Hissringsbett

dotzie

Trådstartare
Hej alla bukefalister!

Jag har ett tag letat efter ett rakt bett med parerstänger till ungponnyn då han verkar trivas bra med raka mundelar. Tyvärr hittar jag bara bett med ringar och jag upplever raka bett med små ringar (vilket de alltid tycks vara i små storlekar) som något "flummiga" att rida med, lite cykelstyre över det hela. Tyvärr har jag inte lyckats hitta något rakt bett, i metall, med parerstänger i storlek 10,5cm.

Men så drog jag mig till minnes att jag har sett hissringsbett i storleken 10,5cm, i butik, och upplevde då ringarna som stora - i alla fall en del större än de tränsbett jag har sett i samma storlek. Så jag undrar om det kan vara lönt att skaffa ett sådant? Jag har inte för avsikt att använda ett hissbett på ponnyn, men om jag fäster tygeln i "det stora utrymmet", alltså inte i den lilla öglan, så borde det bli så gott som ett vanligt tränsbett fast med större anläggningsyta på sidan av huvudet? Då den totala anläggningsytan blir större än med parerstänger, kanske det t.o.m är ännu tydligare?

Rätta mig om jag har fel och säg gärna vad ni tycker! Jag kan inte hitta särskilt mycket info om hissringsbetten när jag söker, och det jag kan hitta är inte särskilt relevant då jag inte är intresserad av själva hisseffekten. Så lite funderingar från er kan säkert vara till nytta. :)

Sv: Hissringsbett

Jag hade inte lagt in ett hissbett om du inte har en plan över att använda det.

Finns så mycket andra bättre allternativ. Hissbett är inget man rider på bara för att i min värld!

Är det parerstänger du är ute efter så är det ett sånt du ska ha. Inte nåt annan substitut som dessutom inverkar helt annorlunda. Det är väl just parerstångens inverkan du är ute efter och inte att bettet skall lyftas i munnen och dra hästen i nacken?

Om du absolut vill ha ett rakt bett med parerstänger så har Globus ett i 10,5, dock happymouth, men väldigt hårt och glatt metarial. Rider själv på det och det är väldigt trevligt för att vara syntet. Min häst är superkänslig i munnen och kan absolut INTE gå med gummi eller liknande, men just detta bett funkar lika bra som metall. Så det skulle jag prova om jag var du. Kostade strax över 200kr.

Annars om du måste ha metall så har du bombers, då kan du mixa som du vill och får ett skräddarsytt bett. Kostar strax över 1000 tror jag.

Och om du vill så kan du kolla in Globus raka muffbett, har en känsla över deras 10,5 har normalstora bettringar och iomed att det är ett eggbett så har du ju lite åt parerstångshållet i känslan på det bettet.

Senast ändrad:

Som jag sa i det första inlägget, så tänker jag inte använda hissringsbettet som ett hissbett, därför att jag inte är ute efter den effekten. Jag förstår ju att det vore galenskap att använda ett hissbett på en såpass ung och oerfaren ponny, det jag vill åt är de större bettringarna. Hur bettet ska lyftas i munnen och ge tryck i nacken när tygeln är fastsatt i det stora utrymmet kan jag inte se?

Det jag är ute efter är ett bett med stor anläggningsyta på sidan av huvudet, i metall. Jag har sett det parerstångsbettet som du tipsade om, och det låter ju bra att det inte är som syntetbett över lag. Men metall vore toppen om det går att hitta. Rakt eggbett har jag redan, och jag upplever ringarna som för små. Hitills är hissringsbettet det enda bettet jag har sett med rak mundel som har relativt stora bettringar även i en sådan liten storlek, det är därför jag för huvud taget är intresserad av det - och vill veta mer. Även om jag också kan tycka att parerstångsbettet vore optimalt, om det går att hitta.

Tror det bara kommer bli klumpigt och osmidigt om du bara ska använda den stora ringen. Men om du känner någon med en vinkelslip så kan du ju såga av dem små ringarna med en metallsåg och sen slipa till metallen så den inte är vass där du sågat.

Tror det bara kommer bli klumpigt och osmidigt om du bara ska använda den stora ringen. Men om du känner någon med en vinkelslip så kan du ju såga av dem små ringarna med en metallsåg och sen slipa till metallen så den inte är vass där du sågat.

Men om jag sågar av de små ringarna kommer jag bara att ha ett par bettringar kvar? För mundelen sitter ju fast i den lodräta metallbiten som sitter fast i de små ringarna som sitter fast i bettringarna. Har jag uppfattat dig fel, eller har du sett en annan modell?

Tanken är alltså, om nu detta blir av alls, att sidostycker sätts i den översta lilla ringen, och tygeln i det stora utrymmet närmast halsen. Sätter jag även sidostycket i det stora utrymmet så kommer ju bettet att tippa, vilket inte vore så bekvämt för hästen det jag tror. Men finns det risk för att det blir någon hisseffekt när sidostycket sitter i den lilla ringen? För det vill jag inte ha. Nu är ju inte mundelen fast, men den kommer ju alltid att hamna så långt ifrån tygeln som möjligt när tygeln är kortad, och då borde det (i min hjärna) inte bli skarpare än t.ex. ett Baucher bit? Tänker jag fel? För att göra det tydligare kan jag slänga ihop en skiss sen om hur jag menar.

Jag trodde du snackade om pessoabett, vilket är den vanligaste typen av hissbett (tyvärr). Pessoabett har ju en stor ring i mitten och sen en liten uppe och två (eller en beroende på modell) nere. Kapar man dem har du en stor bettring kvar.

Jaha, då förstår jag. :) Googlar man på hissringsbett så kommer det jag menar fram högst upp. Jag har bara sett Globus som tillverkare av det.

Du kommer ändå inte komma ifrån en liten hissverkan. Som för mig är totalt onödig att ha där om du inte planerat för att ha det.

Det är ungefär som dom som skriver att de rider på pelham med bara en tygel i stora ringen och att det ska vara som att rida på vanligt tränsbett. Bullshit! Bettets utformning påverkar hur mycket du än vill det eller ej. Tyvärr. Hitta ett bett som är gjort för det du ska använda det till. Det blir bäst så!

Hur kan ett muffbett med normalstora ringar vara för små? Hur stora bettringar ska du ha?

Bettets utformning påverkar hur mycket du än vill det eller ej. Tyvärr. Hitta ett bett som är gjort för det du ska använda det till. Det blir bäst så!

Det var ungefär dit jag ville komma. Det hade sparat mig en del sökande-tid om det visat sig att det kanske hade kunnat vara värt att prova. Men jag antar att jag får fortsätta leta efter det där optimala parerstångsbettet som jag ännu aldrig sett.

Hur kan ett muffbett med normalstora ringar vara för små? Hur stora bettringar ska du ha?

Alla de muffbett som ligger i stallet har små ringar i storlek 9,5 och 10,5, i jämförelse med de ringar som är gjorda för "större" hästar. Det verkar gälla generellt för vanliga tränsbett också. Jag vill ha såpass stora bettringar att tygeltagen blir tydliga från "utsidan" och inte bara genom verkan i munnen. På den punkten kan jag tycka att de betten han i dagsläget går på (ett rakt och ett ledat muffbett) är något otillräckliga. Han har ett ganska kraftigt huvud och hade utan problem kunnat ha större bettringar utan att det skulle se konstigt ut eller vara i vägen.

Exakt, bettplattor är väl ändå det billigaste och smidigaste sättet att lösa det här på. Så fula är de faktiskt inte ;)

Annars låter det som ett helt vanligt tränsbett med D-ringar skulle kunna fungera?

Mitt 10,5 raka muffbett från globus har lika stora ringar som de vanliga muffbetten på 13,5.

32751441.jpg

Då är detta en häst på +650kg med stort huvud. Jag tycker att dessa ringar är tillräckligt stora.

Här är mitt Fullcheek på 10,5. Som du ser i syntet fast jag tycker absolut det är värt för dig att prova!! Det är inte som alla andra syntetbett, utan verkar inte påverka munnen mer än ett metallbett på min häst med jättekänslig mun. Han får blåsor och skav på tungan av alla andra bett som inte är gjort av metall. Men detta funkar lika bra som metallbetten. Så materialet är outstanding för att vara syntet. Lätt värt att prova för din del tycker jag!!! Också Globus.
32011436.jpg

Exakt, bettplattor är väl ändå det billigaste och smidigaste sättet att lösa det här på. Så fula är de faktiskt inte ;)

Annars låter det som ett helt vanligt tränsbett med D-ringar skulle kunna fungera?

Problemet är att jag ännu inte hittat ett icke tvådelat D-ringsbett i 10,5 och sen går det absolut inte hitta rakt. Jag har letat som ett tok efter de då jag hellre vill ha det än fullcheeket till remontgrimman i hoppningen. Så jag har gett upp och vikit mig för fullcheeket. :)
Annars är det tex bombers så man får sätta ihop sitt egna bett. Men det kostar där efter också.
I D-ringsbett så går det bara hitta tvådelade och de är få som är så små som 10,5. tyvärr

Tack för alla utförliga bilder Nominus! Jag ska ta reda på vart närmaste återförsäljare till Globus sortiment finns, om de inte har fullcheeket inne så ska jag be dem ta in det. Jag känner mig mer övertygad nu om att det kan fungera när du pratar så gott om det. :)

Angående de muffbett som jag har så är alla från Hööks, då det är den ridsportsbutiken som ligger närmast. Då är bettringarna inte så store som på det bettet du visade. Ett sådant muffbett som du har hade absolut kunnat vara ett bra alternativ, men kan jag få tag på parerstångsbett så vore det optimalt. Tack för hjälpen. :)

Liknande trådar

Utrustning Vill prova att rida med kimblewickbett/jaktkandar på min islandshäst för att se vad min kräsne herre har att säga om det, och för...
2
Svar
24
· Visningar
4 322
Senast: svea
·
Utrustning Unghästen behöver nytt bett med fasta ringar. Jag funderar på tredelat eller rakt. Vad har i för erfarenheter? I nuläget har hon...
2
Svar
30
· Visningar
7 470
Senast: ufot
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 412
Western Jag har tänkt mig införskaffa en uppsättning westernutrustning till min sambos islandshäst. Har efter mycket om och men insett att...
Svar
1
· Visningar
852
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka