Hittehund som inte vill ut....

lady_mike

Trådstartare
En vän till mej har ett problem som jag funderat en del på.

Hennes svärfar hittade en hund i skogen. Tog med hunden hem och rinde polisen. Ingen märkning på djuret alls. Ingen ägare har hört av sej och ingen efterlysning passade in på hunden. (är nu ca 2 år sedan).

Hunden heter nu Rocky och är en jättetrevlig shäferkorsning. Han va rätt ung då min vän tog hunden och behöll honom. Han är en perfekt barnhund. Snäll, lugn, trygg o tål precis vad som hellst.

Är han bara ute på gården är allt ok. Där gör han det han ska och tycker om att sitta i sin lina utanför huet. (inga långa perioder sitter han där). Men att ta honom på prommis så blir han nervös. Stressar upp och blir svårhanterad direkt. Aldrig aggresiv men tappar all koncetration på allt o alla.

Min vän har liten hundvana men inte helt ovan. Hennes sambo lite mer. Hur ska hon bemöta detta? Hon har blivit jätteintresserad av hundar. De har 2 gråhundar. 1 liten kelpie (stavning) på några veckor som hon går på kurs med. Har även gjort det med hittehunden. Och då har det gått rätt bra.
Men just då de lämnar gården o ska på promenad så blir han orolig.

Sv: Hittehund som inte vill ut....

Jag vet ju inte vad som ligger bakom hundes oro, men jag kan berätta hur jag gör för att avdramatisera saker som mina hundar tycker är konstiga/läskiga.
jag upprepar, är lugn och trygg.
De kan gå korta stunder, kanske bara 5-minuterspromenader men 5 gånger om dagen så det blir en vana. Bara ta det lugnt, inte stressa själva utan vara lugna och trygga.
Kanske tillochmed gå precis samma runda i början, ta med sig godis ut och stanna och träna lite enkla trick så det blir roligt att få belöning och känna sig duktig? Kan räcka med sitt eller vacker tass om det är svårt att koncentrera sig...

Ja ddet är ju svårt att förstå anledningen då man inte har fått kontakt med någon tidigare ägare. Och hunden va i rätt dåligt skick då han hittades. Så att han varit lös under en längr period va det inga tvivel om. Har haft funderingar om det är därför han inte vill lämna gården.

Men att avdramatisera det ska testas;)

Men har den inte varit utanför gården på 2 år eller har jag missuppfattat det?:confused:
Är det bara precis när han lämnar själva gården ? eller är han stressig hela promenaden?

Jag hade börjat aktivera hunden hemma på gården, gjort roliga saker tillsammans, tränat lydnad och försökt ha så bra tid ihop som möjligt. Allt för att stärka bandet mellan oss. Detta hade jag fortsatt med tills tiden gjort hunden starkare i sin självkänsla.
Sen hade jag provat mig fram allteftersom, babysteps från gården. Funkar det inte å hunden stressar upp sig, får jag backa lite i träningen igen tillbaka till det gamla, trygga.
Skulle det inte fungera alls, hade jag inte tvingat hunden, utan låtit den stanna hemma. Det finns alltid nån veterinär som gör hembesök om det skulle behövas.

Han har lämnat gården.. Men då det är ett stess moment så har de avstått. Han rör spå gården. Men ligger hellst på bron eller leker med deras grannens hundar som oxå bor på gården o finns lösa.

Jag har själv inte gått ut med honom. Men som jag förstått det så stressar han upp då han lämnar gården.

Som de gjort nu är väl att gilla läget och låtit honom vara. Men min vän vill att han ska kunna lämna gården och ta med honom då hon går ut med barnvagnen. Vilket idag är en omöjlighet.

Tanken med hunden är att han ska vara en lugn familjehund som inte ska behöva flera prommisar på en dag utan nån tur då o då.. Han rör ju på ej på gården som det är.

Och lydnad tränas. Inne och ute.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka