Hittekatt!

A

Angely

Jag ska inom en knapp månad flytta hemifrån till min egen lägenhet, och givetvis vill jag inte vara ensam. En katt ska in i hemmet illa kvickt! Området jag kommer bo i är lugnt och fint, men vill ändå ha katten som innekatt (om den nu inte visar att den mår otroligt dåligt av att inte få gå ut fritt, ska givetvis gå ut med den i koppel emellanåt och så).

Jag har hela tiden varit så bestämd med att det SKA vara en raskatt, allrahelst cornish eller bengal. Dock har jag mer och mer funderat på om jag inte kanske ska ta mig an en liten hittekatt i stället.

Till en början skulle den få vara ensam med mig, för att senare i sommar få kompisar i form av en klasskompis till mig, en liten whippet plus hennes hankatt av klassisk gatu-ras. :p

Dock vill jag ha era synpunkter och åsikter om saken! Ni som har/haft hittekatter, antingen via katthem eller "hittat ute" får även hemskt gärna beskriva om hur det gått med just eran katt, även om ni känner till någon som har en upphittad.

:bump:

Sv: Hittekatt!

Det finns ju en hel del orsaker till att katter behöver nya hem.

Det behöver ju inte vara så att knäppa typer kastat ut katten, det kan ju även vara så att ägaren blivit gammal och dött, eller ägaren blivit allergisk ( dvs äkta allergi inte fejk).

Dvs det kan vara en helt vanlig snäll kise utan vare sig beteendeproblem eller hälsoproblem.

Att ha hand om en katt som behöver ett nytt hem är en god gärning tycker jag!

Och det finns ju även raskatter som av olika anledningar behöver ett nytt tryggt hem.

Jag vet inte om raskattsklubbarna har någon form av omplaceringsverksamhet/ annonsering i stil med vad många rashundklubbar har.

Finns det kan du ju börja med att kontakta dom.

Antar att det finns många på buke som kan upplysa om detta och som håller på med raskatter.

/KT

Om du vill göra en "god gärning" är det vuxna katter på katthem som behöver dig mest. De är svårast att hitta hem till.

Jag har arbetat på katthem, har själv 4 katter och alla är katter som jag köpt/räddat i vuxen ålder.

¤ En hemlös vuxen katt som min kusin hittade övergiven och otroligt skygg ute på en öde ö. Trolgien dumpad, ingen som saknat honom trots alla våra annonser, lappar osv. Det tog 3 månader att via fälla lyckas fånga honom, så skygg var han. Ett dygn gömde han sig bakom tvättmaskinen, sen dess har han varit en knäkatt och tuff grabb som älskar alla människor.

¤ En mor och dotter som jag köpte då dottern var 1 år gammal å mamman ca 2 år, via en kattförening. De hade då suttit instängda i ett litet badrum utan ens fönster, tillsammans med 2 till katter och en dåligt skött låda i ETT ÅR. Båda var skygga, apatiska, muskelfattiga och blyga första tiden hos oss, numera är båda mkt keliga, men dottern som var instängd från att hon var någon vecka gammal tills ett år års ålder är en "ömtålig själ".
Det är sådant som man får vara beredd på om man tar en katt som blivit vanvårdad. Vissa är tuffa, har ett psyke som tål allt, men vissa förblir ömtåliga resten av livet. Emot oss är hon så kelig att hon själv kommer upp i sängen för gos, men hon tycker inte om främlingar och är alltid lättskrämd.

¤ En skygg stallkatt på 2 år som skulle avlivas pga för många katter.
Henne fick vi också lov att fånga i fälla, var för skygg för att ta i. Var totalt ointresserad utav människor första 3 månaderna minst och gick knappt ens att få tag i, nu ett år senare kan jag vakna utav att hon sover på mitt bröst :love: Nu söker hon sig till oss, ligger faktiskt intill mig här i soffan just nu, gosar, pussas, man får gräva ner ansiktet i hennes gosiga mage, underbar.

ALLA dessa 4 katter är numera innekatter och älskar det!

Jag äger också en katt som bor hos mina föräldrar eftersom han kräver utemöjligheter. Honom köpte jag också från en kattförening, en katt som före ett års ålder blivit utkastad en gång (matte skulle flytta ihop med allergisk pojkvän och slängde ut katten mitt i stan!) och levde under hot att kastas ut igen. Jag tackade ja till katten utan att ens ha sett ett foto! :eek:
Enklare katt kunde man inte fått. En kille med orubbad självförtroende, kelig, snäll och charmar alla han träffar.

:bump:
Det där var bara några exempel, tänkte illustrera hur väldigt olika typer utav katter man kan få om man väljer att öppna sitt hem för hittekatter.
Jag älskar det!
Att få hjälpa till att göra en god insats, för huskatter är otroligt oönskade i dagens samhälle. Dessa katter är också enormt tacksamma på ett helt annat sätt, de VET hur bra de har det.

Vänder man sig till ett katthem tex så brukar det finnas många olika typer utav katter. Tuffa enstöringar, blyga skyggisar som behöver mycket tid, knäkatter som inte fått något hem för att de är 2 år gamla och "alla" vill ha kattunge, kaxiga, personliga honkatter som vill få bestämma när de ska kela själva och många andra olika personligheter. Man kan vända sig till ett seriöst katthem och berätta vad man kan erbjuda, vad man önskar, och då kan de hjälpa dig sätta rätt katt hos rätt person så att säga. Det ska ju bli rätt både för dig och katten.
Då vet man att man räddat en katt, samt hjälper till att göra en plats ledig på katthemmet, så att de kan ta in fler katter!

Har man lite mer skinn på näsan, kan man välja att rädda en katt direkt, tex via en underbar hemsida http://hittekatter.ifokus.se där ett gäng vanliga privatpersoner hjälps åt att rädda katter landet runt. Ett nätverk utav eldsjälar! Ibland är det oönskade katter under avlivningshot, ibland är det skygga, hemlösa katter, ibland dumpade familjekatter, där finns också många olika typer.

Viktigt är att man rannsakar sig själv och tänker efter hur mycket "jobb" man klarar av att åta sig. För om man tar in en skygg katt måste man vara beredd på att det ibland tar tid för katten att bygga upp ett förtroende för dig och må bra i sig själv igen. Hemlösa, skygga katter kan ju också vara f.d. familjekatter som blir knäkatter igen efter ett par dagar, det kan man inte se när de är ute och rädda. Men en sak är säker, det går!! Med tid och kärlek i rätt hem kan alla katter bli tama. F.d. hemlösa katter brukar vara så tacksamma att få komma in att de absolut inte vill gå ut, ens om kan!

Lycka till! :banana:

Tycker att det är underbart att du funderar på att ge ett hem åt en hittekatt! :laugh:

Jag har själv adopterat mina pälsklingar från ett katthem. Jag valde att adoptera vuxna katter då jag vet att de är svårast att hitta hem till, och för mig är inte kattungetiden särskilt viktig, men vill man följa sin katt från unge till vuxen så finns det även kattungar på katthemmen. Jag valde också att ta mig an två skyggisar, men precis som de andra har skrivit så finns det alla möjliga sorters katter på hemmen, både rädda skyggisar och supergosiga knäkatter, och allt däremellan. Det är ju också en stor fördel med att välja en vuxen katt - de är mer färdiga som personligheter och "personalen" på katthemmet kan se till att katt och matte/husse passar ihop.

Jag ringde helt sonika upp mitt lokala katthem och berättade vad jag hade för förutsättningar och önskemål, och så resonerade vi oss fram till vilka katter som skulle kunna passa mig. Därefter fick jag komma och besöka katthemmet och träffa "mina" kissar (på lite avstånd eftersom de var skygga). Jag blev störtkär, och en vecka senare flyttade de in.

Min Draco är född hemlös och uppvuxen med mycket lite mänsklig kontakt, men han är en nyfiken pojk och det tog inte många veckor innan han var en riktig knäkatt. Han har blivit väldigt social och älskar också när det kommer besökare som han kan charma.

Cissy var skyggare redan från början, hon har förmodligen varit hemlös länge och det är inte säkert att hon någonsin har haft ett eget hem tidigare. Det tog ett par månader innan jag fick röra vid henne, och ett halvår ungefär innan hon började tycka om att bli klappad. Nu, ett drygt år efter att hon flyttade in, är hon en riktig kelgris som vill gosa JÄMT. Jag håller på att lyftträna henne och det går riktigt bra, men lika avslappnad och social som sin son kommer hon nog aldrig bli. Och det är helt OK för mig.

Mina är innekatter och trivs väldigt bra med det livet. Faktum är att när jag nätade in balkongen så att de skulle få gå ut, så var de minst sagt skeptiska i början och ville inte lämna tryggheten inne. Nu är de modigare och går väldigt gärna ut på balkongen, men de visar inga som helst tecken på att vilja ha mer uteliv än så. Koppelpromenader är ju också en alldeles utmärkt form av utevistelse.

Att ta hand om mina guldklimpar och följa deras väg från rädda "vildkatter" till trygga, harmoniska familjemedlemmar har varit något av det mest givande jag har gjort. Och det känns extra bra att ha gett ett hem till två katter som inte hade något, samt ha berett plats på katthemmet så att två nya kunde få samma chans som mina fick. Jag rekommenderar det verkligen!

En vuxen katt har jag absolut tänkt att ta mig! Vill dock inte ha en allt för gammal då min kompis katt som ska flytta in hos mig senare är runt året. Men upp till en 3-4 år kan jag gott tänka mig. Kanske allrahelst en honkatt med, kompisens katt är hane, och inbillar mig att det skulle vara enklare att sammanföra de då?

Vad skönt att höra att de fungerat så bra som innekatter! Det är väl egentligen det jag är mest rädd för, att de ska må dåligt av att inte få gå fritt ute...

Det tror jag inte att du behöver oroa dig för alls faktiskt. Intressant nog verkar många före detta hemlösingar föredra innekattlivet när de väl får ett eget hem - de förknippar kanske utelivet med de svårigheter som det innebär att vara hemlös och hungrig. Och tar du en katt från ett katthem kan de se till att para ihop dig med en katt som de vet trivs som innekatt. :laugh:

Stort lycka till!

En vuxen katt har jag absolut tänkt att ta mig! Vill dock inte ha en allt för gammal då min kompis katt som ska flytta in hos mig senare är runt året. Men upp till en 3-4 år kan jag gott tänka mig. Kanske allrahelst en honkatt med, kompisens katt är hane, och inbillar mig att det skulle vara enklare att sammanföra de då?

Vad roligt!
Under 3-4 år finns det säkert många katter på katthemmen som är.

Dock tror jag inte du behöver ha just hona, fokusera mer på att det är en katt som gillar andra katter, samt inte är hundrädd. Min erfarenhet är att både honor och hanar kan vara mycket fina emot nya kompisar, och även funka dåligt med andra katter. Det är individens personlighet. Jag har träffat enstöringar som varit både hanar och honor, jag ser inget samband med könet.

Men i sthlms-området ska det finnas flera katthem jag jag hört, åk du och hälsa på så ska du se att du hittar dig någon liten vän. Åhh så mysigt, nu blir jag lite avundsjuk ;) När jag jobbade på katthemmet ville jag ta hem dem allihop, speciellt de som "ingen ville ha" men jag hade ju redan 4 hemma...

Å angående din oro för att katten inte ska trivas som innekatt så kan jag bara instämma i asfaltsflickans kloka ord! Det behöver du inte oroa dig för om du köper vuxen katt från ett katthem där de känner katterna. Personalen är ju mkt måna om katterna också, de skulle inte vilja placera en katt som vill få vara ute som innekatt.
Lycka till!!

Ja, har hittat flera katter på Stockholms katthem jag vill ha, men jag ska ju bara ha eeen! :D

Är aningens orolig att min blivande kisse ska bli "överkörd" av min kompis katt och hund, men den kommer ju samtidigt hinna bo själv med mig i ungefär 4 månader. Då borde den väl hinna "bo in sig" och bli lite kaxigare?

Isola köpte jag från ett katthem för drygt tre år sen, då var hon runt två år (uppskattningsvis). Hon hade observerats av en person en längre tid som till slut förstod att hon var hemlös och fångade in henne.

När vi kom hem promenerade hon runt ett varv i lägenheten och sedan var den acklimatiseringen klar. :D Hon sov på min rygg första natten och har så gjort varje natt sedan dess. Pratglad, kelig, alldeles lagom busig och social till tusen. Hur någon kan ha kastat ut den lilla pärlan fattar jag bara inte.

Dimma är uppskattningsvis 130 år gammal ;) och inte riktigt lika busig som Isola. Hon hade varit hemlös länge innan en djurskyddsförening lyckades fånga in henne och första månaden jag hade henne syntes hon knappt till. Nu har jag haft henne i nästan 1,5 år och numer gömmer hon sig bara när snabeldraken tas fram eller om det är riktigt mycket folk. Hon är kelig och oerhört lugn, men tyvärr inte särskilt förtjust i Isola.

Jag räknar inte med att Dimma är med i matchen så väldigt länge till och då blir det givetvis en ny hittekatt.

/Jenny

PS: Båda är innekatter med tillgång till innätad balkong där Isola spenderar mycket tid. Dimma sätter dock inte tassen utanför balkongdörren. DS

Vad härligt att det gått så bra med dina hittekatter! Jag är väldigt sugen på Dindra som finns hos Stockholms Katthem (vågar väl inte länka...) och hon är förbaskat lik din Isola! :D

Nej jag blir verkligen bara mer och mer motiverad när jag hör att det gått så bra för er att ha de som innekatter, då kommer jag nog också våga mig på en hemlös kisse! :laugh:

Jag har en kattflicka på 1,5 år (Lily Allen), hon föddes i stallet där jag jobbade och jag blev så kär att hon fick komma hem till mig.. men nu när jag har flyttat ifrån hennes älskade jack russel kompis så ska hon få en annan kompis i form av en hittekatt.

Var på hemmet i stan och bestämde mig till slut för en 2-3 årig katthona som hade lämnats ute när en familj hade flyttat. Får henne om några veckor. Hon är redan jättegosig och social. Och såååå söt :love: Håller tummarna för att det kommer funka med Lily och våran labrador.

Men dom har ju alla möjliga katter, där hade de till exempel en hankatt som blivit inlämnad från ett dödsbo. Det var en gammal tant som hade haft honom. SÅ alla katter är ju inte folkskygga.

Min Astrid kommer ifrån katthem. Hon är uppskattningsvis 2 år och en riktig underbar katt som charmar alla hon möter. Hemresan tillbringade hon i knät på en killkompis.

Dock kommer jag inte rekommendera katthemmet som hon kommer ifrån utav olika skäl, men jag är väldigt nöjd med denna tjej :love::love:

jag har nästan bara hittekatter eller fd vildkatter. kan säga att det finns inga katter som är snällare och har bättre temperament än dessa! dom är verkligen tacksamma för allting, dom vet att uppskatta livet med mig.
många raskatter kan vara tämligen griniga och svåra om dom inte är på humör men det problemet får man aldrig med en katt som haft det svårt i livet.

dom kan vara skygga i början men det brukar ge sig ganska snabbt.:)

jag skulle ville ha en helig birma, tycker dom är så enormt vackra. men kommer aldrig köpa en raskatt när det finns så otroligt många hemlösa! dom dyra och exklusiva katterna finns det alltid någon som vill ha, men en lurvig liten stackare är inte lika populär..

den här lilla kissen är kanske inte någon skönhet, halvblind och härjad som han är, men på insidan är han världens vackraste!!!! :love: han hade gått i skogen i ett år när han kom till mig...

DSCN0789.jpg

<- Alla mina tre är hittekatter, den randiga hittade barnen i stallet när hon var runt fyra veckor gammal. Har snart haft henne i fyra år.

När jag började jobba på mitt nya jobb så fick jag väldigt, väldigt långa dagar borta hemifrån och ville då skaffa sällskap till Elvis. Hon är dock lite knepig, inte så förtjust i andra katter (har bla spöat upp Houdinies mästerkatt när vi bodde på samma gård :angel: ) så jag letade kattungar, tänkte att det skulle vara lättare att sammanföra.

Slutade med de två andra på bilden, fyra månader när jag hämtade dem för en månad sen, det tog bara en vecka sen började de tom leka lite smått :eek: :D :love: Har fungerat över förväntan.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
182
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 361
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern