Hitta arbetsglädje utomhus.

KnotigaDumle

Trådstartare
Jag har en snart fem år gammal tik som jag tränar rallylydnad med. Vi har alltid tränat hemma och på promenader på "hobbynivå", men nu har vi också börjat gå kurser.
Inomhus går allt bra. Momenten vi tränat på sitter som en smäck och hon är uppmärksam och villig. Men så fort man kommer ut på gården för att få utomhusträning också, så är det som om hon tappar precis all lust. Det är inte så att det är något annat som är mer intressant, utan hon bara vill inte. Så fort jag stannar så sätter hon sej ner med bakåtstrukna öron och tittar bort. Bryr sej inte om någonting jag gör eller säger, viftar med, lockar med ... Leksaker har hon aldrig varit det minsta intresserad av heller. Hon vill bara sitta och filosofera i sin egen lilla värld.
Det är som två helt olika hundar, och jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med det här. Hjälp! :(

Kan tilläggas att vi tränar med klicker, och inomhus är hon ju superalert och vaken, men gör hon något rätt utomhus så reagerar hon knappt på att jag klickar, och tar godiset med största tveksamhet. :confused:

Sv: Hitta arbetsglädje utomhus.

Jag tror att det är något som stör hunden ute, det låter som om den är rädd och "stänger ner". Kan ni leka utomhus? Tar hunden godis? Jag hade börjat jättelätt utan krav och bara korta studer och så tror jag att det är viktigt att du inte försöker vara "för" rolig när hunden inte vill. Det blir bara krystat och konstigt ur hundens synvinkel

Sv: Hitta arbetsglädje utomhus.

Du har tränat på promenader tidigare. Det verkar ha gått bra och då verkar det som om det är något på just den plats kursen är som hon reagerar på.
Det kan vara underlaget, någon doft eller något ljud. Det är inte säkert att du märker t ex doften eller ljudet. Min äldste reagerar på något ibland och då ser han strykrädd ut. Ibland luktas det att man grillar i närheten, men jag vet inte om det är det för ibland luktar det inget alls tycker jag. Det kan även vara ett ljud han reagerar på, och kanske även din hund. Något som irriterar i hundöron. Om det är gräs ni är på, kan det finnas något hon tycker känns obehagligt att trampa på? Min yngste trampar inte gärna på tistlar. I en kurs är man ju många. Vad händer om du går en lång bit ifrån de övriga och tränar där? Om det funkar så gå ett par meter närmre för var gång. Hon kanske är osäker på övriga hundar eller någon hund/person på kursen. Min yngste ville inte ligga plats på inomhusträningen i sand när han var yngre, men det var nog mest en fix idé.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
3 086
Övr. Hund Jag behöver tips på hur jag ska träna upp kontakten mellan mig och min treåriga jack russel hane. Vi tränar mycket inomhus utan...
Svar
4
· Visningar
1 012
Senast: Belethien
·
L
Övr. Hund Min hund är 3 år och har blivit en bekväm prinsessa. Hon tycker inget är roligt någon längre stund,och visar det demonstrativt...
Svar
14
· Visningar
3 273
Senast: Atalantha
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat