Hjääääälp!!!!!!

rubytoo

Trådstartare
Vår lilla hund jagar mammas höns :( Idag fick jag springa halva skåne runt för att få tag i tupp och liten elak hund :mad:

Hon är uppvuxen bland hönsen så man tycker ju att hon inte borde försöka ta dem.

Så nu behöver jag hjälp, hur gör vi för att få henne att sluta jaga hönsen?? (och jo hon biter på dem)
 
Sv: Hjääääälp!!!!!!

Min systers hund var likadan i början. Givetvis bet hunden ihjäl en höna efter ett tag, då tog syrran den döda hönan och pryglade upp hunden med. Sedan SÅG hunden inte ens att hönsen existerade, rörde dem aldrig mer...........
 
Sv: Hjääääälp!!!!!!

Ja jag har hört att man kan göra så liksom att binda den döda hönan runt halsen på dem, men min mamma vill absolut inte bli av med sina höns så vi vågar inte låta det gå så långt.
 
Sv: Hjääääälp!!!!!!

Min hund har enormt starka jaktinstinkter, så hon får inte vara lös nära höns eller får. Hon försöker, utan att tveka, ta dem så fort hon får chansen.

Tyvärr har jag inga andra tips än att inte låta hunden vara lös när hönsen.
 
Sv: Hjääääälp!!!!!!

Om hunden inte hunnit ta någon höna så var glad för det! Den kan få blodad tand om den lyckas! Inte bra!

Sätt hunden i en hundbur bland hönsen och låt hunden vara där tills den somnar i buren. Då har den gett sig och du har avdramatiserat spänningen med höns. Du kanske måste upprepa proceduren någon fler dag (kan ta flera timmar innan hunden ger sig). Sedan kan du fortsätta att utvecka det hela genom att gå med hunden i koppel + stryphalsband bredvid hönsen. När hunden visar intresse för hönsen så blir det ett "ryck/släpp" och du kan förstärka med ett nej just före rycket.

En annan sak du kan göra är att bete dig som om hönsen är väldigt farliga och "fly" från dem samtidigt som du tar hunden med dig i flykten. Få hunden att tycka att dom är läbbiga helt enkelt. Men det kan vara lite svårt att använda sig av detta iom att ni ju kommer att måsta vara nära hönsen rätt mycket ur "skötselsynpunkt".

Sedan kan du även köra med långlina på hunden..........mm.
 
Sv: Hjääääälp!!!!!!

Vi har inga egna höns eller egen gård, men det hade inte spelat roll för min hund.
Hönsen låter, rör sig och luktar inte människa, så då är de bytesdjur för min hund.
Kommer aldrig lite fullt ut på henne ens i närheten av katterna hon bor med.
 
Sv: Hjääääälp!!!!!!

Ursäkta, men, man ska alltså puckla på hunden med den döda hönan? *försöker se det framför mig*
 
Sv: Hjääääälp!!!!!!

Tja jag vet inte om jag hade klarat av det direkt, men binda fast den döda hönan i halsbandet hade jag nog klarat av
 
Sv: Hjääääälp!!!!!!

Självfallet är det en russel :crazy:

fast vi har 3st andra och ingen av dem jagar de egna djuren på gården

Jag har ju själv russel och kan mycket väl tänka mig vad hon skulle ta sig för med en flock höns:devil: . Totalt väck i roten när det kommer till jakt, finns inte en chans att ha henne med på ridturer, ser hon nått att jaga kopplar hon av hörapparaten och drar. Men hon är en jäkel på att plocka sork!
 
Sv: Hjääääälp!!!!!!

Jag har ju själv russel och kan mycket väl tänka mig vad hon skulle ta sig för med en flock höns:devil: . Totalt väck i roten när det kommer till jakt, finns inte en chans att ha henne med på ridturer, ser hon nått att jaga kopplar hon av hörapparaten och drar. Men hon är en jäkel på att plocka sork!

:rofl:

Min var en aning spak när vi kom hem efter hönsjakten. Hon är ju bara ett år i dagarna så detta är första gången hon dragit iväg.

Fot gick hon hela vägen hem från mamma :D så det är ju alltid en början.

Så här ser gangstern ut Hackar lite så låt den ladda och sedan se på den

Jag undrar om det inte är ett får jag har :cool: Den gule är min gamle som är 16år :love: hon har aldrig jagat någon höna, men väl en massa råttor
 
Sv: Hjääääälp!!!!!!

En annan sak du kan göra är att bete dig som om hönsen är väldigt farliga och "fly" från dem samtidigt som du tar hunden med dig i flykten. Få hunden att tycka att dom är läbbiga helt enkelt. Men det kan vara lite svårt att använda sig av detta iom att ni ju kommer att måsta vara nära hönsen rätt mycket ur "skötselsynpunkt".
.


Det där funkade i alla fall på min hund, helt oavsiktligt.

Hade en gammal "elak" katt i stallet och min kära lille vovve tyckte ofta att det var en jättebra idé att leka med den, speciellt när den åt :angel: Så jag skrek och hojtade åt han att gå där ifrån (JAG blev ju rädd och tänkte att nu åker ögonen eller nått på min påg :eek: ). Detta hände ett par ggr. Slutade med att han gick stora omvägar för alla katter. DOM ÄR JU FARLIGA, det har min matte sagt!!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 532
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 144
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 318
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp