Hjälp med sits, överrörlig i rygg och axelparti

IdaPiida

Trådstartare
Hejsan!

Då jag har lite problem med mig sits (endast litedå, är lite av en perfektionist ;) ) och har tänkt köpa mig en hållningsväst från Perfect Sit of Sweden http://www.psofsweden.se/sv/for-ryttaren/perfect-shoulder.html. Denna är då till för att få bak axlarna och att räta på sig.

Dock sa kiropratorn till mig när jag var där för nån vecka sen att jag var överrörlig i axelparti (jag kan ha bak axlarna väldigt långt, kan även slå ihop armbågarna med lite kraft ;) ) och i ryggen (kan tydligen vrida ganska mycket på överkropp medans benen är stilla) och undrar då om detta är ett bra alternativ?

Jag skulle behöva något som drar bak min axlar när jag rider, men det är inget katastroffel, och jag har rent allmänt ganska bra hållning. Men hur bra är det "att tänja" på något som redan är uttänjt? Då jag är ganska vältrönad har jag för tillfället inte några större problem med min överrörlighet, men är rädd att jag kommer få det om jag en dag väljer att sluta rida.

Vad tror ni? Kommer det positiva västen gör idag göra att jag får ännu mer problem i ryggen då det är leder i stället för muskler som tänjs på eller kommer det bara vara "bra"?
 
Sv: Hjälp med sits, överrörlig i rygg och axelparti

Jag är konstruerad likadant, och det enda som har hjälpt för mig är att stärka upp min hållning, att jobba på den hela tiden, vare sig jag är ute o går, springer, rider, står i kassakön...
Plus funktionell styrketräning så att hela bålen blir stark. O stretch.
Jag har tidigare tänkt som du, men fått hjälp av en osteopat att tänka annorlunda, hållningen är inget man kan tvinga till sig utan måste stärkas upp av en mängd små muskler. Även om man är överrörlig har man korta muskler som behöver stretchas ut ordentligt här o där, på oss överrörliga drar de snabbt oss sneda o vi kompenserar på andra sätt.
Det jag upplever när man tvingar in sin kropp i en hållning som är konstruerad är att man skapar spänningar istället och rörelsen tas ut någon annanstans i kroppen när man är överrörlig.
 
Sv: Hjälp med sits, överrörlig i rygg och axelparti

Jag är också överrörlig på samma vis som du. Jag har rätt dålig hållning i perioder, vilket också märks på min sits när jag rider (framförallt i hoppsadel). I vissa perioder skärper jag till mig och tränar, att göra plankan är ett bra sätt att stärka bålen och när jag gör den varje dag får jag genast en bättre hållning och en bättre sits :)
 
Sv: Hjälp med sits, överrörlig i rygg och axelparti

Jag tror du gör dig själv en björntjänst. En sådan väst gör att dina småmuskler slipper jobba och din egen styrsel kommer minska.
Jag är också överrörlig och har fått rådet att inte stretcha till extrema vinklar, för då ökar mina ledbesvär. Musklerna ska helst vara lite korta eftersom lederna Inte tar stopp där de borde. Streetchar du i maxlägen kommer du få inflammationer eller förslitningar.
 
Sv: Hjälp med sits, överrörlig i rygg och axelparti

Sök hjälp av sjukgymnast eller läkare som är bra på det här med överrörlighet (ofta smärtläkare) och se till att få hjälp med hur du skall träna upp dig så att du blir stabilare. Risken är stor att du kommer att få ont längre fram i livet om du inte lär dig att jobba rätt. Själva västen kan vara bra om den är rätt anpassad till dig, dvs att den påminner dig när du gör fel men är utan verkan när du gör rätt. Typ som en hjälptygel för ryttare;)
 

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 432
Senast: Rimfaxe
·
E
Dressyr Tänkte bolla lite ideér om min sits med er! Jag har väldigt lätt för att säcka ihop i axlarna och ryggen när jag rider, dessutom har...
2
Svar
26
· Visningar
2 650
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp