Sv: Hittade ej staffetråden, hade frågor angående rasens psyke.
Det har ar precis vad mina kompisar med pit bulls sager ... och vad jag med rottis anser
Man behover inte alls "ryta till" for att saga ifran till en hund ... speciellt inte en valp, det gar aldeles utmarkt att saga ifran pa ett vanligt satt sa hunden lar sig. Numera behover jag bara skaka pa huvudet for att min rottis ska lagga av med vad hon gjor.
Precis som jag aldrig skulle vara tyst och bara blockera ett barn tills de forstar av sig sjalva skulle det inte falla mig in att gjora det till en hund. De fortjanar att fa veta vad jag tycker ... utan skrik, ryt, eller slag naturligtvis och sjalvklart belonas alla "ratt val" av valpen.
Man måste hitta rätt motivation.. <snip>
Jag hade för övrigt INTE låtit den lilla hålla på sådär, 20 ggr på taken och dessutom låta mot en. Positiv förstärkning i alla ära, men där hade jag sagt ifrån ordentligt så att den lär sig på en gång. Det är inte kul om den lär sig att det är okej att göra så, för som äldre könsmogen hane av kamphundstyp är det inte så poppis när dom insett att det går att göra så...
Det har ar precis vad mina kompisar med pit bulls sager ... och vad jag med rottis anser
*kl*
Till TS:
Här hemma har vi också en mycket förarvek kille. Att ryta till honom gör bara honom osäker.
Bättre att belöna rätt beteende och så fort han fattar vad man menar gör han gladeligen som han blir tillsagd.<snip>
Man behover inte alls "ryta till" for att saga ifran till en hund ... speciellt inte en valp, det gar aldeles utmarkt att saga ifran pa ett vanligt satt sa hunden lar sig. Numera behover jag bara skaka pa huvudet for att min rottis ska lagga av med vad hon gjor.
Precis som jag aldrig skulle vara tyst och bara blockera ett barn tills de forstar av sig sjalva skulle det inte falla mig in att gjora det till en hund. De fortjanar att fa veta vad jag tycker ... utan skrik, ryt, eller slag naturligtvis och sjalvklart belonas alla "ratt val" av valpen.