**Hjälp med val av hingst**

BreakingTheLaw

Trådstartare
Sist jag hade ett föl var jag 17 år och det var min pappa som fixade allt.
Blev ett litet hingstföl 2003 efter Donnerfly.
Nu vill jag själv börja avla.
Jag letar efter ett äldre sto med den bättre stammen.
Men valet av hingstar, gulp:crazy:, gud vad svårt. På "min tid" så var det Ragazzo, Robin Z och Quite easy som gällde.

Jag vill ju använda en hingst mot dressyr, gärna A eller elit premierad.
Gillade inte Flyinges alternativ, sen har dom vett att ta betalt utöver det normala.
Har några sto som är av intresse som är väl värda att fortsätta avla på, ska bara bestämma mig för vilket sto.

Vilka hingstar är Top notch idag?
Skulle De noir kunna vara ett bra alternativ?
 
Sv: **Hjälp med val av hingst**

Svårt att veta vilken hingst som passar - om man inte har stoet.
 
Sv: **Hjälp med val av hingst**

Robin Z är jag inte ens intresserad utav, de var bara hingstarna som var på topp då liksom när man var yngre.
 
Sv: **Hjälp med val av hingst**

Vilka hingstar är idag bra då så att säga?
Har snokat lite på Homme d'honneur som ändå lämnat bra avkommor även inom dressyren, dessutom ett trevligare pris vid betäckning.
 
Sv: **Hjälp med val av hingst**

Vad sägs om ravell? Många av våra äldre A-prem hingstar håller ganska ok prisklass :)
 
Sv: **Hjälp med val av hingst**

Weltman, Warsteiner..
Svårt och ge några konkreta svar utan lite mer bakrundsinformation.. :)
 
Sv: **Hjälp med val av hingst**

Jag tycker det inet ar en tokig idé att borja kika på hingstar innan man kopt sto.

Det låter ju som ts har lite att ta igen vad galler kunskap om stammmr, och vet man vilka stammar man gillar och vilka hingstar man vill anvanda kan man ju valja ett sto som passar till dem!!!

Nu avlar jag sjalv mot hoppning och ar inte alltfor insatt i dressyr så jag lamnar konkreta tips till de som avlar dressyr.

Daremot om du vill veta vad som fungerar hade jag gått in på blup och kikat på topp ca 30 i Sverige och sedan till pferde-aktuell under zucht och sedan "integrierte-zuchtwertschaetzung" dar hittar du bla topp 1 % basta dressyrhingstarna (forvarvningsmassigt) och topp 50 i de olika "sakerhetsgrupperna". Då får du en hint om vad som kan vara attraktiv och fungerar.

KWPN tror jag tyvärr har gjort om sin sida, innan kunde man soka på index dar med.

Ytterligare ett tips ar att kika på auktioner, se vilka hingstars avkommor som går for mkt pengar for att ha en aning om vad som ar intressant blodsmassigt.

Till sist om du skall satsa på att foda upp mer an en enstaka avkomma hade jag satsat på ett bra sto dar hon och/eller familjen tavlat med bra resultat och en bra pappa, de extra pengarna ar ratt små i sammanhanget och det gor att avkomman blir mer attraktiv.
 
Sv: **Hjälp med val av hingst**

Tyvärr så tävlar jag inte, har ingen häst att tävla på för tillfället.
Har liksom en travarhingst, en fullblodshingst korsning, en shettis valack och en ardenner valack. Inget att tävla på i dressyr precis haha.

Ja jag har hittat många bra ston där jag väntar svar från ägarna bara.
Tyska sidor ska jag hålla mig ifrån, det var nog 15 år sedan jag läste tyska sist i årskurs 6:-)
Var hittar jag auktioner någonstans där man skrivit ut priser och köpare alt säljare?
 
Sv: **Hjälp med val av hingst**

Det är otroligt fina hingstar, men jag börjar undra om dom inte börjar bli lite omoderna i typen.
Jag vill naturligtvis behålla det ädla men det får jag med hjälp utav ett lite äldre sto.
Har vi några bra hingstar som är födda efter 2000?
Gud vad jag halkat efter känns det som och har lite snöat in på Homme d'Honneur och jag vet inte varför...

Jag är tacksam för alla svar jag får av er alla!
 
Sv: **Hjälp med val av hingst**

Jag tror att det var en holländsk domare som sa att man rider inte på typen :)
Så vad man egentligen är ute efter får man ju fundera lite på. Den modernare typen med långa ben och kort rygg är väldigt snygg att titta på sen är ju frågan om hur lätt det är att rida på dem och hur de ska få plats med benen så att tex skritten inte blir oren. Finns väl kanske inte några såna moderna hästar i den yppertsta eliten än så det är svårt att veta. Personligen så gillar jag hästar med lite mera massa utan att de blir stridsvagnar.

Det finns massor av bra hingstar födda runt 2000. En är tex Bocelli (f-99) han går ju själv svåraste dressyren och han har dessutom ofta avkommor i topp på championaten. En annan är Florencio (f-99), en tredje är Sir Donnerhal(f-01)l, en fjärde är Quaterback (f-03) en femte är Dalwhinnie (f-04). Sen finns Ampére, Bellagio, Clever Hill Q, Carlton Hill alla lite yngre hingstar med modern i typ. Skulle jag leta gångartshäst så hade jag nog föredragit en efter någon av de ovan snarare än efter HdH.
 

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 428
Senast: SeagirlM
·
P
Avel Jag och min familj har funderingar på att kanske betäcka mitt halvblods sto nu i vår eller våren 2009. Så jag behöver hingst hjälp...
2
Svar
21
· Visningar
5 389
Senast: Aladdin
·
F
Avel ja då va de dax, jag har äntligen bestämt mej, nu blir de en betäckning för mitt sto till våren. Men tankarna snurrar, kunde inte...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
8 625
Senast: QuickStar
·
A
  • Låst
Avel Eftersom föltiderna nu har börjat på riktigt så vore det ju trevligt om den gamla tråden får sig en nystart! Februari: 4:e Ox...
Svar
16
· Visningar
3 718
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp