Hjälp med kvot och analys

Elisha

Trådstartare
Behöver lite råd från er foderkunniga.
Är ev intresserad av att köpa ett fjolårshö, är osäker på värdena dock.
Hö på 85 % ts, 8 i kvot (10 mj och 80 smrp ts). 135 g socker, fick ej mineralanalys.
Blir det generellt sett ett för högt näringsmässigt Hö till en normalfödd häst? Hästen i fråga har ätit fri tillgång på oanalyserat hösilage tidigare och varit i perfekt hull då. Oklart med värden då givetvis men hon åt betydligt mer ts då än vad jag kommer portionera ut antagligen. Så hon borde fått i sig en hel del energi då.

Som sagt svårt för er att svara på, men generellt, är kvoten och värdena för höga? Är socker brutalt högt eller kan det funka för icke sockerkänslig häst? Tack för svar!
 
Min häst hade behövt 8-9 kg av detta.
8*0.85=6,8 kg ts till 500kg häst.

Den skulle ju klara sig men känns lite sådär ju att fodra 2-2-4 på en dag. Samtidigt ett kanonhö att kombinera med halm för tuggtidens skull, om hästen vill äta sånt.
 
Hon äter halm. Rids lätt typ 5 ggr i veckan, inget krävande alls med alla gångarter 30-60 min.
 
Inte bra på socker alls så tar inte med det men alltså energin brukar ju inte variera så tokmkt /kg TS. Vet du hur hög TS det oanalyserade hösilaget haft typ?

Men äter hon halm så hade jag inte sett några problem med det om du har möjlighet att portionera ut. Du har protein nog att byta ut en del av TS-givan mot halm o annars kan du ju bara lägga till lite potatisprotein eller lusern. Beror helt på hur "perfekt" du vill ha det. Men som första grovfoder med analys tycker jag det låter värt att testa. Så håller du koll på hur mkt hon äter o sen vet du bättre till nästa säsong vilken mängd MJ o smb rp hon håller sig fin på o kan anpassa grovfodret ytterligare :)

Kan ju säga att min häst verkar variera rätt mkt hur mkt han kan äta för att hålla hullet. Tror det beror mycket på vilket humör han är på och hur vintern är (även om jag täckar tokmycket då han är frusen så han fryser inte). Denna vintern har han ätit minst MJ ever pga väldigt blött hösilage och ändå inte gått ner lika mycket (av sommaröverskottet från konvalescensen) över vintern. Men han har varit frisk, lugn, glad och nöjd med vädret samt rätt mkt övertäckad. Vi har typ fri tillgång men väger allt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 163
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp