Hippofoder?

SvartaHingsten2003

Trådstartare
Min hingst har jag haft Mustang musli orginal till ett bra tag, men nu har han helt plötsligt slutat äta det och äter bara korn och krossad havre. Jag funderar om jag ska byta till Hippo och testa det och se om ha skulle gilla det istället. Vad har ni för erfareneter av just Hippo?

Sv: Hippofoder?

Min pålle älskar Hippos pellets (har inte provat muslin) har provat några olika sorter beroende på höets värden. Han får pellets, korn/havre och betfor normalt och han väljer alltid pelletsen före havren. Fin i hull o blank så här har vi bara positiva erfarenheter :D Ok, ska man ha nåt negativt så kan det vara lite dammigt i slutet av säcken, men bara att blöta eller fodra ihop med betfor.

Blöter du pelletsen eller ger du den torr? Själv är jag lite skeptisk till att ge min hingst pelletrerat. Men det ser ut som att det får bli det iaf eftersom han verkar inte gilla musli =(

Min märr åt oxå mustang protein+ tidigare, men annars var det alltid hippo alfa. Och nu äter hon hippo alfa pga värdena i grovfodret har inte så högt proteinhalt.

Min märr älskar hippo alfa, o hon kan stå vid grinden o väntar på maten men helst hippo alfa då. Jag ger henne betfor med foderjästen, som jag lägger över hippo alfa o hon brukar trycka ner mulen rakt ner i krubban för att äta hippo alfan först, sen betforn m. foderjästen sist :D
Hon FULLKOMLIGT älskar hippo alfa. Hon åt även groov 125 tidigare, men tja det var väl okej, tyckte hon men när jag bytte till hippo alfa pga hög smrp (135) då äter hon det med väldigt god aptit.

Hippo foder är billigt också, o har bra värden. Och pelletsformen är SMÅ, som kaninpellets, o det finns ingen anledning att blöta ner det heller. Har faktiskt provat det en gång, men det behövs faktiskt inte!

Smakligheten på Alfa verkar vara obestridd. Vårt superkräsna fullblod äter inget annat än Alfa, vi har provat med m e m hela D&H´s sortiment. "Smakar blä", säger kamelen.

Hippos müsli tycker jag ser jättetråkig ut. Småkorning och mörk. Men allt beror ju på vad man behöver i foderstaten, vilket kraftfoder som behövs för att komplettera. Jag är också väldigt tveksam till nyttan ./. priset med müsli, många av beståndsdelarna är ju tveksamt smältbara för hästen...

Då kanske man ska prova alfan då, eftersom vårat ensilage innehåller för lite protein. Ska åka och köpa det på måndag =) Vad kostar en säck?

Vet flera som ger hippo pelletsen och är väldigt nöjda med den, många hästar tycker dessutom det är smakligt. Själv ger jag Hippo Bas Müslin till min och är jättenöjd med den, men min äter i oförsig allt som kommer i hennes väg :D .

Ger också Hippo Alfa till min islandshäst, för dess höga proteinhalt, vilket gör att jag bara behöver fodra med Alfa samt Krafft miner röd. Han får även aspbarkspellets & betfor vid sidan av.

Han är mycket förtjust i fodret och äter med stor aptit.

Det vart inge hippofoder för min del, finns ingen återförsäljare här i Västerås. Alla verkar ha slutat med det *suck* Så det vart Fibergi istället, han äter faktskt det med VÄLDIGT bra aptit :D Så vi får hoppas att det fortsätter så.

Oftast ger jag pelletsen ihop med allt annat tex betfor och då blöts de ju automatiskt, men har även gett pelletsen torr och det har kusen inga problem med. Det är ju ganska små pellets så ibland är det som om han "slickar" i sig istället för att knapra :d

Min förra häst vägrade oxå helt plötsligt en dag att äta Krafft pellets, han åt inte ens havren om den låg i samma krubba, fick då tipset att prova Hippo istället.. Den gick ner med hull och hår och va mycket populärt.. Billigare va det oxå.. tror 20-30 kronor säcken..Men det va ju oxå 2-3 år sen...=)
Jag gav det både "torrt" och uppblött med annat foder...

Prova dig fram och se vad som faller herrn i smaken! :banana:

Lycka till!

Muddson

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 915
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 656
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka