Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Jag försöker också stämma av hur avslappnad jag är i början av passet. Tyvärr så är det så att ifall jag blir avslappnad så säckar jag ihop och det är svårt att hitta en balans mellan vilka muskler man ska använda och inte. Det är så krångligt det där...
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Jo, man kanske borde gå till något proffs som kunde kolla en. Tyvärr är jag nyutflyttad student med tafflig ekonomi :angel: så det är inte altid man får en slant över till sådant.

När jag börjar rida för tränare nu igen snart kommer jag be om mycket hjälp med sitsen, får se vart det leder!
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Jag hade också jättesvårt att sitta rakt förut, utan att få ont i kroppen. Sen började jag träna på gym, och koncentrerade mig då på "ridmusklerna", mage, (länd)rygg, lår (fram och baksida). Men tog givetgvis med andra muskelgrupper med för att få en så jämn träning som möjligt.

Nu upplever jag det inte som särskilt jobbigt att sitta "korrekt" (även om jag hamnar i gamla spår av gammal vana ibland). Dessutom har jag förbättrat min ridning avsevärt och min tränare (och troligtvis även min häst) är mycket nöjdare.
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Jag hade också jättesvårt att sitta rakt förut, utan att få ont i kroppen. Sen började jag träna på gym, och koncentrerade mig då på "ridmusklerna", mage, (länd)rygg, lår (fram och baksida). Men tog givetgvis med andra muskelgrupper med för att få en så jämn träning som möjligt.

Nu upplever jag det inte som särskilt jobbigt att sitta "korrekt" (även om jag hamnar i gamla spår av gammal vana ibland). Dessutom har jag förbättrat min ridning avsevärt och min tränare (och troligtvis även min häst) är mycket nöjdare.

Låter fuskigt bra! Jag kommer smått komma igång med yoga nu iaf, så fort jag fått tummen ur :angel:
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Ja, det har i alla fall hjälpt mig, och jag har fått bättre kroppskontroll, vilket ju är en förutsättning för att kunna rida ordentligt.
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Det kan nog vara både teknik och för lite muskler, det är ju svårt att säga när man inte sätt dig rida.. :)
Kanske är din sadel som behöver bytas ut? Om du har en okej sadel så borde du inte behöva spänna dig för att försöka sitta som du ska.
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Det där med sadeln kan man ju fuska med annars.
Skaffa en gelsits eller seatbonesaver/hipsaver som du lägger på sadeln så känns de flesta sadlar lika (och mer bekväma!) när man sitter i dom.
Min hipsaver är guld, innan det hade jag så svårt att inte glida fram och tillbaka i sadeln med kusens stundvis stora/stötiga steg (man känner bakbensrörelserna väl genom ryggen om man säger så :p)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 608
Senast: AbCdE
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 491
Senast: fio
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 539
Senast: Milosari
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 039
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp