Hittekatt dräktig?

Marlan

Trådstartare
Hittade en mager katthona utanför dörren idag...:cry:

Hon var inte rädd för människor men väääldigt hungrig. Har redan två (inne)katter sedan tidigare och därför fick jag ta in henne på badrummet. Hon var lerig på hela kroppen och kall. Duschade av henne och skruvade upp golvvärmen.

Hon har fått små portioner med blötmat regelbundet hela dagen. Hon har skabb i öronen och som tur var så hade jag medel hemma som droppas i nacken. Så det är gjort.

Nu är det så att jag är ganska säker på att hon är dräktig. Kalaskula och har släppt pälsen runt spenarna som är rosa. Tycker mig känna rörelser på magen när jag lägger handen över.:crazy: Klämmer inte!

Har varit och köpt kattungemat, både torrfoder och blötmat.

Hur långt kan hon vara i sin dräktighet med den kanppa infomationen jag ger?:angel:

Väntar besked i veckan om en arbetsanställning, får jag tjänsten så hoppas jag kunna behålla henne. Annars får jag hitta ett annat hem till henne:(
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Har inte en aning om hur långt gången hon kan vara med all ÄRA till dig som tar hand om henne och tar ansvar.
Jag har en hittekatt ( har ytterligare fem st) det är den trognaste katten jag har, det är som att ha en hund.

/B
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Svårt att säga såklart men du kan nog räkna med att hon är ganska långt gången om hon är tjock och du känner rörelser. Lika bra att göra iordning en låda till henne på en gång!

Fint gjort av dig att ta hand om henne !
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Det verkar av din beskrivning som att förlossningen är ganska nära så förbered dig på det. Förbered dig också rent psykiskt på att ungarna kanske inte överlever och att förlossningen kan bli svår eftersom hon är så mager att krafterna kan ta slut.

Försök titta till henne så ofta du bara kan både dag och natt så att du kan hjälpa henne om det behövs. Köp också hem mjölkersättning om du behöver stödmata någon eller några ungar för det kan ju vara så att mjölken inte räcker när hon är så mager eller att ungarna inte orkar äta i början. Ge dock bara om du verkligen ser att de inte äter så att du inte matar så mycket så att mammans mjölk försvinner.

Har du tur så är det någon eller några veckor kvar så att hon hinner komma upp sig lite i hullet. Det brukar gå ganska fort när de väl får mat regelbundet.
Bra att du har köpt hem kattungefoder. Börja gärna ge det genast för det innehåller mer fett och då får hon upp hullet fortare.

Prata gärna med en veterinär så att du får rätt information om avmaskning och så. Ett samtal kostar ju inget.

En stor eloge till dig som tar dig an katten :bow::bow::bow:
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Svarar alla samtidigt.

Tack för fina ord!:)

Tittade till henne ett par ggr i natt och hon sov båda gångerna. Förmodligen helt slut...
Har gett henne av kattungematen.;) Tänkte först inte på att hon kunde vara med ungar utan att det var "maskmage". Hon har lämnat mat inatt, annnars har hon slukat allt hon kom över. Så nu har hon fri tillgång på torrfoder och vatten samt får blötmat 3 gånger om dagen. Låter det lagom?

Hon vägde strax under 2kg igår när hon kom in:eek:

Tror inte att hon har varit innomhus tidigare. Kissade på ett badlakan som jag lagt på golvet. Flyttade bort handduken till kattlådan. Efter det har lilla tösen gått på lådan. Har både bajsat och kissat sent å går kväll! Skönt! Då vet man att det fungerar :p

Hon har ingen som hellst mjölkproduktion just nu. Vet hur det känns. Haft en kull tidigare, på en annan hitte hittekatt. Den katten var i bra hull och det är dessutom 7-8 år sedan så minnet sviken ibland...:cool:

Tack för tips och råd! Hoppas innerligt att jag ska klara denna lilla katt och hennes ungar!:love:
 
Sv: Hittekatt dräktig?

På mina honor har rörelse kommit vid v 5 och sedan varit tydligast v 6-7. Fyllda juver har de inte haft förrän sista veckan.
 
Sv: Hittekatt dräktig?

När bör jag avmaska henne? Fortast möjligt eller vänta?

Om hon är högdräktig har jag för mig att man ska undvika att avmaska för kattungarnas skull. Nu ska jag inte svära på det. Utan för att vara på den säkra sidan tycker jag att du ska ringa veterinär, så får du raka besked. Det kostar inget med telefonrådgivning.
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Har precis pratat med veterinär och dom ansåg att det är bäst att avmaska henne. Eftersom hon är så mager måste hon kunna tillgodose sig all näring som bara går.
Vetten rekomenderade Banminth då det är mildast. Skulle även rådfråga på apoteket då det är dem som är uppdaterade på just avmaskning.

Håller på att bygga låda till henne... pyssligt men kul :)

*KL* Tack för peppningen!:love:
 
Sv: Hittekatt dräktig?

all eloge till dig som gör detta :bow:

----

Liten fråga till alla er med "hittekatter": Nyfiken om och hur ni kollat ifall katterna varit saknade eller så? Eller är det helt tydligt när man ser en hittekatt att den är just ägarlös? Menar verkligen inte att trampa på någons tår eller så, bara undrar hur ni resonerat/-ar :)
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Jag har visserligen ingen hittekatt, men jag betraktar iaf en katt som hemlös om den är omärkt och i ganska dåligt skick, eller har strykt runt i området ett tag och ingen vill kännas vid den. Vad gör man då? Kollar med polisen, grannar och bekanta och lägger ut frågan på vanliga "kattsajter" ifall någon känner till en saknad katt. Är katten i risigt skick tycker åtminstone jag att det är viktigare att få in den och hjälpa den än att man utesluter alla möjligheter att det skulle råka vara någons katt man tar in.

Det kan vara svårt att hitta en ev. chipmärkning själv om katten är välpälsad och i gott hull, men många veterinärer scannar utan kostnad.
 
Sv: Hittekatt dräktig?

ok, så resonerar jag med :) Var mest intresserad av att se hur andra tänkte. Sen skulle ju säkerligen ingen (vettig) kattägare misstycka för att någon sköter om en katt som rymt heller, om nu så skulle vara fallet. Och nu menar jag generellt sett, inte i TS fall alltså.

sorry för trådkap
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Bor ute på landet och misstänker att hon är en sommarkatt då här finns några gårdar runtom som bara är bebodda sommartid... Har iaf hört med grannar och satt upp lapp i affären samt hört med veterinärer runt om.

*KL*
Hon vägde 2,1 kg igår när hon kom in och ikväll 2,4:banana:
Hon äter och sover om vartannat nu. Bytar liggplats ofta och slår med svansen nästan hela tiden...:cool:

Har pulat ihop en låda till henne som hon trivs bra i. Hoppas bara att den duger när ungarna kommer. Har även handlat hem mjölkersättning om hennes egen produktion inte är igång innan förlossning. Pratat med veterinär och har fått avmaskningsmedel som hon får i maten i morgon bitti. Hoppas hon slukar tabletten tillsammans med blötmaten så jag inte behöver tvinga den i henne.

Har försäkrat henne idag och hoppas att hon kniper 20 dagar till så försäkringen täcker ev kejsarsnitt... Vet inte vad jag ska ta mig till annars... har tyvärr inte ekonomisk möjlighet att bekosta ett snitt utan försäkring...:cry::crazy:

8179459520_e48c137efd_z.jpg


8179458266_74d0357887_z.jpg


8179461552_b1e24f78ae_z.jpg


8179464746_daf430406a_z.jpg
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Men lilla skruttan :crazy:

Du behöver nog inte grubbla över snitt, det är trots allt ganska ovanligt. Förhoppningsvis har du fått in henne såpass tidigt att hon hinner äta upp sig lite också. Mina har alltid haft full rulle med magen på svaj tillsista veckan, men de är ju mer än välnärda från början :angel:

Såhär har min tjockis sett ut under dräktighet:

18Elise%20dag55%20016.jpg

Dag 55, 5 ungar

26Elise_dag65_2.jpg

Dag 65, 3 ungar (ingen förlossningsstress eller bobyggande där inte...)
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Vill bara önska lycka till! Nog ser hon dräktig ut allt. Hoppas på trevliga uppdateringar :)
 
Sv: Hittekatt dräktig?

Men lilla skruttan :crazy:

Du behöver nog inte grubbla över snitt, det är trots allt ganska ovanligt. Förhoppningsvis har du fått in henne såpass tidigt att hon hinner äta upp sig lite också. Mina har alltid haft full rulle med magen på svaj tillsista veckan, men de är ju mer än välnärda från början :angel:

Såhär har min tjockis sett ut under dräktighet:
KRAMA INTE SÅ HÅRT OM MIN HAAALS! :eek: :D
18Elise%20dag55%20016.jpg

Dag 55, 5 ungar

26Elise_dag65_2.jpg

Dag 65, 3 ungar (ingen förlossningsstress eller bobyggande där inte...)

Fin kise!!:love:
Hoppas min skrutta tar sig innan det är dax och är i lika fint hull som din :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt I vintras kom det en typ sommarkälling till vårt stall, helt utmärglad och raggig. Hon var superkelen och stannade några veckor/månader...
2
Svar
30
· Visningar
5 938
Senast: NiAl
·
Övr. Katt Jag skrev för ett tag sen om en liten trött och hungrig katthona som kom in i min butik och bad om hjälp en lördag. Vi har annonserat...
Svar
2
· Visningar
1 341
Senast: Vagis
·
T
Övr. Katt hej min zelda är dräktig, vet inte riktigt när det hände då hon är ute katt, men hanen väntade på henne varje dag i början av januari...
Svar
14
· Visningar
1 868
Senast: Gold
·
Övr. Katt Vet att det finns många trådar om foder, men jag hittar inget svar på detta. Mina katter, ca 5 mån båda två är så lösa i magen. De har...
Svar
3
· Visningar
878
Senast: Piavik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp