Hippologen, övriga hästutbildningar

Ainon

Trådstartare
Hur bra måste man vara ridmässigt för att komma in på hippologutbildningen?
Är det någon skillnad beroende på vilken inriktning man ska gå?

Sen finns det några andra utbildningar i Sverige, ridlärare, stallchef eller liknande.
Vilka är ridkraven där?

Sv: Hippologen, övriga hästutbildningar

Jag vet inte exakt men när jag gjorde antagningsprovet förra året så fick jag känslan av att det som är viktigt är att man har en bra, rak o balanserad sits. Att man klarar av att jobba hästarna i en god arbetsform och att man kan reglera form o tempo. På dressyrpasset fick vi först rida självständigt och sedan skulle vi rida rakt på medellinjen, göra skänkelvikningar, tempoväxlingar..
I hoppningen är det också sits o balans samt att man klarar av att reglera och kontrollera hästarna. Att man kan rida en bana på ett lugnt o säkert sätt.

Själv missade jag på hoppningen :p

Det ställs väl samma krav till ridlärare och stallchef på hippologen men eftersom att de tar in färre stallchefer så fylls ju den kvoten snabbare än ridlärare..

Till KY utbildningar för tex ridinstruktör tror jag att kraven är på ungefär samma nivå, möjligtsvis lite lägre men jag har aldrig sökt så jag vet inte helt säkert där heller..

Kraven kan inte vara så särskilt höga ridmässigt i a f. Fick höra senast häromdagen att en person som jag är ytligt bekant med kommit in på hipplogutbildningen med inriktning stallchef. Denna person kan näppeligen klara dressyrprogram LB nivå och har tävlat en del i hoppning på 1 m, 1,10 med inte särskilt framskjutna resultat. En mycket medelmåttig ryttare för övrigt dessutom.

Om det är begränsat med platser till stallchef så undrar jag hur i hundan de tar ut folk - ska det inte vara de bästa som tar sig in då:confused:

är du intresserad av sjukvård så kommer det starta en hästinriktad djursjukvårdarutbildning i Kolding (Danmark) snart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 911
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar