Hittat MITT träns och nu blir det bara skit..

Eme_liie

Trådstartare
Ja nu är det så att jag har hittat MITT träns som jag letat men inte hittat, men som sagt nu äntligen så har jag fått hem det.

Rundsytt med alla spännen i nacken. Men nu kommer det stora problemet till tränset ingick det inte någon nackpadd vilket gör att allt hamnar direkt på nacken vilket jag inte är så förtjust i men tänkte då att det går att fixa lätt. JO Tjena, har letat som en galning hittat något jag varit intresserad av då går det inte att få tag på eller så kostar det +800 kr vilket jag känner är lite väl dyrt.

Så hur skulle nu göra, fixat något halvdant typ som ett i neopren vilket jag inte vill utan det är läderjag vil ha, hittat 3 st men inga som känner att det är värt att lägg runt 300 kr när jag som sagt inte tycker att det är det jag är ute efter.

Så hur har ni som har läderpad lyckats hittat era?
ni som inte kör läder vad anväder ni då? tycker ni att det blir snyggt eller håller det bara sin funktion?

ser hur mina drömmar om det perfekt tränset glider bort
 
Sv: Hittat MITT träns och nu blir det bara skit..

Varför inte knalla iväg till en sadelmakare och tala om exakt vad du vill ha och få det snyggt uppsytt? Det är vad jag hade gjort iallafall.
 
Sv: Hittat MITT träns och nu blir det bara skit..

Du kan ju beställa en nackplatta hos en (skicklig) sadelmakare. Den vars hemsida jag tittade på, tar knappt 600:-, och hen är skicklig och erfaren.
 
Sv: Hittat MITT träns och nu blir det bara skit..

Har och har haft sådana träns i ca 40 år och har aldrig haft något mellan tränset och nacken annat än en liten bit fårskinn på en häst som var otroligt skavkänslig...

Övriga hästar har varken fått skav eller visat att dom vantrivts med att ha remmarna direkt mot nacken....

Det verkar bara vara en modefluga att ha ett sådant "skydd"...
 
Sv: Hittat MITT träns och nu blir det bara skit..

Till mitt snordyra Döbert kandar har jag en 25 kr nackpadd i neopren från Hööks. Gillar att blanda haha... :p Men den fungerar iaf alldeles utmärkt, dessutom har den kardborrespännen! På ett av tränsen har jag en i läder men det blir jättesvårt att putsa, för att inte tala om byta pannband.
 
Sv: Hittat MITT träns och nu blir det bara skit..

Till mitt Premiera-träns har jag en nackpad i läder från Kyro Riding Gear, mjukt och fint läder, kostade 200-300kr någonting.
 
Sv: Hittat MITT träns och nu blir det bara skit..

Men varför skulle det bli mer tryck för att man har spännen i nacken? Det skiljer ju inte i själva funktionen.
 
Sv: Hittat MITT träns och nu blir det bara skit..

Men det rundsydda gör ju att det blir mer tryck på mindre yta. Jag har en BOT nackpad till mitt rundsydda kandar bara för att få lite stoppning, har inte hittat något läderpad som inte är snordyr jag tycker sitter tillräckligt bra.
 
Sv: Hittat MITT träns och nu blir det bara skit..

Nja, jag har faktiskt aldrig träffat någon som har padd under rundsytt, men det är ju kanske beroende på häst och ryttare.

(själv tycker jag rundsytt är så fruktansvärt fult att jag inte haft problemet)
 
Sv: Hittat MITT träns och nu blir det bara skit..

KL
Det är inte för att spännena är i nacken, men för att remmarna är så smala. Tycker dock inte det är ett lika stort problem med träns som med kandar pga lägre vikt

HannaZ: Vet du vad ett rundsytt kandar med bett väger?? Det är betydligt tyngre än ett träns. Remmarna är dessutom runda, dvs hela tyngden hamnar på en mkt liten yta.

Tror du verkligen vi hissar upp betten så mycket att det blir tryck i nacken pga det?? :crazy: Min häst har sina bett så lågt det går utan att stången tar i tänderna, det är TYNGDEN av betten och kandaret som ger tryck i nacken.

Mitt kandar är för stort så det måste ha en pad under, därav kan jag inte säga om just min häst skulle reagera negativt på trycket, men vet väldigt många hästar som det blir stor skillnad på! The Difference utvecklades väl av en anlednig.....
 
Sv: Hittat MITT träns och nu blir det bara skit..

*halvt kl*

Fast "Difference" flyttar ju trycket till ett annat ställe, än vanliga huvudlag. Jag vet inte om jag tycker att det är jämförbart med en nackplatta, som ju "bara" fördelar trycket över en större yta. Däremot håller jag med om att med om att en nackplatta kan vara befogad under ett rundsytt kandar. Ytan som trycket hamnar på blir i vissa fall bara några mm bred (per rem) istället för 12-16mm, och många kandar (inkl båda betten) väger en hel del.

Angående tryck bakom öronen/i nacken. Min häst reagerar inte negativt på ett vanligt nackstycke, men han reagerar faktiskt positivt på att flytta nackstycket bakåt (dvs något svängt nackstycke). Det behöver inte vara mycket, 1-1,5cm räcker för att skillnad ska märkas. På samma sätt märker jag skillnad mellan ett vanligt huvudlag och distanshuvudlaget (det senares nackstycke är ca 1,5-2cm brett inkl fodring). Och jag rider bara med ett bett.
Alla hästar reagerar inte. Men det finns de som gör det.

End of OT från min sida.. :angel:
 
Sv: Hittat MITT träns och nu blir det bara skit..

Mina hästar gillar inte att tränsen/kandaren trycker mot öronen.

Men jag märker ingen signifikant skillnad mellan dom tränsen som är utskurna för öronen, har bl.a. Dyon, AfterRiding, RamboMicklem med "felvänt" nacckstycke, Hööks, och mina rundsydda träns och kandar.

Men jag ska i alla fall testa med en padd under dom rundsydda då jag har en sådan där i neopren från Hööks liggande...

Återkommer med resultat senare :D
 

Liknande trådar

Dressyr Jag behöver tips på kandar! Jag vill ha ett brunt kandar i storlek cob ( :cool: ) som inte kostar en förmögenhet. Jag har letat runt...
Svar
17
· Visningar
2 658
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp