Hjäälp !!!

B

becca_bell

Hej!:confused:
När jag köpte min ponny Bell(connemara f.1993) så hade han varit van vid att stå brett i transporten. och nu när vi ska åka nånstans så låter vi honom stå "smalt"(normalt) för att vi åker 2 ponnyer i en transport. bara det att bell studsar och skrapar jätte mycket så när vi kommer fram till tävlingen är han helt genomsvett:cry: på hemvägen är de lite bättre men långt ifrån bra:(. vi tror han har dålig balans, har ni nått tips på hur man kan göra? och hur man kan träna upp balansen? Tacksam för alla svar/all hjälp!:angel:

MVH Becca & min ponny Bell

Sv: Hjäälp !!!

Jag hade samma problem med min ponny.. men det som hände henne var att hon troligen tappade balansen i transporten i en sväng och vart skrämd, och efter det var hon "bred åkare" . Det vi gjorde var att vi skaffade en lite bredare transport med gummi mellanvägg. Gummi mellanvägg är bland det bästa man kan ha för då kan dom ha benen brett eftersom väggen "flyttar sig" tackvare att den är mjuk och inte fast som ex. trä mellan vägg. :)

Jag håller med.

Med en mjuk nederdel kan ponnyn själv bredda sig bak och blir troligtvis mkt lugnare.

Du ger hästen en fruktansvärd upplevelse av klaustrofobi när du tvingar den att åka smalt när den inte egentligen klarar av det. Bli inte förvånad om h*n slutar gå på transporten om ni fortsätter såhär. Testa mellanvägg med mjuk underdel som någon sa, men funkar inte det så får ni köra i två transporter eller i två omgångar om båda ska med...

Skulle också åka med gummimellanvägg. Det funkar super med min häst, som inte alls kan tänka sig att åka malt, men som inte fixar det riktigt brett heller.....

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat att lastträna min häst nu och det går super....:laugh: Nu går han in själv, han nästan springer in i transporten då han...
Svar
11
· Visningar
1 959
Senast: Boj
·
Träning Jag har länge undrat över varför min häst inte vill åka transport. Det har inte hänt någonting särskilt exceptionellt när vi har varit...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama