Hitta hankatt till parning?

Vala

Trådstartare
Har en honkatt här hemma som jag skulle vilja ta en andra kull kattungar undan men vet inte hur jag ska hitta en hankatt till henne.

Mia är en korthårig bruntabby skeppskatt med skogis på mammans sida.

Jag skulle helst vilja hitta en långhårig röd tabby hane att para henne med men vet inte riktigt vart jag ska annonsera eller leta efter en lämplig "make".

Så nu undrar jag om alla kloka bukefalister har bra tips till mig?
Eller om det rentav finns någon med en passande hankatt därute?

/
Ann-Sofie

Sv: Hitta hankatt till parning?

Mitt KLOKA råd till dej är
Avla INTE fram mer kattungar ,folk dumpar sina kattungar överallt för att dom inte blir av med dom .Det finns alldeles för många kattungar som redan inte får hem . Katthemmen är fulla av katter och har intagning stopp.
Snälla hjälp dom katterna som redan finns att få hem ,istället för att avla fram mer katter.
Sen är skeppskatt en defekt på en katt som man absolut INTE ska avla på.
Nu vet inte jag varför du vill ha kattungar ,om det är för pengar eller för du tycker det är mysigt.
Tycker du det är mysigt finns det hur många kattkullar som helst att bli stödmatte åt genom något katthem.Du slipper ta något ekonomiskt ansvar utan tar hand om dom till dom flyttar,mycket bättre ide.
Även om din katt är halvt skogskatt ,blir ungarna huskatter iallafall.
Vanliga huskatter finns i lånhåriga också
Mitt sista råd kastrera din katt istället

Mitt KLOKA råd till dej är
Avla INTE fram mer kattungar ,folk dumpar sina kattungar överallt för att dom inte blir av med dom .Det finns alldeles för många kattungar som redan inte får hem . Katthemmen är fulla av katter och har intagning stopp.
Snälla hjälp dom katterna som redan finns att få hem ,istället för att avla fram mer katter.
Sen är skeppskatt en defekt på en katt som man absolut INTE ska avla på.
Nu vet inte jag varför du vill ha kattungar ,om det är för pengar eller för du tycker det är mysigt.
Tycker du det är mysigt finns det hur många kattkullar som helst att bli stödmatte åt genom något katthem.Du slipper ta något ekonomiskt ansvar utan tar hand om dom till dom flyttar,mycket bättre ide.
Även om din katt är halvt skogskatt ,blir ungarna huskatter iallafall.
Vanliga huskatter finns i lånhåriga också
Mitt sista råd kastrera din katt istället

Nu är det så här att jag har intressenter till 10 kattungar, folk som ofta frågar om det inte snart är tid för Mia att få sin andra kull.
Efter denna kullen är det dags att kastrera henne.
Må hända att skeppskattens tassar är en defekt men det har aldrig varit något fel på någon av mina eller mina vänners skeppskatter.
Tvärtom är det just min skeppisar som varit friska och krya.

Senast ändrad:

visst finns det massvis med kattungar, >,< Men det är ju inte hennes ansvar att först få iväg alla dom och SEDAN kan hon skaffa sina kattungar ;S så länge hon får bra hem åt sina så äre ju inga problem

Letar också en hankatt åt min pingla :P så följer din tråd... och konstigt nog vill jag ha en röd eller en vit ;O)

Men jag förstår inte varför man sätter kattungar till världen ,när det finns alldeles för många redan .

Jag kan aldrig tvinga henne eller dig till något ,vill bara berätta min syn på det.

Om det nu finns 10 seriösa hem till dessa ev kattungar ,så tas ju dessa hem från någon annan kattunge ,för det finns ju bara ett antal seriösa hem och alldeles för många kattungar ,där överflödet spås en dyster framtid.

Som kattunge uppfödare till huskatt blir man ju delaktig i detta ,och gör situationen för katterna värre , det handlar ju om att alla måste hjälpas åt.

Gäller inte detsamma för raskattuppfödare? Raskattungarna tar ju också seriösa hem som hade kunnat komma en annan kattunge tillgodo?

Den logiska slutsatsen av ditt argument är att all planerad kattavel borde upphöra, och man borde istället ge katthemmen monopol på kattuppfödningen tills det inte finns en enda hemlös katt i Sverige längre.

Gäller inte detsamma för raskattuppfödare? Raskattungarna tar ju också seriösa hem som hade kunnat komma en annan kattunge tillgodo?

Den logiska slutsatsen av ditt argument är att all planerad kattavel borde upphöra, och man borde istället ge katthemmen monopol på kattuppfödningen tills det inte finns en enda hemlös katt i Sverige längre.

:bow:

Satt och funderade på vad jag skulle skriva och sen skrev du precis det jag ville säga.

Faktiskt så finns det folk som inte vill ha huskatt utan raskatt eller ingen katt. Så nej, det är inte samma sak. Sen kan man ju fundera på om det är rätt att lägga ner den kontrollerade aveln för att den okontrollerade ska få fortsätta?
Jag tycker dock att när marknaden är mättad för nån speciell ras så ska aveln dämpas där med förstås.

Men som sagt, många som skaffar raskatt vill inte ha en huskatt.

Edit: Vi kanske ska lägga ner halvblodsaveln i Sverige också då, eftersom många travare går på slaktransporter utomlands.

Senast ändrad:

Faktiskt så finns det folk som inte vill ha huskatt utan raskatt eller ingen katt. Så nej, det är inte samma sak. Sen kan man ju fundera på om det är rätt att lägga ner den kontrollerade aveln för att den okontrollerade ska få fortsätta?
Jag tycker dock att när marknaden är mättad för nån speciell ras så ska aveln dämpas där med förstås.

Edit: Vi kanske ska lägga ner halvblodsaveln i Sverige också då, eftersom många travare går på slaktransporter utomlands.

Sen finns det dom som enbart kan tänka sig köpa skeppskatter som mina då.

Men nu handlar denna tråden inte om vad för katter man ska eller inte ska avla fram utan om att jag letar efter en lämplig hankatt att para min hona med eftersom jag oavsett vad andra anser kommer att avla på henne en andra och sista gång innan hon kommer kastreras.

Och jag gör det inte för att tjäna pengar utan för att jag vet att dessa kattungar kommer få kärleksfulla hem hos människor som väntat på att just min honkatt ska få kattungar igen vilket är 1½ år sedan sist nu.

En skeppskatt är en defekt ,problemen kan komma senare i livet ,när den defekta klon som inte har någon normal muskelatur ,lägger sig under trampdynan och orsakar stor smärta hos katten,och operation blir nödvändig.
Den defekta klon är också lealös och orörlig

Operationen är också smärtsam för katten och dyr för matte eller husse ,och försäkringen går inte in och tar den kostnaden.

Att det heter skeppskatt beror på att man förr trodde att dom gav tur och att att dom var bra på att klättra i master pga av sina extra tår.
Men som så mycket annat vet man bättre idag.

Efter försök med kontrollerad avel med dessa katter ,har man efter några generationer sett att frambenens skelett har börjat förtvina.
Vilken generation din katt är i vet antagligen inte du.

Att då avla medvetet på denna defekt ,tycker inte jag är vidare seriöst.

Sen är det ju så att katthemmen inte föder upp katter ,dom tar in dräktiga katthonor eller mamma med ungar ,som någon snäll människa inte vill ta ansvar för längre.Eftersom vi har den kulturen i Sverige att katter är ett djur som inte har hög status.

varför inte bara hänvisa de 10 köparna till ett katthem eller bara be dem ta en titt på blocket?
Det finns redan så många buskavlade katter.

*kl*
Stumpan....
Jaså konstigt att jag som under mina senaste 10 år har stött på så många skeppskatter aldrig hört talas om någon som haft dessa problem.

Fast iofs så har inte dessa skeppskatter varit renavlade utan varit korsade hälften skogis eller huskatt hälften skeppskatt.
Kanske är därför.

Men om vi nu ska gå in på defekter kan vi börja prata nakenkatter och perser också för är inte dom då också defekta på sitt sätt?
Men dessa får det avlas på eller?

Det tråkiga här är att denna tråden inte är tänkt att ta upp detta starta en ny tråd om det är det här du vill diskutera, annars kan du ju vara så vänlig att råda mig till hur jag finner en hankatt för att ta min kull med kattungar.

Bison...jag har berättat var det finns kattungar som behöver hem men dom vill gärna ha kattungar undan min Mia och jag vill själv ha en till katt undan henne.

Har själv tagit hand om katter som utan mig hade hamnat på katthem så jag vet mycket väl hur det fungerar men detta ska väl ändå inte hindra mig som är seriös nog att ha hem till alla mina katter långt innan honan ens är parad att få ta en kull på min hona eller det ska det?

Senast ändrad:

Två fel ger inte ett rätt. Att det avlas på tex. defekta perserkatter ursäktar inte avel på ytterligare defekter tex. polydaktyli (som dina "skeppskatter" lider av).

Två fel ger inte ett rätt. Att det avlas på tex. defekta perserkatter ursäktar inte avel på ytterligare defekter tex. polydaktyli (som dina "skeppskatter" lider av).

Men mina katter lider inte och har aldrig gjort det av sina extra klor.
Har talat med mer än en veterinär om mina katters tillstånd och ingen av dessa har någonsin sagt att det är något farligt eller något katterna skulle kunna komma ha problem av.
Inte heller skulle det enligt veterinär vara fel eller dumt att avla på dom.

Och jag vet att min jämförelse var dum men jag ville bara ha fram att det hade inte blivit så stor diskussion om inte mina katter varit "vanliga huskatter".
Hade det varit tal om raskatter med papper hade jag fått hjälp i min fråga för längesedan.

Det blir den logiska följden av att man säger att ingen borde föda upp huskatter för att man stjäl hem från hemlösingarna. Jag tror många raskattköpare skulle kunna tänka sig en huskattunge om det inte existerade några raskatter till salu. Följaktligen kan man med samma argument säga att ingen borde föda upp raskatter, eftersom det finns en möjlighet att några av dem som köper raskatt istället skulle köpa huskatter.

Hela idén om att stjäla hem är för mig absurd, och jag ville påpeka hur absurd tanken är. De som köper huskatt från hemuppfödningar har ju valt att göra det, istället för att köpa från katthem. Varför är det mer rätt att tvinga dem att köpa hemlösingar genom att strypa tillgången på huskatter från goda förhållanden, än att tvinga raskattspekulanter att göra detsamma?

varför inte bara hänvisa de 10 köparna till ett katthem eller bara be dem ta en titt på blocket?
Det finns redan så många buskavlade katter.

Varför inte göra detsamma med alla som vänder sig till raskattuppfödare?:cool: Det finns redan så många katter, och om huskattköpare inte får bry sig om vad de får för katt eller vad den har för föräldrar, varför ska raskattuppköpare få det privilegiet?

Varför inte göra detsamma med alla som vänder sig till raskattuppfödare?:cool: Det finns redan så många katter, och om huskattköpare inte får bry sig om vad de får för katt eller vad den har för föräldrar, varför ska raskattuppköpare få det privilegiet?

Faktum är att man bättre vet vad man får för katt om man köper en vuxen, färdigutvecklad katt från t.ex. ett katthem eller jourhem där man dessutom är tvungen att hälsa på den några gånger. Att man som huskattungeköpare vet vilka föräldrarna är kvittar, för man ser inte de ev. sjukdomarna eller genanlagen inuti katterna, bara om mamman "verkar trevlig" och det innebär inte att kattungen kommer bli det.
Så huskattköpare som bryr sig om vad dem får för katt, eller snarare inte vill chansa, gör det bättre genom att köpa en färdigvuxen katt, buskavlad eller ej.

jag kommer köpa raskatt nästa gång för att jag vill främja den seriösa planerade aveln, samt atyt jag söker en katt med vissa egenskaper o utseende.

Senast ändrad:

Har talat med mer än en veterinär om mina katters tillstånd och ingen av dessa har någonsin sagt att det är något farligt eller något katterna skulle kunna komma ha problem av.

Och jag vet att min jämförelse var dum men jag ville bara ha fram att det hade inte blivit så stor diskussion om inte mina katter varit "vanliga huskatter".
Hade det varit tal om raskatter med papper hade jag fått hjälp i min fråga för längesedan.

Hade dina katter varit huskatter utan defekter hade jag tipsat om hur man kan få tag på hane. Jag har slutat bry mig om folk avlar på huskatter så länge de sköter uppfödningen schysst och avlar på friska katter. I ditt fall faller det på det sistnämnda eftersom det handlar om polydaktila katter. Att dina katter inte har problem garanterar inte att avkomman inte kommer få problem eftersom polydaktyli generellt anses vara ett anlag med variabel expressivitet dvs. det kan uttryckas olika. Ibland som en fullt funktionell extra tå, ibland inte så funktionell, ibland som flera extratår varav en del kan vara funktionella och andra inte.

Då ska du nog uppsöka en annan veterinär, någon som har kunskap om katter kanske.

I mina ögon är avel på deffekter INTE ok och inget jag tänker förespråka eller främja.

Liknande trådar

Övr. Katt En person vill ha en kull efter sin fina honkatt.Det blir 4 kattungar varav 3 honor,Sessan, Stina och Lisa.Det är fina goa kattungar med...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 868
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?