Hjälp - höet är slut!!

Bellafjella

Trådstartare
Har inte haft häst så länge så jag får väl skylla på det nu när det visar sig att jag haft väldigt dålig framförhållning när det gäller höet. :(
Köpte häst i höstas och hyrde då in pållen på ett ställe där höet ingick i hyran. Sen flyttade vi honom och på det nya stället måste vi själv köpa allting och det har gått bra ända tills nu. Ringde min hö-bonde men nu är hans hö slut och så är det också hos en del andra jag känner till. :crazy: Så nu får man ringa runt och jaga hö!
Är det fler än jag som har gjort samma misstag? Jag borde ju köpt hem ordentligt så att jag klarade mig.
Jag är ganska ny på det här med att köpa foder så jag undrar bara hur ni andra gör? Har hört talas om att man kan "boka" hö? Men hur gör man då? :confused:
 
ojsan.... då är det ju tur att det börjar grönska ute ifall du inet får tag på något/så mkt.

hppas det löser sig för dig! :)
 
Jag bokar 3 ton hö varje år hos min "högubbe".

Hämtar vart efter som jag behöver. Kg-priset blir lite dyrare än om jag hämtar allt på en gång.
 
Jag bokar preliminärt under sommaren, sen stämmer vi av under vintern så att han helt säkert blir av med allt och jag samtidigt inte köper mera eller mindre än jag vill. Han är *guld* värd, för det kostar inte mera och vi delar på analyskostnaden.

Måste du byta leverantör eller hö bör du köpa in i god tid innan det tar slut, så att hästen får en långsam övergång. Inte idealiskt, men det bästa du kan göra i det fallet.
 
Ja mitt hö är inte riktigt slut så jag hoppas ju på att hitta nåt bra innan det tar helt slut så jag kan vänja pållen lite försiktigt med det nya. Men om jag bara hittar rent skithö då? Jag vill inte ge honom dåligt hö bara för att jag inte planerat så noga som jag borde gjort. Funderar på om man kan köpa sån där Horse Hage eller vad det heter?
Men kräver det kanske ännu längre tillvänjning än om jag bara byter hö-sort? Och ska man ge mer eller mindre av Horse Hage när man jämför med vanligt hö? :confused:
Gräset börjar ju komma så smått i hagen men ännu så länge är det inte tillräckligt tyvärr :crazy:
 
Du har ju jättemånga bra höbönder i dina trakter! Gå in till någon som har mjölkkor och kör med hö, be att få köpa av denne. De brukar ha bra kvalité, analys och om man är trevlig brukar det vid den här tiden inte vara något problem att köpa loss mindre mängder (till en eller ett par hästar)
 
:) Jo visst finns det sjyssta höbönder här men problemet är att många av dom har slut på höet nu eller så har de bara lite kvar och det är då uppbokat av gamla trogna kunder. Jag vet åtminstone tre st i min närhet som brukar ha jättefint hö men alla tre har inget att sälja nu. Sen drar ju detta med sig att alla de som har gammalt, dammigt skithö nu tror de har en chans att sälja ut sin skit när det börjar bli ont om bra hö. :mad: (Lika mycket betalt vill de också ha!) Men som sagt: Kan jag inte fixa bra hö så får jag väl kanske prova det här med Horse Hage.

:)
 
Du kan säkert använda HorseHage, eller till och med hackad strålusern. Du kan kombinera det med halm och med det bete som har kommit fram. Det finns fakta om de flesta fodersorter på nätet om du behöver veta. Bara sök på namnet eller på foderföretag/försäljare.
 
Jag har hittat en köttproducent i 042-området som jag köper fint hö av, han är jättemån om kvalitén."Du blir vad du äter, och det blir mina tjurar med. Dom ska ha ett jävla bra foder" säger han :D. Vill du Pm:ar jag dig namn och nummer :). Har även provat Horsehae, fint men dyrt, kan pm:a nummer till återförsäljaren om du vill det med!

//kristel numera utan höproblem :bump:
 
Mitt under sommaren så fick inte stallägaren tag på hö så hästarna var utan hö, men bara en dag. :) Så dom klarade sig gott på gräset.
 
joo... trodde jag skulle bli galen på gubben i stallet igår...
i höstas hade vi hösilage (jättefint), men efter att han hittat lite jäst i en bal så var det fruktansvärt dålig och han köpte in hö. det var ok, vi hade hösilage kvar så jag kunde göra en mjuk övergång. Höet är fint och analyserat, har haft det nu sen december tror jag. lagret började ta slut och när det typ var till en vecka kvar sa gubben att han nog inte kunde få tag på mer!!! :eek: När vi tog den sista balen (torsdags) hade det fortfarande inte kommit nåt nytt!!! :mad: I fredags när jag kom så hade vi fått hem hösilage! det fanns alltså ingenting kvar som vi kunde göra nån mjuk övergång med!!! :mad:
blir så fruktansvärt :devil: på honom ibland!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 262
Senast: Yrja
·
Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 014
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 069
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp