Hjälp ang extra fodring med kalk!

Snobben

Trådstartare
Har ju lärt mig beräkna foderstater osv men kommer inte ihåg allt :angel:
Nu har vi inte analyserat vårt hö än,vilket gör detta lite svårare,men normalt sett vad tror ni om hur mycket extra kalk man behöver ge per dag?Ger inget alls just nu,men anar att det kan behövas.
Vet att det är noga med balansen kalcium/fosfor,men oftast behöver man ju ge extra kalk...
Eller?Ger ni extra & hur mycket isåfall?
Ska analysera höet...(lite tomt i plånboken :crazy: )
Hästarna har fri tillgång på hö.
 
Sv: Hjälp ang extra fodring med kalk!

Det är vanskligt att ge extra mineraler av en sort när man inte har foderanalysen.
Vanligen brukar man ge ett färdigt mineralfoder som innehåller "lite av varje" om man inte har analysen. Foderbutiken kan ge råd om vilken mineral som passar din fodergiva.

Men rent generellt kan man säga att om du fodrar med mycket havre (som innehåller mycket fosfor) så kan man behöva ge extra kalk.

En "normal" dos brukar vara 12 g, dvs en skopa (30 ml) foderkalk.
 
Sv: Hjälp ang extra fodring med kalk!

I år tycker jag att brist på fosfor har varit vanligare än brist på kalk. Ger du i det fallet extra kalk så blir Ca/P-kvoten ännu skevare.

mvh Jessica
 
Sv: Hjälp ang extra fodring med kalk!

Hästarna får fri tillgång på hö(ej analyserat än då)
havre(några nävar)betfor(ca 2 nävar)och ca 2n-½kg krafft grund
Dvs inte mkt kraft foder,men med tanke på hötillgången så verkar det fungera bra,båda har hull och ser välmående ut.
Dom får även chevinal plus,vitlök och glukosamin vid mer arbete.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har gett mig på att beräkna foderstaten till vår ponny. Resultatet är att vi behöver ge den mer smältbart råprotein, mer fosfor och...
Svar
13
· Visningar
1 026
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 921
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 451
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp