Hittat drömgården - hur ta reda på vem som äger?

Nixehen

Trådstartare
Ja som rubriken säger, i somras hittade jag/vi av en slump en ödegård som bara sa PANG i hjärtat och har inte kunnat släppa den.
Idag red jag förbi där och ser att det fortfarande är helt öde så när som på att någon fällt några träd i "trädgården."
Jag känner bara instinktivt att DÄR vill jag bo och leva. :love: Men hur sjutton får man reda på vem som äger det? Finns inga grannar inom någon kilometer att fråga och det är som sagt öde...

Eftersom någon uppenbarligen varit där någon gång under det senaste halvåret eller så (med tanke på de fällda träden) så funderar jag på att sätta en lapp på ytterdörren och skriva att "Ring mig om ni vill sälja!" eller nåt sånt, men det känns lite... skumt. :rofl:

Har ingen fastighetsbeteckning eller adress eller liknande att gå på heller.. hmm.. någon som vet?
 
Fastighetsbeteckning och ägare kan du få via Lantmäteriet. Du kan även söka upp beteckningen själv genom att gå in på deras hemsida på historiska kartor och sedan ekonomiska kartan, den är från sjuttiotalet men ofta är beteckningen samma.

En sak att tänka på är att inte gå runt på tomten eller ännu värre inuti hus utan att fått lov från ägaren, många ägare tycker inte alls om det och med rätta eftersom många är ute för att stjäla gamla saker eller förstöra för nöjes skull.
 
Jag har tagit reda på sånt en gång, då ritade jag ut platsen på en enirokarta och mailade länken till Lantmäteriet, sen fick jag svar med fastighetsbeteckning och ägare. :bump:
 
Om du hittar huset på Google Maps kan du sen högerklicka med pilen på huset. Då får du upp en lista med bl.a. "Vad finns här?". Trycker du på den får du upp adressen!
 
Jag mejlade Lantmäteriet och fick info. Googlade fram adressen, och tog en printscreen på kartan så de kunde lokalisera gården lätt. I mitt fall ägdes det av kommunen och var under utredning huruvida det skulle renoveras och användas som gruppboende så en uthyrning eller försäljning var inte aktuell i dagsläget.... hoppet finns dock kvar och jag skulle höra av mig igen framåt april o se om det tagits något beslut i frågan.
 
Finns det ett el-abonnemang så sitter med all sannolikhet mätaren i ett skåp utomhus. På mätaren inuti skåpet finns ett nummer och vet man vem som tillhandahåller elnätet (brukar stå på en dekal på mätaren) så kan dom skaka fram uppgifterna. Det var så jag fick reda på vem ägaren till det här stället var och var han fanns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp