Hippocampus

T

Tölva

Ni som brukar "räkna" foderstater för hand, hur väl tycker ni det stämmer överens med Hippocampus Foderstatsberäkningar?
Hur mycket kan man lita på det programmet?

Sv: Hippocampus

Nu räknar jag inte för hand, men om man jämför H med Freefram så lägger sig H högre i behov . Kan man lita på det? Tja förra året fick jag ändå öka på sen ögat sagt sitt, men i år vet man ju inte än. men jag litar mer på det än okunniga kompisar som ska banta sina bukiga hästar.:crazy:

För mig har foderstatsprogrammet via Hippocampus fungerat bra. Jag räknar både för hand samt har ett annat gratisprogram i datorn och får alltid liknande resultat. I slutändan är det ju ändå hästens utseende, temperament och humör som har störst betydelse, men en bra hjälp på vägen är programmet.

Jag tycker att det funkar bra och dessutom är det oberoende. Det är ingen fodertillverkare som ligger bakom, utan Sveriges LantbruksUniversitet som hela tiden kommer fram med ny forskning och anpassar foderprogrammet efter det. Sen är det ju samma "författare" till boken som alla som räknas själv läser ur och till Hippocampusprogrammet så det bör inte vara någon skilnad egentligen. Förutom att foderprogrammet uppdateras lite nu och då men det gör inte boken.

Tack för svar! Då kanske man kan lägga miniräknaren åt sidan, och endast använda programmet och ögat istället.
Med programmet blir det ju verkligen lätt som en plätt! ;)

När jag har räknat så säger programmet att ca/p kvoten är för låg, trots att värdena stämmer med behovet:confused:
Om behovet är 1,6 så säger programmet att det inte är bra förrän ca 2.

Jag har bara provat det liiite...
Jag tycker att det är rätt underhållande att hålla på med.
Försökte att räkna på min häst (svårfödd) och på en kompis häst(normal/lätt född).
Jag kom iaf fram till att skulle jag ge min häst så lite mat så skulle hon magra bort på ett par veckor.
Det som störde mig var att den inte varnade trots att jag fick en kvot på 4,3(Mj smb rp) på min kompis häst. En kvot under 6 är ju inte bra i längden.

Jag skulle aldrig lita på ett program...
Jag föredrar helt klart att räkna förhand då blir det rätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 268
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama