hitåt pillertrillare!

Lusidor

Trådstartare
Har försökt någon gång förut, men frågar igen:

Ni som provat på eller själva håller på med homeopati. Vill ni dela med er av erfarenheter av olika symptom, fall och resultat!?

Jag har själv sett enorma förbättringar med dessa läkemedel och det vore så kul att få höra andras erfarenheter.

Tex exempel på hur ni tänkt, eller homeopaten tänkt åt er. hur hästen var innan, vad den medicinerades med och hur det blev.
Både mentala och fysiska symptom för sig eller tillsammans.

Hoppas på massor av svar!:)

Sv: hitåt pillertrillare!

:D det enda du kommer att få med denna tråden är en massa idiotförklaringar om homeopati....

Personligen så använder jag ofta homeopati till både hästar, hundar o folk....t ex min hund nu som alltid blir stel o halt när han har varit ute på längre promenader, och på morgonen har fått ruta grav...arnican är ju bra för "allt" Hepar för hovbölder, tandproblem, bufo för lymfangit...

Då rycker jag tag i dig som vet vad det handlar om!!:D
Några specialfall att förtälja om?

Angående senaste hovbölden tänkte jag direkt Hepar och provade, inget hände. Men då jag tänkte till, -innesluten inflammation, provade jag silicea, och nästa dag hade den värkt ut o hästen var hältfri. Avbokade uppverkningen och dansade en glädjedans!:banana:

Jag kan väldigt lite, men är inte alls främmande.

Jag provad thuja mot inkarna på min tinker, men neg resultat.
De fick opereras bort, kom tillbaka och sedan en ny operation.

Men nu har vi klarat oss de senaste 4 åren.

Synd det inte tog på inkarna! har själv rek en hästägare att testa det. Det lär ta tid och den hästen är gammal och har enormt med inkar. men värt att testa tyckte äg. Så dyrt är det ju inte. Eller farligt!:)

Jag har två hästar som står under homeopatbehandling just nu.

Det är mycket intressant. Båda hästarna har en komplex utredning/historia, ingen av dom behandlas för någon direkt sjukdom.

Den ena är dessutom väldigt speciell med en komplicerad historia så den behandlingen görs delvis i studiesyfte, och min homeopat kommer att ta upp hans fall inför andra på deras egna "event"

Det låter flummigt, men att förklara hela grejen här (vilket iof skulle göra det hela mkt mindre flummigt) skulle ta flera sidor, så jag väljer att eventuellt få på skallen för "kvacksalveri" istället! :smirk:

Arnica använder jag flitigt till alla livsformer här, skulle inte klara mig utan!

Räddningsdroppar är väl inte i sig ett homeopatmedel men finns alltid tillhands!

Jo, det tar nog tid.

Min hade på skapet och blev stor som en knytnäve, det savade och blödde en del, så efter 7 månader så var jag tvungen att operera bort den.

Däremot om man fick små inkar så kankse det skulle funka innan de växt för mycket.

precis som martha säger är det nästan inte lönt att skriva såna här trådar, för alla homeopater blir bara idiotförklarade. och det är inte så kul. :crazy: dom som är mest nedlåtande har aldrig ens testat homeopati...

Jag har botat fång, sinusit, kolik, sårskador, sträckningar, exem, hosta etc.... Det svåraste fallet jag haft var en katt med meningoencephalitis (hjärnhinne och ryggmärgsinflammation) som veterinären var övertygad om att katten skulle dö. Men han blev frisk! Fick många olika medel och även blomstermedel. Han låg även på djurkliniken och fick vätska varje dag, annars skulle han inte klarat sig. Så det ena måste inte utesluta det andra. En kombination av veterinärmedicin och alternativmedicin är det bästa.

Men nu har jag ju fått lite livstecken från homeopater iaf!!:bow:

Hur brukar ni gå tillväga för att bestämma er för rätt medel?
Fokus på enskilda symptom eller mest passande konstitutionellt och omständigheter runt omkring? såklart skillnad på om det är akuta eller långdragna symptom..

Har börjat tro att hittar man något som passar det mentala och mer allmänt så läker det från rätt håll. Så kan man lättare få bukt med det patienten har fokus på sedan.

Fast många har nog inte tid att tänka så..

Har just fått bort fyraåringens begynnande knäproblem. Han har gått lite hårdare i intervaller och backe en period och var plötsligt riktigt stel i hö knä, med lätt hälta i hagen.
Sket i att massera och greja utan gav honom Calc carb. C30 några dagar. Och han blev smidig som en unghäst igen! Travar klockrent nu då vi åker in till banan! -Framför allt har han aldrig varit så onaturligt lugn samtidigt som pigg och vaken!

ganska häftigt att kunna göra något åt sånt här i tid, o kanske slippa kanylerna i slutänden!
Får nu underhåll av Calc carb C12 för ev muskelspänningar framöver.:)

Än har ingen hoppat på oss kvacksalvare, så vi kan ju fortsätta utbyta erfarenheter!:D

Har nu börjat behandla en islänning för kraftiga solexem. tuff match, men äg har redan testat vedertaget allt och han blir bara sämre. Börjar få snuva och astmakänningar oxå. och ser allmänt deppig ut. Så paralellt med skolmedicinska metoder ska han få homeopatmedel.

Ska bli mkt spännande att höra om ev läkereaktion snart. Hoppas hoppas så dom får en frisk o glad häst!
Finns hur många historier som helst eg. Kul att höra andras så man får lite nytt kött på benen!:idea:

Är ingen homeopat men har tidigare år använt mycket av homepatmedicin med mycket bra resultat.

Ofta så läser jag mig till vad jag behöver ha, fast jag saknar en riktig bra bok (nån som har nåt förslag, den jag har innehåller för lite).

Har blivit hjälpt av psorinum, ruhs tox, phosphorus, hepar sulfur, Arnrica, hypericum mfl.

Hästen jag har nu har astmabesvär och näsan rinner konstant med klar vätska.

Har inte tagit några prov då jag känner att det är bortkastade pengar när han så självklart lider av pollenallergi och så gjort i hela sitt liv så jag går på med medicinering i år istället. Med sin bakgrund så är han hänvisad till medicin som inte ger biverkningar då hans mage är hyperkänslig efter år av bl.a magsår.

Valde mellan att gå på grundorsaken eller symtomen. Ville ändå ge så få medel som möjligt så jag gick på symtomen och han får sedan en vecka tillbaks Rhinoplex 20 vilket har hjälpt enormt.

Hans symtom är i stort borta och jag har haft en vecka med en ny häst.

Senast ändrad:

Hej!
Rhinoplex, är det ett blandmedel för just pollenallergier o liknande?
Jag har bara erfarenhet av att ge enskilda rena medel.
Jo förresten, har för länge sedan fått prova medel från Söderala, mixade för specifika sjukdomar och problem! Var då för disträ och ointresserad för att verkligen se efter resultaten.

Jag har Robin Murphy´s Homeopathic Medical Repertory att slå i och Homeopatisk materia medica, Bo Ramme.
Mina älskade tegelstenar. De ligger framme för att snabbt kunna bläddras i!

Jobbigt bara då engelskan inte räcker till för att leta ingående på symptomen.
Skulle behöva ett bra lexicon. Ett himla slående i böckerna, föst kolla språket, sedan symptomen sedan över i medican och läsa om medlen!

Hepar på bölder används ju olika potenser för olika resultat, vill man ha den utvärkt så tar man en låg potens och vill man att den ska "självläka" en högre potens ( tror jag , blev lite osäker nu)

Jag har hästkompendiet( Homeopati för häst, Chris Jörgensen) sen har jag 2 andra böcker Homeopati o healing av Majlis o Solveig Hagenmalm innehåller även zonterapi + lite annat smått o gott t ex bach flower, den andra heter Homeopati "En illustrerad Guide av Ilana Dannheisser & Penny Edwards...

Jag är ju bara "amatörhomeopat" och letar när jag behöver nåt. Det är bra med lite olika böcker. Har även haft en stoooor fet materiabok (hahneman ?) men den sålde jag för det var rena grekiskan för mig :D

Ja det är ett blandmedel riktat mot astma och hösnuva. Finns mängder av allergiblandade rhinoplexer.

Tetade själv ett komplexmedel för några år sedan, men resultatet efter år av värk var så läskigt :eek: hjälpande så jag vågade inte ta ett piller till. Var så äckligt att helt plötligt känna sig som en gummisnodd helt utan smärtor.

Antar att det är så det ska va igentligen :o . Tycker det är otroligt spännande iaf och vill lära mig massor inom detta på hobbynivå.

Tack för alla bokförslag, antar att de engelska är de bästa.

Hej
Jag andvänder homeopat medel till min häst.
Jag tog kontakt med en djur homeopat ang. jobbiga brunster på min häst, de var långa och smärtsamma och humörsvängningar var bara förnammnet (inga örtkurer på marknaden har hjälpt, ja, hon é gynundersökt)!
Hon gjorde en utredning på henne och hon är behandlad med "hennes medel" två ggr! redan efter andra dosen kunde jag märka skillnad på hela henne, inte bara under brunsten utan hela hon är mycket mer lugn och harmonisk!
Under brunsten ger jag även henne en eller två doser Sabina!(om hon behöver)

Jag har oxå andvänt Arnica och Aconitum i samband med en otäck olycka/skada!

I Vintras när hon blev förkyld med feber fick hon Zulfur

Jag är så glad att det finns ett bra komplement till skolläkemedel:bow:

Jag vill bara förtydliga att jag har aldrig gett henne något medel utan en utbildad djurhomeopat har gett mej klartecken!

. En kombination av veterinärmedicin och alternativmedicin är det bästa.
:bow: Precis man tar det bästa av alla världar .;)
Homeopati kräver kunskap och är mkt effektiv rätt använd.

Jag är fortfarande lika förvånad och imponerad över resultaten man sett genom åren.
Förutom fysiska åkommor så fungerar homeopati fenomenalt på djurens psyke också.
Min häst tex skadade sig i transporten en gång och fick fruktansvärd fobi och cellskräck efter detta,han vart totalt blockerad.
Träning funkar inte på blockerade hästar.
Han fick ett par doser Aconitum mot chock ,och blockeringarna försvann.
Jag kunde sen med mkt träning få hästen att åka transport tryggt igen utan att riskera livet på både mig och hästen.

Även mkt gamla chocktillstånd går att lösa upp med rätt medel.:bow:
Otroligt men sant.

Jag har jättemånga exempel på där resultaten varit så bra så veterinärer ändrat diagnos i efterhand "för så där fort kan inte djuret bli bra,jag måste ställt fel diagnos!":D skitkul!:devil:

Jag vill inte tvinga nån hästägare att använda homeopati,det är deras eget val när det är mogna för det.Och det skall göras med kunskap.
Rätt medel vid rätt tillfällle och i rätt dos.Annars låt bli!
Vilken potens och styrka och antal doser beror ju på om det är en akut eller kronisk åkomma.
Vill nån hästägare prova hänvisar jag till duktig djurhomeopat.

Sen är inte homeopati nåt som kan rädda alla hästar ,ibland finns bara ett alternativ som gäller.Nämligen "de evigt gröna ängarna".
Jag har sett sk hopplösa fall bli friska, men ibland har hästar såna skador eller gamla förslitningskador tex att inget kan hjälpa hästen mer än att den skall få slippa sina plågor.

Homeopati kan aldrig ersätta rätt skötsel,hovvård,miljö eller träning,men den kan va ett utmärkt komplement till andra behandlingsmetoder .

Apis tex är utmärkt om man blir getingstucken själv eller hästen har svullet skap pga knottbett.

Likaså funkar Apis bra på när hästar har svullna spottkörtlar pga allergisk reaktion.

Arnica kan man inte va utan,om man gjort nåt (tränat hårt tex)och man vet att man definitivt kommer få träningsvärk,prova ett par doser arnica och man slipper träningsvärk "from hell":p .
Man skulle ha nåt piller mot dåligt minne också för det gäller ju att komma i håg att ta pillren.:D

Jag vet jag är tjatig men jag upprepar igen att kunskap är superviktigt!!
Vissa medel samarbetar ,andra är inte bra att blanda.
Som nybörjare är det lätt att ta fel medel eller ge felaktig dos.
Man måste ha respekt för medlen även om de är "mkt utspädda".
Och inse att två hästar med liknande besvär kanske inte alls skall ha samma medel.

Homeopati är fascinerande och man vill bara lära mer.
Vad ev motståndare säger rör mig inte i ryggen,jag använder homeopati seriöst.Och vägrar aldrig mina djur veterinär.

Har man ingen egen praktisk erfarenhet och/eller kunskap om metoden så förstår jag att vissa är skeptiska .
Men jag tycker faktiskt de borde visa respekt mot andras erfarenheter och inse att världen innehåller mer än de själva vågar tro.:angel:

Likaså funkar Apis bra på när hästar har svullna spottkörtlar pga allergisk reaktion.
Intressant! Det ska jag ha i minnet för araben som kan få en sådan reaktion då betet börjar ta slut och hon ger sig på konstiga saker.Kanske är insekterna som orsakat svullnaderna då!?

Och inse att två hästar med liknande besvär kanske inte alls skall ha samma medel.
:bow: Mkt viktigt! Vissa säger att "jag provade det där medlet men det funkade inte" då det borde ha varit ngt helt annat till just den individen. Funkar det inte var det fel medel . eller potens. Bara att tänka igen.

Det där med potenser vill jag ha mer kunskap om.
"min" homeopat säger att hon i stort tänker hög potens på mentala symptom och låg på fysiska, samt hög för akuta åkommor och låg för kroniska. Men jag gissar att det finns nyanser här och mer att tänka på.

Hon ger även väldigt många doser. tre ggr/dag och långa perioder. Jag har sett en läkning på två doser, en om dagen eller stötdoser vid akuta fall, som begynnande vinterkräksjuka, ca var 10 min under värsta fasen sedan ingenting ett tag för att vila och svara på medlet.

Häftigt att bryta en kräksjuka!!:D Om ändå fler tog till sig det här!

Har mkt positiva erfarenheter av staphisagria. kroniska svåra fall som förbryllar läkarvetenskapen och där pat. blivit tvärpigg och rörlig igen av staph. kraftigt medel men många har nog mentala och fysiska sviter av övergrepp. (Mentala eller fysiska sådana.) Tänk alla hårt tagna hästar som tvingats och körts över i svåra situationer.

Islänningen med klådan och snuvan ska få staph. Han är importerad och kanske hårt behandlad både på island och senare som turridningshäst. Lite rädd om sig och undergiven, sorgset snäll. Man kan ibland bara gissa och följa känslan man får av att betrakta djuret. Se deras utstrålning och vad de verkar bära på för gammalt skräp.:cry:

min ponny fick akut allergibesvär en sommar.. och sedan har sommrarna vart helt odrägliga, det är så synd om grabben.

sommaren 2006 började vi på allvar söka RIKTIG hjälp, vi började ge honom äppelcidervinäger (vips, alla magproblem var historia) och sedan även homeopatmedicin, han blev 50% bättre första året vi gav honom, ska bli riktigt intressant och se i år om et även nu blivit en förbättring, jag vill både tro och hoppas att han inom några år inte alls har likadana besvär.

Tummen upp för homeopati!

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 102
Senast: fejko
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 289
Senast: LaMagia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?