Sv: hitåt pillertrillare!
. En kombination av veterinärmedicin och alternativmedicin är det bästa.
Precis man tar det bästa av alla världar .
Homeopati kräver kunskap och är mkt effektiv rätt använd.
Jag är fortfarande lika förvånad och imponerad över resultaten man sett genom åren.
Förutom fysiska åkommor så fungerar homeopati fenomenalt på djurens psyke också.
Min häst tex skadade sig i transporten en gång och fick fruktansvärd fobi och cellskräck efter detta,han vart totalt blockerad.
Träning funkar inte på blockerade hästar.
Han fick ett par doser Aconitum mot chock ,och blockeringarna försvann.
Jag kunde sen med mkt träning få hästen att åka transport tryggt igen utan att riskera livet på både mig och hästen.
Även mkt gamla chocktillstånd går att lösa upp med rätt medel.
Otroligt men sant.
Jag har jättemånga exempel på där resultaten varit så bra så veterinärer ändrat diagnos i efterhand "för så där fort kan inte djuret bli bra,jag måste ställt fel diagnos!"
skitkul!
Jag vill inte tvinga nån hästägare att använda homeopati,det är deras eget val när det är mogna för det.Och det skall göras med kunskap.
Rätt medel vid rätt tillfällle och i rätt dos.Annars låt bli!
Vilken potens och styrka och antal doser beror ju på om det är en akut eller kronisk åkomma.
Vill nån hästägare prova hänvisar jag till duktig djurhomeopat.
Sen är inte homeopati nåt som kan rädda alla hästar ,ibland finns bara ett alternativ som gäller.Nämligen "de evigt gröna ängarna".
Jag har sett sk hopplösa fall bli friska, men ibland har hästar såna skador eller gamla förslitningskador tex att inget kan hjälpa hästen mer än att den skall få slippa sina plågor.
Homeopati kan aldrig ersätta rätt skötsel,hovvård,miljö eller träning,men den kan va ett utmärkt komplement till andra behandlingsmetoder .
Apis tex är utmärkt om man blir getingstucken själv eller hästen har svullet skap pga knottbett.
Likaså funkar Apis bra på när hästar har svullna spottkörtlar pga allergisk reaktion.
Arnica kan man inte va utan,om man gjort nåt (tränat hårt tex)och man vet att man definitivt kommer få träningsvärk,prova ett par doser arnica och man slipper träningsvärk "from hell"
.
Man skulle ha nåt piller mot dåligt minne också för det gäller ju att komma i håg att ta pillren.
Jag vet jag är tjatig men jag upprepar igen att kunskap är superviktigt!!
Vissa medel samarbetar ,andra är inte bra att blanda.
Som nybörjare är det lätt att ta fel medel eller ge felaktig dos.
Man måste ha respekt för medlen även om de är "mkt utspädda".
Och inse att två hästar med liknande besvär kanske inte alls skall ha samma medel.
Homeopati är fascinerande och man vill bara lära mer.
Vad ev motståndare säger rör mig inte i ryggen,jag använder homeopati seriöst.Och vägrar aldrig mina djur veterinär.
Har man ingen egen praktisk erfarenhet och/eller kunskap om metoden så förstår jag att vissa är skeptiska .
Men jag tycker faktiskt de borde visa respekt mot andras erfarenheter och inse att världen innehåller mer än de själva vågar tro.