Hjälp med analys på hösilage

Dragontail

Trådstartare
Har en analys på vårt hösilage. Jag skulle behöva hjälp med att räkna ut vad min häst behöver äta och komplettera med. Jag är usel på att räkna foderstat!

Om hästen:
Hästen äter knappt 7-8kg hösilage under vintern. De går i gräshage året runt.
Han är 21 år gammal, arab. Lättfödd med lite känslig mage. väger ca 400-450kg.
Han motioneras oftast varje dag i form av uteritter, lösgörande dressyr, löshoppning tömkörning.

Idag äter han Hösilage á 4kg (mer äter han inte upp för tillfället när det fortfarande finns gräs på dagarna.)
Lusernpellets melassfri 10dl.
½ dl biopromin.

Vad behöver jag komplettera med och hur mycket?
Bifogar en länk till bilden:
https://goo.gl/photos/Kq4B79z48sP6UJsf9
 
Man får inte fråga om hjälp med att räkna foderstat här eftersom det är en tjänst man normalt betalar för om man inte kan räkna själv. Läs på och fråga sedan specifika frågor istället. På http://www.hastsverige.se/ kan du läsa mycket om foder och de har också ett foderstatsprogram där du kan lägga in värdena på ditt grovfoder och räkna på en foderstat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 010
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 514
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp