Hjälp att välja hösilage!?

C

cafu

Vill köpa ett hösilage som funkar att ge till 1 nsv 1-åring och 1 20-årig kallblodstravare (som f n endast går som pensionär i hagen).

Har läst mig till att ts bör ligga mellan 50-70%, att proteininnehållet bör ligga mellan 30-60 och att kvoten mellan protein och energi bör ligga mellan 5-6 för vuxna hästar samt 7-8 för unghästar.

Funderar nu mellan olika hösilage med följande värden (siffrorna avser i tur och ordning Ts, smb protein i g/kg foder, energi i MJ/kg foder samt kvot protein/energi)

54 41 5,2 1,90 (7,9)
65 55 6,6 2,20 (8,3)

63 46 5,9 2,10 (7,8)
60 42 5,5 2,00 (7,6)

Jag antar att jag i vilket fall får ge unghästen proteintillskott i någon form. Blir energin alldeles för hög för den gamle med dessa värden?
 
Sv: Hjälp att välja hösilage!?

Oj, det blev lite fel. Bortse från siffrorna före värdet i parentes, de kom med av misstag.

cafu skrev:
Vill köpa ett hösilage som funkar att ge till 1 nsv 1-åring och 1 20-årig kallblodstravare (som f n endast går som pensionär i hagen).

Har läst mig till att ts bör ligga mellan 50-70%, att proteininnehållet bör ligga mellan 30-60 och att kvoten mellan protein och energi bör ligga mellan 5-6 för vuxna hästar samt 7-8 för unghästar.

Funderar nu mellan olika hösilage med följande värden (siffrorna avser i tur och ordning Ts, smb protein i g/kg foder, energi i MJ/kg foder samt kvot protein/energi)

54 41 5,2 1,90 (7,9)
65 55 6,6 2,20 (8,3)

63 46 5,9 2,10 (7,8)
60 42 5,5 2,00 (7,6)

Jag antar att jag i vilket fall får ge unghästen proteintillskott i någon form. Blir energin alldeles för hög för den gamle med dessa värden?
 
Sv: Hjälp att välja hösilage!?

Om dina hästar klarar av en ts-halt på 54 % så tycker jag att det översta låter bra. Alt nr två som också var riktigt bra. Jag tror att din nordis klarar det, du märker ju om han blir tjock. Ska de stå på box kan du ju ge unghästen fri tillgång medan nordisen får lite begränsat i boxen och fritt ute.
 
Sv: Hjälp att välja hösilage!?

Tack för svar. Problemet är att de måste gå på lösdrift för att min hästrädde sambo ska kunna ge dem mat när jag ibland jobbar på annan ort (han vågar inte leda unghästen från och till en box och hage), och därmed blir det svårt att separera maten. När jag är hemma binder jag såklart upp dem så att de får äta var för sig, men det kan bli svårare när jag inte är hemma.

Men jag minns att någon skrev att efter ett tag med fri tillgång kan, efter en inledande period av hetsätning, vissa matglada hästar (som min gamle) faktiskt vänja sig att äta lite måttligare och efter sitt riktiga behov?

mirage skrev:
Om dina hästar klarar av en ts-halt på 54 % så tycker jag att det översta låter bra. Alt nr två som också var riktigt bra. Jag tror att din nordis klarar det, du märker ju om han blir tjock. Ska de stå på box kan du ju ge unghästen fri tillgång medan nordisen får lite begränsat i boxen och fritt ute.
 
Sv: Hjälp att välja hösilage!?

Nu läste jag på Aftonbladets hästsidor att gamla hästar ska ha mkt protein, ungefär samma protein/energi-kvot som unghästar. Stämmer det? I så fall kan jag ju gott ge unghästen och den gamle samma hösilage utan problem?

"Äldre hästar kräver mer protein". "Proteinbehovet tillfredsställer du lättast genom att se till att du ha ett grovfoder med högt proteininnhåll. Du kan också ge ett proteinfoder som t ex sojamjöl eller ett tillskottfoder som innehåller mycket protein. Kvoten mellan protein och energi kan gärna höjas till 7,0 till dessa hästar."

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/grenar/STRfoder2.html

cafu skrev:
Oj, det blev lite fel. Bortse från siffrorna före värdet i parentes, de kom med av misstag.
 
Sv: Hjälp att välja hösilage!?

cafu skrev:
Men jag minns att någon skrev att efter ett tag med fri tillgång kan, efter en inledande period av hetsätning, vissa matglada hästar (som min gamle) faktiskt vänja sig att äta lite måttligare och efter sitt riktiga behov?

Kanske lite off från din ursprungliga frågeställning men ändå kanske det kan hjälpa dig. Om du startar med fri tillgång direkt efter betet så är övergången viktig. När hästarna fortfarande går kvar på bete så ge hö samtidigt de sista 14 dagarna. Så mycket hö så att de alltid finns hö kvar i hagen. Det viktigaste är alltså att höet aldrig tar slut. Då kan du undvika att din häst hetsäter sedan när du enbart utfodrar med hö genom att de fortsätter sina ättider som de haft när de gått på bete. Blev det rörigt kanske...
 
Sv: Hjälp att välja hösilage!?

Proteinet är det oftast ingen fara med, det är energin som gör hästen fet. Hästarna brukar stabilisera matintaget efter ett par veckor när de har förstått att det finns mat hela tiden. Dock går det ju naturligtvis åt mer än om man ger en viss mängd.
 
Sv: Hjälp att välja hösilage!?

Det låter logiskt, tack för tips!

Ideaal skrev:
Kanske lite off från din ursprungliga frågeställning men ändå kanske det kan hjälpa dig. Om du startar med fri tillgång direkt efter betet så är övergången viktig. När hästarna fortfarande går kvar på bete så ge hö samtidigt de sista 14 dagarna. Så mycket hö så att de alltid finns hö kvar i hagen. Det viktigaste är alltså att höet aldrig tar slut. Då kan du undvika att din häst hetsäter sedan när du enbart utfodrar med hö genom att de fortsätter sina ättider som de haft när de gått på bete. Blev det rörigt kanske...
 
Sv: Hjälp att välja hösilage!?

Men kan inte alltför mkt protein vara skadligt? Frågan är väl isf var denna gräns går.

mirage skrev:
Proteinet är det oftast ingen fara med, det är energin som gör hästen fet. Hästarna brukar stabilisera matintaget efter ett par veckor när de har förstått att det finns mat hela tiden. Dock går det ju naturligtvis åt mer än om man ger en viss mängd.
 
Sv: Hjälp att välja hösilage!?

Så länge det är protein som kommer från grovfoder (ho, hösilage etc) så är det inte farligt. Men om det kommer från kraftfodret är det skadligt med för mycket protein.
En häst som hela tiden har mat äter inte hela tiden, utan vilar ganska mycket också. En som får sin lunchranson inser ju att den kan inte lämna hötussen förän den är slut, annars kanske någon annan tara den. Mina har fri tillgång 7-19 och äter ca 11 kg foder/dag/häst (med TS på 74% så är det ca 8 kg) sen får dom ca 2 kg natthö inne (det räcker till morgonen).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp