J

jessie90

Min katt spyr typ tre gånger i veckan. Vi gick till veterinären, som sa att vi skulle lägga maten på en stor bricka, men han spydde bara ännu mera. VI har bytt mat flera gånger. Han får speciellt torrfoder för Perser. Vad ska jag göra?

Sv: hjäälp

För egen del slutade de problemen inte förrän vi helt övergett torrfodret. Vi har provat alla sorter som finns för känsliga och allergiska katter, men vanlig Mjau på burk minskade det relativt snart Efter ett år utan torrfoder har han gått från att kräkas flera gånger i veckan till max en gång i månaden.

Sassy skrev:
För egen del slutade de problemen inte förrän vi helt övergett torrfodret. Vi har provat alla sorter som finns för känsliga och allergiska katter, men vanlig Mjau på burk minskade det relativt snart Efter ett år utan torrfoder har han gått från att kräkas flera gånger i veckan till max en gång i månaden.

okej tack så jätte mycket.

Men mår katter inte dåligt av att kräkas?

Jag blir så orolig varge gång. Men han har jätte känslig mage.

Många veterinärer påstår att det är helt normal, jag är skeptisk. Torrfoder är för "starkt" får känsliga magar, och dessutom innehåller det alltid någon form av spannmål som det är mycket vanligt att katter är överkänsliga mot. Testa burkmat ett tag (det ska vara ren burkmat, inget spannmål, ris eller potatis i, läs på innehållsförteckningen). Det tar ett tag för en känslig mage lugna sig, men sedan brukar det hjälpa.

Sassy skrev:
Många veterinärer påstår att det är helt normal, jag är skeptisk. Torrfoder är för "starkt" får känsliga magar, och dessutom innehåller det alltid någon form av spannmål som det är mycket vanligt att katter är överkänsliga mot. Testa burkmat ett tag (det ska vara ren burkmat, inget spannmål, ris eller potatis i, läs på innehållsförteckningen). Det tar ett tag för en känslig mage lugna sig, men sedan brukar det hjälpa.

Okej, jag ska prova det. TAck så jätte jätte mycket för svaret! :)

Helt normalt att katter kräks? Är det så du menar, Sassy? Mysko... Hur resonerar man då? *nyfis*

Det har jag faktiskt aldrig hört. Ifall de har hårbollar möjligen men inte annars...

Har samma erfarenhet, kräkande katt som slutat sen jag övergick från Whiskas och torrisar till Mjau. Men eftersom Jessie skrev att man testat foderbyte misstänker jag det kan vara nåt annat...

Tror Sassy menar att det verkar finnas en acceptans för att katter kräks, "katter gör så".

Fast varken hon eller jag ställer upp på det, våra katters kräkningar minskade ju ordentligt när vi gick över från torrfoder till blötmat.

Hur gammal är katten? Dricker den mycket? Hur är avföringen? Verkar den må dåligt på något annat sätt?

Stoppard skrev:
Hur gammal är katten? Dricker den mycket? Hur är avföringen? Verkar den må dåligt på något annat sätt?

Han är två år, det började när han var 1 och ett halvt.
Han dricker lika mycket som han alltid gjort.
Avföringen ser normal ut, ibland kan han vara lös, men det är för att han har ätit ur slasken. *suck*
Han är jätte busig och så, så han mår inte dåligt fysiskt. Direkt när han spytt kan han börja jaga en boll.

Jag ska prova mat utan spann mål idag.

jessie90 skrev:
Han är två år, det började när han var 1 och ett halvt.
Han dricker lika mycket som han alltid gjort.
Avföringen ser normal ut, ibland kan han vara lös, men det är för att han har ätit ur slasken. *suck*
Han är jätte busig och så, så han mår inte dåligt fysiskt. Direkt när han spytt kan han börja jaga en boll.

Jag ska prova mat utan spann mål idag.

Har samma problem som du, men det går i vågor. Min honkatt spyr i perioder. Ibland ca 3 ggr i veckan, sen kan det dröja nån månad innan det är dags igen.
Eftersom min andra katt har känslig mage så får dom endast torrfoder för känsliga magar så nu när jag läste att man kanske ska sluta med torrfoder blev det lite krångligt.
har inte vart vid vetrinären med henne, men däremot pratat med honom om det.
Funderar på om hon spyr upp överflödig mat eller liknande?? Som bebisar typ..? Dum tanke kanske.. Vet inte

Min kräktes nästan lika mycket av maten för känsliga mager, såg ingen vidare effekt av den... Jag har provat alla större medicinska foder och många andra som är kända för att vara bra. (Hill's, Specific och Royal Canins veterinärfoder, James Wellbeloved, Royala Canins och Hill's "vanliga" foder för käsnaliga katter. Nutro (som faktiskt funkade hyfsat))

Jag menade att vet anser att "katter kräks, så är det", min åsikt är att det inte är normalt att de spyr upp osmält mat flera gånger i veckan... Att ge miniportioner fungerade inte heller.

Blev det bättre med mat utan spannmål? Är det perserkatt du har är det inget ovanligt att de kräks upp hårbollar. Men hurdant är kräket kommer det precis när han ätit,är det bara galla eller verkar det vara hårbollar?

banjijamp skrev:
Blev det bättre med mat utan spannmål? Är det perserkatt du har är det inget ovanligt att de kräks upp hårbollar. Men hurdant är kräket kommer det precis när han ätit,är det bara galla eller verkar det vara hårbollar?

Han har inte spytt hitills iallafall.. Som tur är.

Men när han kräks så är det mat, ser ut som otuggad mat men nått typ orange föärgat gele eller vad man säger.

Jag kan bara falla in i ledet med de som haft katter som slutat kräkas när torrfodret har plockats bort. Min äldsta hona kräktes mer eller mindre dagligen när hon fick torrfoder (och lyckades även bli fet på något märkligt sätt), men det har upphört totalt sedan jag slutade ge torrfoder.

banjijamp skrev:

Alltså min honkatt har alltid ätit torrfoder. Men jag har köpt vanliga märken som pussy och whiskas och sånna märken. Och då hände det att hon spydde lite då och då.. Problemet blev när min andra katt (hanen) visade sig har känslig mage och "tål" inte kladdmat och sånna billiga torrfoder jag köpt tidigare. Gick över till James Wellbeloved (heter det så?) Och han blev mycket bätter med sin avföring. Men däremot slutade inte min honkatt att kräkas.
Det är klart och tydligt torrfodret hon spyr upp. Och det händer oftast på nätterna.
Vet att hon sitter och knaprar i sig torrfoder på nätterna. Oftast är hon nog inte hungrig, utan äter bara ändå.
Så jag har mistänkt att hon spyr för hon äter för mycket. Ska pröva att ställan undan matskålarna på nätterna och se om det hjälper. Men hårbollar är det inte. Och i övrigt mår hon jättebra. Normal avföring och hon är livlig och glad.

just det.. Nej hon är en vanlig bondkatt. Och den andre (hanen) är en norsk.

Jag har en katt här som spyr en gång om dan varje dag! Jag vet inte vad jag ska göra ingenting hjälper jag använder torrfodret Mjau å de spyr han bara mer av! Börjar bli orolig, för övrigt är han hur pigg som helst... Men en kompis till mig pratade om att de oxå kan vara en hårboll som sitter fast som han inta kan få ut så hon förslog kattgräs... Har nån testat de?? funkar de isf???

Kramar Mariah & Oliver :smirk:

Jag fick förklaringen från min vet. att min ena kisse spydde så mkt pga att han hetsäter.

Han kastar i sig maten när han blir hungrig och då händer ngt med slemhinnorna, bla bla bla (minns inte vad han sa... :o ), och så spyr han upp maten.

Min hankisse spydde flera ggr om dagen tidigare.

Så började jag servera både torrfoder och blötfoder.
Och som tur är föredrar han blötfodret och har slutat spy.
Anledningen till att jag fortfarande serverar torrfoder är han hans syster tycker bättre om det och det har ju som sagt fungerat bra.

Mina katter har alltid fri tillgång till kattgräs eller liknande blommor som dem kan äta av. Dem älskar en växt som heter Bambu nånting så en sån brukar jag alltid ha hemma åt dem. Går att köpa i dem flesta blommaffärer.

Tror dem spyr flera ggr i veckan men det är ju då bara hårbollar och det är ju normalt, dem är väldigt långhåriga.

Den ena katten kan ibland spy upp maten han har ätit men det är då oftast pga att han har "slängt" sig i maten... precis som Corona här över skriver...

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix