Hittade ej staffetråden, hade frågor angående rasens psyke.

Sv: Hittade ej staffetråden, hade frågor angående rasens psyke.

Man måste hitta rätt motivation.. <snip>
Jag hade för övrigt INTE låtit den lilla hålla på sådär, 20 ggr på taken och dessutom låta mot en. Positiv förstärkning i alla ära, men där hade jag sagt ifrån ordentligt så att den lär sig på en gång. Det är inte kul om den lär sig att det är okej att göra så, för som äldre könsmogen hane av kamphundstyp är det inte så poppis när dom insett att det går att göra så...

Det har ar precis vad mina kompisar med pit bulls sager ... och vad jag med rottis anser:p

*kl*
Till TS:
Här hemma har vi också en mycket förarvek kille. Att ryta till honom gör bara honom osäker.
Bättre att belöna rätt beteende och så fort han fattar vad man menar gör han gladeligen som han blir tillsagd.<snip>

Man behover inte alls "ryta till" for att saga ifran till en hund ... speciellt inte en valp, det gar aldeles utmarkt att saga ifran pa ett vanligt satt sa hunden lar sig. Numera behover jag bara skaka pa huvudet for att min rottis ska lagga av med vad hon gjor.
Precis som jag aldrig skulle vara tyst och bara blockera ett barn tills de forstar av sig sjalva skulle det inte falla mig in att gjora det till en hund. De fortjanar att fa veta vad jag tycker ... utan skrik, ryt, eller slag naturligtvis och sjalvklart belonas alla "ratt val" av valpen.

Jag tyckte att det var det jag skrev:confused:
Att man inte behöver ryta...

Ja, jag visar ju för valpen vad som ej är okej, pricis som med min border, men på ett lungt sätt och belönar det bra beteendena. Men jag tar aldrig i nackskinnet och ryter. :)

Jag gav rådet utifrån (många av) dom Staffarna jag har erfarenhet av, och dom är inte så förarveka faktiskt. Mer än många Amstaffar, ja, men inte i jämförelse med andra förarveka raser.

Men om ni har en sådan, gör det ju allting mycket enklare! Jag har som sagt en förarvek hemma, av fyra, och hon är oändligt mkt lättare att träna. Men det finns vissa tillfällen då jag tar i ordentligt där med - för vissa beteenden/vanor är INTE önskade hos dessa "kamphundar" av omgivningen.
Så när hon till exempel vid ca 9-10 mån ålder visade sin enorma glädje gentemot människor genom att ställa sig på bakbenen, dra och skälla högt - så gjorde jag det. Eftersom många är rädda för typen redan innan, så vill jag absolut inte spä på det mer så att säga. Jag hade kunnat träna genom att ignorera, belöna rätt etc enbart, men det hade tagit 10 ggr tiden och många fler människor hade blivit rädda kanske.
Och hon är inte skadad av det ;)

I övrigt är vi alla olika, och har erfarenhet av olika hundar som man baserar sitt agerande på. Själv har jag erbjudit en "bekant", som konstant var på mig om att man aldrig ska säga åt eller bestraffa eller liknande, att genomföra ett besök på BK med min hanhundsaggressiva Amstaff på 35 kg. Efter 2-3 min fick jag tillbaka honom, för hon tyckte att det var "omöjligt" att hantera hunden.
Det är det dock inte, men man behöver vara bestämd och sätta gränser - och verkligen hålla på dom. Att belöna hans rätta beteende (enbart, utan att korrigera också) är något som resulterar i ett finger från hans sida typ. Det går inte att ignorera, för då finns det inget i världen som stoppar honom = han gör det han vill. Mycket roligare än att göra någon människa nöjd.

Så - det finns väldigt många typer inom denna hundtyp, och man ska inte förkasta allt annat än sitt eget tänk innan man provat på sådana hundar först kanske. Och inte tolka allt själv, jag skrev varken att du skulle skrika eller slå på valpen direkt.

Ja jag är ju inte alls van med denna ras. Men jag vet att blir jag sur så triggar jag min hund. Är han fanatisk i något och jag ryter eller drar honom till mig så blir han ännu mer fanatisk eller loj och hör inte mina kommandon. Kommer det en hund och jag säger arg åt honom att stanna vill han ännu mer gå fram. Belönar jag däremot och säger "oj vad duktig du var som ser det där, kom så går vi och gör det här istället" så släpper han det. Men min hund är ju helt motsattsen till denna typ av hund.

Men jag är rädd att jag triggar aggresivitet och osäkerhet om jag är för hård. Därför vill jag hitta en lite mjukare väg. Jag kan fya när vovven gör fel, men gör inget stor sak av det. Eller ja det är mitt mål, tyvärr brister man ibland. Som vid hundmöten och matte får panik istället för att bita sig i tungan :mad:

Nu vet jag inte hur denna valp kommer utvecklas. Han är otroligt lyhörd måste jag säga, men eenvis. Han har tillexempel kommit på att när jag öppnar dörren för att gå in efter en promenad, dår går man andra hållet eller lägger sig ned på gräset. Och inte fungerar det att vi försvinner en stund för att han ska bli orolig och komma efter. Men tar man fram en trasa längs backen så kommer han.

Givetvis är det så och jag vet att du har bra hand med hundar överlag. Mitt svar baserades dock på att TS hund är valp och givetvis dom Staffevalpar jag känner. Men jag får förtydliga att jag inte menar att man ska acceptera dåligt beteende från valpar.

Det var inte riktat till dig :)

Ville bara poängtera att det finns olika varianter, och att dom inte behöver vara som "mallen" liksom. Och att man kan få tänka annorlunda ibland!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka