Hitta på ett eget efternamn?

ameo

Trådstartare
Moderator
Är det någon här som har bytt till ett nytt efternamn, som du/ni har hittat på själv?
Hur gjorde ni för att komma fram till vad det skulle vara för namn? Vilken typ av namn blev det? Alltså är det helt påhittat, typ "Krumelurelin"? Vanliga efternamnsfraser ihopsatt på annat vis, typ "Björkblomlund"? Något familjerelaterat? Geografiskt? Annat?
I tonåren hatade jag mitt -sson-namn och funderade på om jag skulle ta min mormors "flicknamn" istället. Nu har jag insett att det finns en högt uppsatt politiker med det efternamnet, så det känns inte längre som att det skulle vara lika intressant.
Men jag tänker återigen tanken att kanske byta till något eget efternamn, men frågan är bara vad? Och hur man kommer fram till vad man vill heta?

Jag har inte bytt, men har likt dig funderat på det.

Vi har "lekt" lite med ett gammalt släktnamn som vi gärna vill ha med, men inte ensamt utan som en del i ett lite längre efternamn. D. v. s. om namnet är "Ljung" (det är det alltså inte) har vi försökt att bygga in det, t. ex. Ljungbacke eller något.

Eftersom vi ännu inte "hittat rätt" så har det inte blivit något med det där bytet ännu. Men det är i alla fall så vi tänkt/tänker.

När jag gifte mig så ville ingen av oss byta till den andres namn så vi hittade på ett nytt.
Då fanns det en namngenerstor på PRV som vi använde. Den kombinerade för- och efterleder. Så vi valde en förled efter ett intresse och provade med alla efterleder och hittade nåt vi gillade.

Jag gillar fortfarande namnet, men det blev lite för komplicerat även om det är ett enkelt namn. Nästan alla frågar hur det stavas och många lägger in en extra bokstav. Det går inte heller att säga på engelska.

Jag och min man kom inte överens om vilket efternamn vi skulle ta och vi ville inte ha dubbelefternamn.

Det slutade med en kombination av båda efternamnen och det blev riktigt bra.

Min morfar bytte bort sitt vanliga -son efternamn till ett unikt som han fick på förslag från PRV och som han gillade. När jag var runt 20 bytte jag till det efternamnet, som alltså var min mammas flicknamn och som det bara är min släkt som heter. Jag trivs väldigt bra med namnet och har inte ångrat det överhuvudtaget.
Har dock sett att det är namnet på ett varumärke i ett annat land. 😁

Man får tänka ordentligt om namnet kan uttalas på annat sätt än det man själv tänkt sig. Min moster som jobbade på PRV brukade berätta om några som ville byta till Brunstig och som inte riktigt hade tänkt färdigt.

Min morfar och hans bror bytte till efternamnet vi har nu, tror de skickade in ett förslag men fick inte det godkänt utan fick en lista och valde ett namn där. Är sammansatt "natur"-namn av typen växt+plats.

Det är synd att det är lite "krångligt att skriva" (lätt att skriva sin signatur är ett av mina kriterier, när jag nu kan välja namn helt själv...), annars hade jag nog kunnat tänka mig att ta efternamnet "Stenrik" - med tanke på att jag är från Småland, som är rikt på sten... :p:laugh:

Min morfar bytte bort sitt vanliga -son efternamn till ett unikt som han fick på förslag från PRV och som han gillade. När jag var runt 20 bytte jag till det efternamnet, som alltså var min mammas flicknamn och som det bara är min släkt som heter. Jag trivs väldigt bra med namnet och har inte ångrat det överhuvudtaget.
Har dock sett att det är namnet på ett varumärke i ett annat land. 😁

Jag kanner en som jobbade for ett Svenskt foretag ute i varlden, han dopte sin son till ... Alkis :angel:

Man får tänka ordentligt om namnet kan uttalas på annat sätt än det man själv tänkt sig. Min moster som jobbade på PRV brukade berätta om några som ville byta till Brunstig och som inte riktigt hade tänkt färdigt.

Nar jag var mycket ung pa mitt forsta jobb fanns dar en "Fru Vallack":rofl:

Är det någon här som har bytt till ett nytt efternamn, som du/ni har hittat på själv?
Hur gjorde ni för att komma fram till vad det skulle vara för namn? Vilken typ av namn blev det? Alltså är det helt påhittat, typ "Krumelurelin"? Vanliga efternamnsfraser ihopsatt på annat vis, typ "Björkblomlund"? Något familjerelaterat? Geografiskt? Annat?
I tonåren hatade jag mitt -sson-namn och funderade på om jag skulle ta min mormors "flicknamn" istället. Nu har jag insett att det finns en högt uppsatt politiker med det efternamnet, så det känns inte längre som att det skulle vara lika intressant.
Men jag tänker återigen tanken att kanske byta till något eget efternamn, men frågan är bara vad? Och hur man kommer fram till vad man vill heta?
Morfars far körde på ngt geografiskt som ex: Dvs en detalj runt deras sommarstuga. Tänker att om man bott länge på samma ställe tex Björkgården och den har en sten kanske man kan ta någonting därifrån. Typ Björksten.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 393
Senast: mackan
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 781
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka