Hjälp igen! *Få upp häst i vikt/hull*

nexxa

Trådstartare
Hade en tråd för ett tag sedan och fick tips om att ge krossad havre till min häst. Problemet är nu att han inte vill eller kan äta dessa mängder för att få i sig det han behöver.
Han har helt enkelt inte tid eller lust och han har problem med tänderna vilket gör att det blir för jobbigt i längden.

Det är en 14 årig travare, han väger nu ca 450 kg? Är väldigt nätt i kroppen, är inte alls mager men behöver gå upp lite i vikt för att det ska vara bra.

Dessa värden har vi på hösilaget;
Per kg foder
Ts 66%
OMS Energi 6,5 MJ
SMB Råprotein 41 gram

Råprotein 65 gram


Per kg ts
OMS Energi 9,8 MJ
SMB Råprotein 62 gram

Hans tänder har blivit raspade när han var för ung vilket resulterade att hans tänder hade flyttats isär och maten fastnade lätt mellan tänderna. Detta är mycket bättre nu men fortfarande och antagligen alltid måste det hela underlättas för honom.
Han är tokig i Fibergi och jag ha gett honom både Fibergi Bas, Havre kross,Betfor och Vitafor Solid. Hur mycket han fått/äter kan jag inte riktigt ange då han inte äter upp ordentligt.

Jag har bara möjlighet att fodra 2 ggr/dag och han har stort sätt fritt på hösilage (som han kanske äter max 10 kg/dag av , han vill inte ha mer..)

Vet inte om man fick lägga ut sådana här trådar längre om hjälp med foderstat, men jag är desperat och chansar! :o
Med andra ord söker jag ett foder som är fettrikt som man inte behöver ge enorma mängder av för att täcka hans behov.
Någon som vet? Har funderat på allt möjligt men har kört fast.

:bow:
 
Sv: Hjälp igen! *Få upp häst i vikt/hull*

Gav kokt korn till en ponny som vi fikc hem i ett bedrövligt skik. Bara skinn i ben och lite ragg. Hade mkr fullblod dessutom och de innan hade bara ett honom halm o lite ensilage eftersom dottern inte red så behöbde han inte mer tyckte dom... :mad:

Kokade hela korn morgon och kväll och han kom kvickt på fötter!
 
Sv: Hjälp igen! *Få upp häst i vikt/hull*

Det finns olika bulkmedel som man kan tillsätta om man vill att hästen ska gå upp snabbt. Men det är inte att rekommendera tycker jag.

Annat fett är: majs, finns att köpa stora säckar corn flakes i foderbutiken; lusern, antingen i pelletsform eller hackat, jag föredrar hackat; kornkross, men man bör vara försiktig med att ge för mycket av detta då det kan ge gallor och varma hovar.

Jag vet inte om det är samma på hästar men på människor omvandlas socker till fett i kroppen. Kanske lite betfor har samma verkan på hästen. Men det vet jag inte säkert.
 
Sv: Hjälp igen! *Få upp häst i vikt/hull*

Det finns inga mirakelmedel, utan det är en enkel ekvation...
det gäller att se till att få i hästen mer energi (fett och kolhydrater)än vad den gör av med.
Dela upp maten så att den belastar olika "system"
Majs är INTE fett, utan är väldigt stärkelserikt.
Om inte hästen blir het av havre så skulle jag rekommendera havre med iblandad matolja.
Tänk på att vänja hästen gradvis vid nytt foder.
Att lägga på ett tjockare tåcke kan hjälpa...
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp igen! *Få upp häst i vikt/hull*

Korn är bättre att ge än havre, för att få upp hull på hästen.
 
Sv: Hjälp igen! *Få upp häst i vikt/hull*

Jag ger min ponny som har lite problem med hullet såhär på vintern lucernpellets istället för betfor , det fungerar utmärkt i kombination med mkt hö ;) :)
 
Sv: Hjälp igen! *Få upp häst i vikt/hull*

Jag tror att problemet är tänderna, som du skriver. Om jag har rätt kommer du att få bättre hull på honom om du ger honom så lättuggad mat som möjligt. Pellets som man blötar ordentligt är ju smidigt då, bara att sörpla i sig.
Jag skulle nog ge i första hand lucernpellets (blöta ordentligt) och en skvätt olja som tillskott istället för havre (Lucern för att det är bra hästmat helt enkelt, med mycket protein av rätt sort. Räknas som grovfoder och om han har svårt att tugga i sig tillräckligt med hö kan det alltså vara bra som komplement. Olja för att få mer ren energi i lättillgänglig form). Fast han kanske inte gillar lucern? Då kanske valfri annan pellets-sort, som blötas, kan vara en idé (Hippo Alfa innehåller t ex en stordel lucern listigt gömt med andra råvaror som kan göra den smakligare!).

Om han gillar fibergi kan han ju få det som förut. Det är relativt energi- och proteintätt och funkar bra till ditt hö, men det är kanske för dyrt att fodra upp honom med enbart det.
Betfor är ju sött och blött = lättätet, men inte så proteinrikt. Det innehåller ganska mycket kalcium, så tillsammans med lucern (innehåller mycket kalcium) får man kolla att överskottet inte blir för stort i förhållande till fosforn.

Jag ser däremot ingen anledning att ge just krossad havre åt honom? Inget fel på havre som näringskälla, men det är inte det mest lättuggade eller välsmakande fodermedlet. Och det tycks främst gälla att få honom att äta.
 
Sv: Hjälp igen! *Få upp häst i vikt/hull*

Svarar alla; Tack för era svar!
Dock fick jag höra att havre är mer fettrikt än korn? Men detta stämmer inte alltså?

Skrållan ----> Du har alldeles rätt! Problemen sitter i tänderna, han är inte kräsen men man måste hjälpa honom att hitta lätt tuggad mat. Han är lite kräsen för sörplig mat, men det löser man ju lätt med att hälla ur det mesta av vattnet innan fodring.

Vad tror ni om en blandning av lusern/betfor med fibergi och korn? Samt att jag ger honom olja.? Det är väl ungefär 1 dl/dag?
 
Sv: Hjälp igen! *Få upp häst i vikt/hull*

Har ett vbl på snart 24 år som inte heller har så mycket hull över. Hon får till största delen luzernpellets i en härligt kletig gegga (lätt för hennes gamla tänder att tugga), krossad korn och betfor. Dessutom får hon majsolja. Jag vet inte hur kräsen din häst är men så fort vi ger mer än "2 skvättar" - dvs ca 1/2 dl - olja matvägrar hon, så om du inte redan ger olja råder jag dig att inte börja ge 1 dl direkt.

Men allt detta har du ju redan hört! Men det funkar bra för min häst att hålla hullet med den mat och träning hon får idag. I genomsnitt får hon runt 45 minuters motion 5-6 dagar /vecka.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp igen! *Få upp häst i vikt/hull*

har du provat att ge lusern?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 585
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på...
2
Svar
20
· Visningar
2 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp