Hjälp med hingstval till sto e:Silbersee

bapro

Trådstartare
I år ska jag betäcka mitt fina sto e: Silbersee - Herkules - Crown Point igen. Betäckte förra året med Nintender och hon blev dräktig på första försöket, men resorberade tyvärr efter två månader och då var det försent att prova igen...
Så.. jag har kollat lite på Flyinges/Schockemöles hingstar och där gillar jag Chacco Blue och tror att han skulle passa henne, men är lite orolig då jag hört från flera håll att hans semin skulle ha dålig kvalitet?? Nån som vet mer eller har provat på sitt sto?
Jag söker alltså efter en hopphingst som själv presterat på tävlingsbanan, gärna lite äldre med avkommor som redan presterar. Jag vill ha spänst och "rörlig rygg", mod och bra ridbarhet. Sedan får den gärna lämna lite större avkommor.
(Mitt sto är själv 168cm, men hennes mamma är under 160 likaså flera syskon till henne.)
Mer om Mitt sto: har placering upp till 1.45m-hoppning, är selektionssto. Korrekt exteriört, men något överbyggd bak. Ändå "högrest" fram, sluttande lite orörlig rygg. Hon har mycket bra skritt och galopp, lite (ngt kort) trav.

Så snälla hjälp, nästa brunst på ca 1,5 vecka... måste börja bestämma mig :)
 
Sv: Hjälp med hingstval till sto e:Silbersee

har du kollat på crelido o sandro boy som även står där? Misstänker dock att sandro boy inte har så bra simmare då en andra avgift ska betalas i höst vid konstanterad dräktighet
 
Sv: Hjälp med hingstval till sto e:Silbersee

OK tack, har tittat på sandro boy, men misstänker också sämre kvalitet där och det vågar jag inte chansa på. Kikade lite på crelido också, men det var inte så imponerande på blup tycker jag... Fler förslag? :D
 
Sv: Hjälp med hingstval till sto e:Silbersee

Har du kikat på Balou de Rouet? Hingst som presterat själv och även gett mycket bra avkommor. Enligt Flyinge så har han bra dräktighet.

A
 
Sv: Hjälp med hingstval till sto e:Silbersee

Japp, Balou har varit med i diskussionerna också... är dock osäker på om han lämnar för litet :/ Nån som vet? Vill helst inte ha en häst under 165, min är 168 men bär troligtvis på anlag för mindre då hennes mamma bara är 155 och syskonen alla runt 160.
 
Sv: Hjälp med hingstval till sto e:Silbersee

Jag skulle inte stryka Crelido helt. Har sett ett par riktigt fina efter honom, med både bra hopp och gång ochframför allt väldigt trevligt temperament.
 

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 625
Senast: Jealle
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 275
Avel Har lite lösa funderingar på att ev betäcka mitt xx sto. Be my chief - music streak. ca 161 cm...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: rostad
·
Avel Efter lite omkastningar i min planering funderar jag nu på att betäcka en av mina tävlingshästar redan i vår, men eftersom det inte var...
Svar
15
· Visningar
2 685
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp