Hitta "rätt" hovslagare

hanna_shetland

Trådstartare
Min hovslagare har ju tyvärr slutat att sko, efter att ha haft samma i flera år och varit supernöjd på alla sätt så står man sedan ett halvår utan hovslagare, har provat ett par stycken. Den senaste verkade bra och fick komma ytterligare en gång, börjar nu märka att ponnyerna inte är lika fina i hovarna som de tidigare alltid varit, de är ganska långa i tån (det var inte längesedan h*n var här).

Hur gör ni när ni väljer hovslagare? Gått enbart på rekommendationer från andra eller via annons? Finns ju massor på t ex hovslagarföreningens hemsida men det gäller ju att hitta "rätt".

Sv: Hitta "rätt" hovslagare

Jag har försökt att lära mig så mycket om hovård som möjligt så man kan bedömma själv hur bra hovslagaren skor. Jag ser många hästägare som litar blint på hovslagarna utan att ha en aning om vad dom håller på med. Det kan nog vara bra att kolla så att hovslgaren har en vettig utbildning, vem som helst kan ju faktiskt kalla sig hovslagare:mad:

Jag skulle nog höra mig för, du kanske har någon kompis som har hästar med fina hovar som har en duktig hovslagare? Om man ringer på en annons så kan men ju be om referenser?

Min hovslgare har skott hästar i 20 år, han har jättebra rutin och är van att handskas med många olika typer av hästar. Så det kan ju också vara bra om man har en lite "bråkig" häst som tyvärr vissa av oss har välsingnats med :D

Vi har en super hovslagare!
Vi har haft henne i 3½ år o aldrig tappat en enda sko, eller att den har blivit glapp!Inga långa t¨år heller, som man ofta ser på varmbloden!

Våran hovslagare sa att han kunde sko hästen varje dag för att hon var så snäll :D :p

Men ring runt o hör med andra som har hästar o hör hur mycket den hovslagaren tar och om h*n har utbildning och kan sin sak!

Du kanske skulle lära dig verka själv?

Jag verkar kompisens minishettis när det behövs.

Men för att svara på din fråga, jag har oxå bytt hovis 4 gånger under ett halvår, och äntligen hittat den enda som jag är nöjd med.
Då jag själv kan lite om hovar så ser jag rätt snabbt vad de missar i verkningen och skoningen, påpekar detta till dem, om de då börjar babbla massa dravel som de flesta hovis-besserwissar gör, då får de inte komma igen. Så, för mig är alltså det viktigaste att de går att prata med, ärligt och öppet, om vad jag som kund vill ha.

Det jag tittar på vid verkningen är: Inga tåkapningar, verkning av hörnstöden, och att de lämnar en snygg stråle som hästarna kan använda, helt aldrig merän 6 söm per sko, och att de är noga med var sömmen sitter. Helst ska de titta på hästen när den går, och aldrig slå den såklart. Tar det mindre än 30 minuter/häst så blir jag väldigt misstänksam. Är väldigt misstänksam mot Norlrlandshovslagare överhuvudtaget efter vad jag sett överallt häruppe. Hoppas du hittar en bra snart! Kolla andras hästars hovar och fråga sen ägaren kanske?

/jenny

Usch, det är min mardröm att hovslagaren en dag säger att han slutar sko :crazy:

Jag antar att man får ha kontakt med lite andra hästpersoner och se på deras hästars hovar och sen bedöma om det verkar bra .

Jag tycker att det är bäst att gå på rekomendationer från antingen hästägare eller en hovslagare som du vet är bra.
Men det kan vara hemskt svårt i övergången när man blir av med en bra och innan man hittar en ny.
Mitt råd är att du måste vara väldigt ihärdig och envis. Ställ dig på kö hos någon duktig om de har fullt för tillfället. Erbjud dig att köra hästarna till hovslagaren om det kan underlätta.Ta inte någon utan rekomendation. Jag hade en tvivelaktig hovslagare under ca ett års tid då jag flyttade och blev av med min gamla duktiga. Under det året ställde denna hovslagare till med elände som ledde till att det blev dyrt för mig och lidande för två av mina hästar.
Jag vet endå en del om hovar och tyckte att jag hade rätt så god koll på vad han gjorde.
En bra hovslagare är guld värd och tyvärr inte så lätt att få komma till hos.
Lycka till Hanna.

Du kan väl höra med din gamla hovslagare om h*n kan rekommendera en hovslagare.

Tack för alla svar!

Att köra i väg till hovslagaren är inte alternativ eftersom det är ca två-tre skoningar och fem-sex verkningar per gång.

Jag skulle gärna vilja lära mig att verka själv men det är inget som görs i en handvändning och jag måste ju ändå ha en hovslagare som kan åtminstone sko och kanske verka dem då och då.

Var lite roligt att läsa om långa tår/travare. Det har visat sig att den jag har nu själv har travare :D

Saknar min gamla hovis :love:
Men tack för alla tips!

Se bara till att du anlitar en utbildad hovslagare. Så hemsidan du talar om är bäst att starta på. Du skall nog vara glad om någon av de utbildade överhuvudtaget har tid. Så börja ringa runt.

Annars finns det ju många "hovslagare". Folk tycks inte ens veta om den de anlitar till att ta hand om sin hästs fötter är en riktig hovslagare eller ej.

Hälsning Maja

hanna_shetland skrev:
Tack för alla svar!

Att köra i väg till hovslagaren är inte alternativ eftersom det är ca två-tre skoningar och fem-sex verkningar per gång.

Jag skulle gärna vilja lära mig att verka själv men det är inget som görs i en handvändning och jag måste ju ändå ha en hovslagare som kan åtminstone sko och kanske verka dem då och då.

Var lite roligt att läsa om långa tår/travare. Det har visat sig att den jag har nu själv har travare :D

Saknar min gamla hovis :love:
Men tack för alla tips!

Jag gör som så att jag sköter hoveriet själv med en hovslagare som kommer då och då och kollar läget. Då tittar han bara på hästarna och berättar vad som kan förbättras och vad som det är dags att förändra. Hovslagaren som jag anlitar (och det är bara den hovslagaren jag vill ha) har inte tid att sko mina hästar, men han kan avvara en halvtimme då och då till konsult och tycker det är kul att komma och prata och slippa det hårda arbetet. Givetvis får han betalt för sin konsultation.

Gör man som jag så skall man inte var för rädd att verka en del själv och med tiden kanske t.o.m. sko. Om man nu är sådan att man har många hästar, god hästvana och inte har tummen mitt i näven. Det krävs att man är lite konstnärlig tror jag och har ett öga för former och vinklar. Och så krävs givetvis rätt verktyg.

Hälsning Maja

Har bara anlitat utbildade hovslagare som finns med på den hemsidan men det betyder inte automatiskt att det är bra hovslagare.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 405
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 967
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag vill verkligen inte hänga ut någon, därför väljer jag att skapa ett helt nytt nick, utan koppling till vart jag befinner mig...
Svar
18
· Visningar
2 685
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama