Hittekatt veterinärvård?

C

Calenfiriel

Jag har för mig att jag har läst om någon förening som kan hjälpa till att betala nödvändig veterinärvård/kastrering för upphittade katter man behåller själv (istället för att lämna den till katthem). Är jag helt ute och cyklar?

Sv: Hittekatt veterinärvård?

Jag har för mig att jag har läst om någon förening som kan hjälpa till att betala nödvändig veterinärvård/kastrering för upphittade katter man behåller själv (istället för att lämna den till katthem). Är jag helt ute och cyklar?

Vissa katthem gör det, men inte alla. Prata med ditt lokala katthem..
Oftast har ju dock katthemmen väldigt dålig ekonomi, så har man råd att skjuta in lite själv är ju det toppen.

Håller med. Prata med ditt katthem. Om inte annat så lär de kunna hänvisa dig till en billig veterinär, eller en veterinär som ger dig rabatt om du hälsar ifrån katthemmet.

En del veterinärer ger spontant rabatt åt privatmänniskor som kommer med hittekatt de tagit hand om. Men inte alla.
Jag vet exempel på veterinär som saltade räkningen fastän han förstod det var en hittekatt.

Jag antar att det förekommer också att folk försöker snylta. Kommer med sin hemmahusis och säger att de är hittekatt i förhoppning att få rabatt. Men jag hoppas det är undantagen.

Vadå saltade räkningen, tog han mer än vad han brukar vid dylika behandlingar eller vad menar du?

Vadå saltade räkningen, tog han mer än vad han brukar vid dylika behandlingar eller vad menar du?

Saltade är kanske mycket sagt. Veterinären ifråga tillhörde inte de billiga. Han tog då ordinarie fullpris, utan skuggan av rabatt fastän han alltså visste det var en akuträddad hittekatt och hjälparen som betalade allt ur egen ficka inte var gjord av pengar.

Betalningen som sådan var iofs rimlig inom fullprisprisklassen. Speciellt om man jämför med en del kliniker där det kostar bara att visa sig.
Men hjälparen kände sig alltså skinnad och frågade oss på forumet om det verkligen kan kosta så mycket.

När skall veterinärer bjuda på vård?
Våra chefer menar att det inte skall bjudas på vård, I slutändan är det polisen som har ansvaret för upphittade djur som behöver akut vård.
PL

Men lämnar man bara in en katt hos veterinären och går därifrån t.ex. så är det ju upp till veterinären hur h*n vill göra, oftast så hjälper dom ju katten om det inte är något avancerat och lämnar den sedan till polis eller någon som vill ha den, och då blir ju inte den som lämnade in katten betalningsskyldig.

Vi tar inte emot djur som ingen vill ta ansvar för.
Polisen vill bli tillfrågade innan de tar ansvaret.
PL

Så om någon kommer in med en skadad katt så bara ni skiter i det? Tur att det inte går till så hos våran veterinär, då hade jag bytt.

Då får du nog undvika de flesta djursjukhus o större kliniker.
Jag har ingen möjlighet att låsa upp min jourtidmed att ta hand om ett djur ingen vill ta hand om när det är färdigbehandlat, o ingen möjlighet att göra av det någonstans tills polisen ev tar hand om det.
PL

Då får du nog undvika de flesta djursjukhus o större kliniker.
Jag har ingen möjlighet att låsa upp min jourtidmed att ta hand om ett djur ingen vill ta hand om när det är färdigbehandlat, o ingen möjlighet att göra av det någonstans tills polisen ev tar hand om det.
PL

Had det aldrig hänt dig att det står en låda kattungar utanför dörren när du kommer till jobbet alt någon kommer in och lämnar av katter i receptionen, "den här är upphittad"? Det händer allt som oftast på den större smådjursklinken här.

Med det menar jag inte att veterinärer ska bjuda på veterinärvård för folk kommer in och påstår att den sjuka katten är upphittad, det skulle dessutom kunna sättas i system av diverse kattägare som inte är villiga att betala för sig.

Ja det är ju tur att jag håller mig till mindre, mer omtänksamma kliniker då. Vi fick ofta in sådana katter när jag jobbade där och det var aldrig tal om att bara skita i dom, då tycker inte jag att man är någon djurvän, är dom svårt skakade kan man ju åtminstone avliva dom på ett humant sätt, det tar varken särskilt lång tid, kostar mycket eller tar plats.

Ska höra med tjejen som hittade den vad hon har för katthem i närheten. Ingen som vet nåt i Stockholmstrakten, jag är inte hemma där alls?

Saken är den att vi inte har stationen bemannad 24 tim per dygn.
Ringer ngn så hänvisar vi till polisen som får beställa uppdraget.
PL

PL

Bara det funkar rent praktiskt så har jag inga större invändningar.

Nu till samvetsfrågan: funkar det? Dvs får de upphittade påkörda /skadade katterna hjälp via polisens försorg/förmedling - tillräckligt smidigt och snabbt? Avlivning där inget vettigt finns att göra (samt uppenbara hemlösingar antar jag), behandling i alla övriga fall??

PL

Häromkring när katter ha blivit avlämpade så tror jag inte att någon har ringt först, katten avlämnas på klinken (eller i en låda utanför om det inte är öppet) och vips så är avlämnaren försvunnen.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
794
Senast: DeCloe
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info