bromsvätska.

Fick inte tag på verkstaden före midsommar så det får väl bli måndag. Tror jag hittat bromsvätskebehållaren men det går inte att tolka något från den - man ser ingen vätska utifrån eller mätlinje, när man öppnar locket så ligger det en lös plastplopp i som man sannolikt ska ta bort men jag får inget grepp. Så jag lämbar till experterna 😃
Jag har aldrig sett en bromsvätskebehållare utan min och max markeringar iaf. Hur kan man annars veta hur mycket som skall vara i? De kan vara svåra att se pga positionen den är monterad i. Lampa är ett bra förslag, spegel eller fota med mobilen är några andra förslag för att se nivån. Tänk på att det är väldigt viktigt att använda rätt bromsvätska för bilen. Brukar stå på locket för behållaren, annars kolla instruktionsboken. Tänk på att bromsvätskan är frätande så spill inte på lack eller i ögon.

Jag har tagit flera körkortsbehörigheter, under flera decennier, på samtliga har kontroll av bromsvätskans nivå varit med på säkerhetskontrollen. Det är en jätteviktig sak att kunna kontrollera själv om man tycker om att kunna stanna bilen inför de olika hinder som dyker upp under resan gång.

Har du tillräckligt med bromsvätska i skulle jag misstänka nivågivaren till bromsvätskan eller handbromsensgivare.
 

Liknande trådar

Äldre Nu är jag trött på bilar igen. I synnerhet min bil som bara strular. I augusti började plötsligt check-enginelampan i bilen att lysa...
Svar
15
· Visningar
8 147
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp