Hippologen vs. Hästsportens Folkhögskola

L

lacessere

Jag försöker än en gång med er hjälp få lite klarhet i det här med utbildningen för att bli ridlärare.

Det är så att jag sedan en månad tillbaka praktiserat som hästskötare. Praktik krävs för att kunna söka till Hippologen. Men när jag läst mer om det här så har jag fått upp ögonen för Hästsportens Folkhögskola (dit det var jag förstått inte krävs någon praktik). Hur som helst så kan denna praktik vara nyttig på många sätt, om inte för att jag ska få tid att förstå mig på hur jag ska gå tillväga sedan.

Jag har flertalet gånger läst om de olika utbildningarna, men ärligt talat blir jag inte mycket klokare av det. Därför vill jag gärna få hjälp, tips och synpunkter ifrån er andra här på Bukefalos!

Vilket utbildningssätt verkar lämpligast, d.v.s. ge bäst utbildning och framtida jobbtillfällen?

Jag ska under våren 2009 gå ridledarkurs. Behövs ULK innan den (missade tyvärr anmälningsdatumet i höst)?

Hästskötarexamen, vad säger ni om det?

Jag är tacksam för alla svar! :)

Sv: Hippologen vs. Hästsportens Folkhögskola

Detta är något jag också undrar över..

Jag tror du behöver gå ULKen (ungdomsledarkursen) innan du kan gå ridledarkursen. Ang Strömsholms ridinstruktörskurs kan jag inte svara så mycket då den är omgjord nyligen. Men jag kan tipsa om en annan utbildning där du blir ridinstruktör. Det är Vretaskolans KYutbildning, jag går första året där nu. Den är tvåårig och du har möjlighet att läsa in både ulk kurserna, ridledarkursen och hästskötarexamen under första året. Det finns massor av trådar här på buke om den utbildningen så sök och läs.

Finns en utbildning till som leder till ridlärare, 2-åriga KY-utbildningen på vreta skolan (linköping). Under år 1 får man ridledaren och H-examen. Finns några trådar om den här på buke så sök på ordet vreta så finns stort sett all info i dom trådarna!!

oj..såg nu att "robina" skrivit samma sak...men men... det är en bra utb ialf!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

A
Hästmänniskan "Att göra en pudel" var lite fel beskrivning av tråden, så jag gör ett nytt försök! Jag är nyfiken på om det finns någon därute med...
Svar
7
· Visningar
1 693
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Förvirrad! :crazy: Jag vill jobba med hästar efter gymnasiet trots att jag går en samhällsvetenskaplig linje med inriktning media...
Svar
3
· Visningar
3 523
Senast: Sprettan
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama