Hjälp med foderstat

K

Katta83

Jag fick hjälp med att räkna på min foderstat i höstas och nu behöver jag hjälp igen! Vi ska nämligen byta hö! Min häst är ett sto, ca 170 hög, ganska grov (ardennerkorsning), rids ganska lätt 3-4 ggr/v. Hon har stort tuggbehov! Tillgång till havre, betfor och Miner Blå i stallet men kan köpa till det mesta vid behov. Värdena på mitt hö (TS 84%):
Energi 7,3 MJ
SRP 28 g
Ca 2,9 g
P 1,4 g
Tacksam för hjälp!
 
Några frågor:

Hur många MJ går hon på nu?
Har du värdet för magnesium också?
Du kommer att behöva ge proteinfoder, är det något särskilt som du föredrar?
 
Mg 1 g och just nu går hon på 87 MJ men det är högt räknat då hon har svårt att hålla hullet under vintern. Hon är knappt riden över vintern. Har använt lucern tidigare men spelar ingen roll, har nära till att köpa in div. foder.
 
Detta är bara snabbt räknat och vet ej hur det blir med mineraler men kan räkna mer noga sen...

10-11 kg hö
0,75 kg krafft protein
+ mineral (vet ej vad för tillfället då..)
 
Ytterligare ett förslag:

10 kg hö
0,5 kg hippo alfa
0,4 kg soja
2,5 mått fosforbalans
selen + vitamin e

84 MJ
smb rp/MJ: 6,1
ca/p: 1,9 (pga höet)
ca/mg: 3,5 (pga höet)
 
Vad går hon på för foderstat just nu??? Inkl mineraler etc. Står hon på halm och äter hon isåfall?

mvh Jessica
 
Varför skrivre du "pga höet"?

Enl C Planck så gör ett överskott på ca och p från höet ingenting men kvoten måste ändå stämma.

Din ca/p kvot är för hög.
 
Vad bra att du gjorde mig uppmärksam på det, jag hade förstått det annorlunda. Man lär sig något nytt varje dag.
 
Men Ca/P-kvot på 1,9 och Ca/Mg-kvot på 3,5 är väl inte så farligt högt? :confused:

Det har varit uppe till diskussion förut, ang vilket som är viktigast, att behovet uppfylls eller att kvoterna är rätt, men ingen kunde svara säkert.

mvh Jessica
 
87 MJ:

14 kg hösilage
0.4 kg havre
0.3 kg vetekli
1 dosmått fosforbalans

Smrp/mj 6,3, ca/p 2 och ca/mg 4.

Detta får hon idag men nu är hösilaget slut så nu får det bli hö (och dåligt sådant också) istället!
//Mamman... ;)
 
Oj, glömde... Nej, hon står på torv men kan få halm om det finns behov av det.
//Mamman... ;)
 
Okej, jag ville bara kolla om det var något av det du använder nu som vi kan använda i den nya foderstaten, för att slippa ändra alltihop.

Du har ju redan fått några bra förslag men jag kommer med ett jag också. :D

Jag har räknat på att hon väger ca 700 kg.

10 kg hö
0,5 kg havre
0,4 kg vetekli
0,5 kg soja
1 dosmått dikalciumfosfat
e-vitamin och selen (ex 10 ml Basic E)

Vill du höja foderstaten så kan du lägga till 1 kg hö och 0,5 kg havre.

Ett plus är ju att foderstaten är riktigt billig, ca 800 kr i månaden. Då har jag räknat med 2 kr/kg för höet och 1 kr/kg för havren. :idea:

mvh Jessica
 
Vad jag förstått ska väl både kvoten stämma och behoven uppfyllas?

det går ju att få till så varför inte göra det?
I C Plancks bok står det att ett underskott har bevisad negativ effekt så då kan vi ju dra slutsatsen att behoven måste uppfyllas.

Men jag vill också minnas att om inte kvoten stämmer så blir det fel på intaget? eller liknande?? Så att det räcker inte med att behoven uppfylls utan kvoten måste stämma?

Jag vet inte riktigt men går det att få båda delarna att stämma ska man väl försöka med det?
 
Men ibland är det ju näst intill omöjligt att få till en exakt kvot. Ifa om du har ett hö med mycket Ca och inte så mycket P och sen till på köpet kanske man måste gå lusern. Då blir det inte lätt att få till en bra kvot.
 
Man hade ju i det här fallet kunnat ge mer fosforbalans. Men jag upptäckte just att jag hade skrivit fel när jag lade in höets värden (skrivit 3,9 istället för 2,9) så mineralkvoterna för mitt förslag ovan blir istället:

ca/p: 1,4
ca/mg: 2,7

Klantigt... :o

83 MJ och smb rp/MJ = 6 (Alltså ett förslag lite under 87 MJ eftersom jag uppfattade det som att hästägaren ville gå ner lite).
 
Som det står ovan så kan ju faktiskt behoven uppfyllas, och överskridas (gäller ofta Ca), utav enbart grovfodret och då måste man vara lite flexibel vad gäller kvoterna.

mvh Jessica
 
Huvuddelen av dessa mineraler finns i skelettet och för att detta skall utvecklas på ett korrekt sätt måste den växande hästen få i sig tillräckligt av dessa ämnen. Det är också viktigt att balansen mellan dem är riktig, då de annars kan störa varandra


Detta fann jag på slu's hemsida.
Jag tolkar det som att både behov och kvot måste stämma och uppfyllas.
 
Hmmm. Men överskott är ju inte heller bra, eller??? :confused:

Kanske måste man välja mellan pest och kolera ibland. :crazy:

mvh Jessica
 
Jo men om man bor där jag bor (gotland) sär marken består av kalk så blir det ett överskott hur man än gör. Höt har en massa kalk gräset har mycket kalk och likaså vattnet. Man kommer inte undan det. Om dte vore så farligt med att balanserna inte stämmer så vore alla hästar som är uppfödda på gotland eller hit flyttade ha ganska dåliga skelett och massor av frakturer men så är det inte.

Min foderstat går inte att få en balans i om man inte ger typ en dl fosforbalans eller så...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 509
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp