HJÄLP ALLT KÄNNS SKIT...(långt)

K

Krokodilen

Jag jag vet inte vart jag ska börja men jag har ialla fall en 5 årig halvblodskille som dragits med skumma hältor i över ett år vi har varit på flera resor till ett närliggande djursjukhus och även distriktsveterinärerna var ute under perioden juli 03 till jan 04 och han har blivit behandlad för kot, hov och knäledsinflamationer flera gånger. Efter det tyckte vi att det var färdigsprutat och dom rekomenderade lång vila i plana hagar vilket han fått feb-sep 04. Vi sade flera gånger att vi trodde att det fanns nån annan orsak till inflamationerna och ville ha en nack och ryggscint men varken veterinärerna eller försäkringsbolaget tyckte det. det var inget fel på hans rygg sa dom........... Det var frambenen som var svaga och skulle behandlas.

Det som kanske bör tilläggas är att detta INTE är en häst som blivit tidigt eller hårt inriden han är aldrig hoppad utom lite försiktig löshoppning jag har varje år haft kotknackaren ute (köpte honom som ettåring) och kollat honom han har sagt att han har en av dom friskaste ryggar han sett han har en specialanpassad sadel och han är regelbundet kollad av en av sveriges bästa tandläkare men ändå alla dessa problem.

Nu tog vi hem honom i början av september (Han har bott hos en bekant till mig som sällskap åt hans häst) och han hade inte gjort ett skit enligt rekomendation utan bara skrotat och första longeringen ser vi direkt att det inte står rätt till han är inte halt utan bara allmänt knackig. Då fick jag spelet och istort sett tvingade min veterinär att remitera oss till Strömsholm för ryggröntgen och ny utredning av nån som inte sett honom förrut.(för att få en scint på Uppsala ansågs omöjlig) Så igår var vi där :(

Jag fick en toppenvererinär som verkligen VILLE hitta felet och först böjde dom honom och hittade en hälta på ene kotan fram dom bedövade den och ut på ny longering fortfarande "knackig" då hämtade han sin kollega som efter att ha sett honom 2 min på volt gick fram och tryckte med sin nyckel på ett ställe på ryggen och min häst gick i taket då säger han Ja det här är värt att röntga!! Förstår ni 2 MINUTER och här har jag kämpat ETT ÅR!!

Sen blev det provridningar med och utan bedövning med deras testryttare (då konstaterades en svag hälta bak oxå) och sen in på röntgen. Där konstaterades små förändringar på BAK knäna men inga skelettförändringar som en vanlig röntgen kunde se på ryggen till det behövdes en SCINT!! så nu ska vi till Uppsala iaf!!! det dom kunde se var att inga tornutskott var ihop växta ialla fall. Förändringarna på bak visste dom inte vad dom hade för betydelse utan vi ska först koncentrera oss på ryggen och se om den är "boven i dramat" Det var inte säkert att det var ett skelettfel dom trodde att han tex kunde rullat på en sten och fått som en "lårkaka" och när man sen fortsatte rida utan att märka det så har det blivit en jätteinflamation i mjukdelar och fästen.

Min ambition är inte att få en tävlingshäst kan han bli en skogsmulle är det Ok men han måste fungera i alla tre gångarter och leva ett normalt hästliv, för tillfälligt är han inte ridbar alls han bara reser sig vilket är fullt förstårligt. Man behandlade inte inflamationen utan man ville vänta på scinten det han fick nu var en dunderdos butta som han ska äta i 9 dagar och när han ätit i 4 dagar ska jag hoppa upp och rida i 10min och se om det är nån skillnad sen ska jag rida efter att buttan är slut och kolla om jag är tillbaka på ruta ett igen.

Vet trodde att han skulle kunna bli bra med rätt diagnos men han var inte jätte possitiv hade jag proppsat på att han skulle döma ut honom hade han gjort det men han sa det aldrig rakt ur.

Det känns för jävligt för tillfälligt rent ut sagt och jag sliter mitt hår för att jag inte åkt till S tidigare. Innerst inne visste jag att mina hemma veterinärer hade fel men man tror ju på dom som ska kunna. Jag har lärt mig nu iaf att man ska lyssna på sin intiusion det är man själv som känner sin häst bäst. Tänk om den här diagnosen kommit tidigare då hade jag sparat min häst en hel del lidande och chansen att han skulle blivit bra hade säkert blivit större. Vem vet hur länge han haft ont. I fortsättningen ska jag ALLTID åka till djursjukhus där dom har bevisad kompitens ingen j-vla trav-drive-in (förlåt :( )

Vad hade ni gjort hade ni drivit det vidare? Dömt ut honom? Har ni varit med om nått liknande?
 
Sv: HJÄLP ALLT KÄNNS SKIT...(långt)

Först och främst: usch, vad tråkigt med din häst! Det måste ju kännas extra onödigt att han har gått så länge och haft ont när du faktiskt har velat att de skulle utreda ryggen på honom.

Men, nu har du ju kommit en bit på väg till att han faktiskt kanske kan bli bra. Att man hittar problemet och kan behandla det är ju en förutsättning för att hästen ska kunna återhämta sig. Jag tycker inte att du ska ge upp nu när ni faktiskt har kommit in i ett skede där det kan börja hända saker. Det beror förstås på vad veterinärerna hittar nu, och vad de säger, men du har ju redan lagt över ett år på att behandla symtom, så varför inte lägga lite tid på att behandla felet när ni har hittat det?

Jag ska hålla tummarna för dig och din häst!
 
Sv: HJÄLP ALLT KÄNNS SKIT...(långt)

Åh fy.. vilken historia. :( Men försök att inte klandra dig själv för att du inte åkt tidigare till ett annat ställe. Man betalar trots allt veterinärerna för att de skall vara kunniga och då skall man ha mkt på fötterna för att inte lite på dem..

Som svar på din fråga om vad jag hade gjort så tror jag att jag hade gett det en chans, för som jag förstod det så är det först nu som de hittat det egentliga felet.. Inga allvarliga röntgenförändringar finns, han är ung och du vet vad han har gjort tidigare så i mina ögon tycker jag att det låter som om det finns goda förutsättningar för att det inte skall vara ett jätteallvarligt fel. Du har ju redan lagt ned så mycket tid och oro på honom så det kan ju nästan bara bli bättre. Och skulle det värsta hända att det är ett obotligt fel han har fått så vet du ju åtminstone det och behöver inte fundera vidare..

Verkligen en jobbig sits du är i, men jag hoppas och håller tummarna för er att ni får fixat problemen.. *uppmuntringskram*
 
Sv: HJÄLP ALLT KÄNNS SKIT...(långt)

Tack ska ni ha för era uppmuntrande svar jag har precis pratat med min mamma och känner mig lite lugnare hon står för det sunda förnuftet i min familj :) Jag är mer hysterisk... Jag har även pratat med mina hemma veterinärer som förstårs skyller ifrån sig. Jag har bestämt precis som ni sa att kämpa vidare, ser vi att Magnum far illa eller att scinten visar att det är "kört" då drar vi i nödbromsen. Tyvärr har han lidit av alla olika besked men om man ska se det minsta possitiva i historien kommer det aldrig hända nån av mina hästar igen.
 
Sv: HJÄLP ALLT KÄNNS SKIT...(långt)

Usch, vad hemskt!! Påminner lite om det som hände med våran fullstammade arab:

Vi köpte honom som 7årig, efter ett tag så började han halta och vi kallade på veterinär. Veterinären sa att det satt i ryggen och att det måste ridas loss.. Så han reds i ca 1år (vi var inte särskilt kunniga då) och vi försökte ignorera haltandet men det blev bara värre så vi åkte till en annan veterinär, han sa att det var en hovbens fraktur och att om vi inte hade ignorerat hältan utan kommit till honom direkt så hade han gått att rädda :( Så för Smaragd slutade det med avlivning vid 8års ålder..
 
Sv: HJÄLP ALLT KÄNNS SKIT...(långt)

Stackare.....

har du varit på... hmm. VÄLDIGT närliggande klinik eller? M-by?

förra stallkollegan hade liknande - hästen blev väldigt halt, de åkte flera gånger lokalt härikring (:angel: ) fick olika diagnoser varje gång, första gången hovbensfraktur, nästa vanlig hovböld, nästa odefinierad. osv.....

sen åkte de till S och där fick de röntken med pålagringar i bägge knän som diagnos. Operation och fixa ett par ggr. nu är hästen på rehbilitering och rids så smått. allt ser ljust ut.


utredningarna "lokalt" pågick i ca 8 månader - sen åkte de till S och de fixade resten. totalt tog det ett år......

ledsen för din skull! usch!
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP ALLT KÄNNS SKIT...(långt)

Jag har inga ideér alls om vad som kan vara fel på din häst, men vill bara skicka lite styrke och peppkramar till dig!
Jag vet vad du går igenom så väl, har varit där själv med min totta. Hjälplösheten och frustrationen man känner är fruktansvärd jobbig!

Kämpa på, jag hoppas verkligen att det löser sig för er! Blir så glad av att läsa om hästägare som verkligen ger allt för sin vän!
 
Sv: HJÄLP ALLT KÄNNS SKIT...(långt)

Är ni medvetna om att Ni har svarat på en tråd som är från 2004???
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: Redfox
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 648
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp