hispano-arabé

skorpannorpan

Trådstartare
detta är kankse en knäpp fråga för er som är insatta i denna djungel men jag har fastnat för hispano-arabén och vill någon gång i framtiden gärna ha en fölis av denna ras. kan man själv, "beställa" en betäckning av ett sto man inte äger? finns sådana överenskommelser eller ska jag sitta och hoppas på turen? det handlar ju inte om nu men jag vill ändå veta om det går att få fram sådana bestämmelser? hur blir det då? betalar jag vanligt köp eller spångavgift och lite för stoets besvär? har ni hört talas om ngt sånt?

Sv: hispano-arabé

Jag har sett en del annonser om folk som önskar låna sto eller mage på sto för betäckning så det finns nog.

Jag skulle kunna tänka mig nåt sån här upplägg: (vill bara klargöra att jag inte har nåt sto som går att göra nån hispano-arab på så inte tråden eller inlägget tas bort)

Antingen skulle jag ha kvar mitt sto hemma under dräktigheten, men skicka iväg på betäckning då så klart, du skulle då få stå för alla kostnader för betäckningen och helst ombesörja transporten dit och hem också. Sen betala mig för det extra fodret som går åt till ett dräktigt/digivande jämnfört med odräktig sto utan föl samt alla andra kostnader som uppstår tack vare dräktigheten och digivningsperioden.
Sen som tack för hjälpen skulle jag vilja ha en liten slant, går ju tex lösa på nåt sånt sätt att du tex betalar hovslagare eller stallplatsen eller nåt liknande.

Alternativet är att jag betäcker stoet och bekostar kalaset och sen säljer till dig för en förbestämd summa som täcker in mina uppkomna kostnader och en slant extra för besväret.

I båda fallen skulle jag vilja att man skrev ett ordentligt kontrakt.

Ett annat alternativ är ju att du blir fodervärd till ett sto som du finner lämpligt att avla på och sen betäcker själv och har stoet hemma.

Lägg ut en annons och se om det finns nåt intresse! :idea:

Sv: hispano-arabé

Va roligt att det finns fler som tycker om rasen :) Dom är absolut helt underbara, och enligt mig perfekta ridhästar. Jag har planerat att betäcka mitt arabsto med PRE hingsten Bailon nu i sommar. Detta är då ifall allt går som det ska med det föliset hon har i magen nu då såklart. Detta året blir det en ren arabis :D

Jag hade nog valt att ta ett sto på foder om jag var du. Eller försöka få kontakt med någon uppfödare, och se om det gick att tinga ett föl ifrån något av dom dräktiga stona.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 914
Senast: Kisseninan
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 878
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 662
Senast: Boj
·
P
Ekonomi & Juridik Hej. För två år sedan gav jag bort mitt varmblods sto till en kvinna och en man eller jag lämnade henne på foder för ett år. Kvinnan...
Svar
15
· Visningar
2 199
Senast: Grena83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka