Hjälp med stallskiss

lwt03001

Trådstartare
Skulle vilja ha tips på stallritningar! Det finns många här på Buke som är duktiga på diverse dataprogram. Vi ska börja med vårt stall på måndag förmodligen så det börjar dra ihop sig. Det känns som att vi har gjort 100-tals olika skisser men inte fastnat riktigt för någon.

Det som stallet ska innehålla är en fölbox på ca 12 kvadrat, en box för fullstor häst och en lite mindre ponny/fölbox på ca 7-8 kvadrat. Sedan behöver jag en sadelkammare och ett foderutrymme där det får plats ca 3 rundbalar hö/halm. Behöver inte mer foderutrymme då vi bor på lantbruk och har skulle där vi lagrar årets skörd.

Vad har ni för idéer?
 
Sv: Hjälp med stallskiss

hur stor yta har du att tillgå?

det jag kan rekommendera är att istället för 3 boxar i olika storlekar, är att göra 4st 3,2*4 boxar där du kan ta ut mellanväggarna för att få 2 vanliga boxar + en fölbox, 2 fölboxar, eller en gruppbox.

har du det längst en långsida i en 12 * 9 byggnad så får du plats med en ca 3m bred stallgång och ca 3 *12 kvm för att göra sadel och foderkammare.
har inget bra program här men ska försöka komma ihåg att rita lite när jag kommer hem :p
 
Sv: Hjälp med stallskiss

Ytan är obegränsad eftersom det blir ett nybygge. Fyra boxar är inte aktuellt för vi har valt mellan att göra två eller tre boxar och slutligen bestämt oss för det senare alternativet. Vi vill inte ha inackorderingar så tre boxar räcker. Kommer aldrig ha tid för fler hästar med ett heltidsjobb och två små barn. :)Dessutom har vi tillgång till stall på vår andra gård 2 km bort men jag vill ha hästen precis där vi bor så jag ska slippa åka bil.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 625
Senast: Kristall10
·
Anläggning Skulle behöva lite bra inputs på en bra planering på mitt nya stall. Jag får verkligen inte till någon bra lösning :( Jag har själv...
2
Svar
37
· Visningar
8 197
Senast: Rie
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 050
Senast: MonteRose
·
Hästmänniskan på folk. Halmjagandet i år har gått uselt. Vi behöver ju småbalar pga av att vi inte har någonstans att lagra storbalar. Hittade...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp