Hippo Basic

metspo

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet utav Hippo basic?
Jag har själv inte använt det, alla hästarna, 13st, i det nya stallet använder det. Jag har inte använt det tidigare.

Orkade inte leta trådar, hinner inte med det...

Vad har ni för erfarenhet utav det?
- Vad är bra?
- Vad är dåligt?
- Varför använder Du det?
- Vilken sorts häst använder du det på? ung/äldre/tunn/tjock??
- Är ni nöjda med det?

Just nu får inte min häst något kraftfoder, fick kraftgroov 125 innan, men de hjälpte inte direkt på några sätt och jag hade det ca 1år.

Kan tillägga att den hästen som står där som är min är en arabhingst.

Har stått 1 månad, men är på igångsättning nu. Rids 6ggr/vecka / longerar ibland och tömkör. Ja, normala fall fullt igång. Ridhus på gård.
satsar på dressyr & hoppning.

Är det ett foder som man kan använda eller vad sägs?

Hittar inte så mycket på nätet om detta foder. Bara näringen och så men inte vilka hästar som bör få äta det!...

Sv: Hippo Basic

Hittar inte så mycket på nätet om detta foder. Bara näringen och så men inte vilka hästar som bör få äta det!...

Om vi bortser från hästar som pga sjukdom eller annat inte bör äta visst foder är det väl näringsinnehållet som avgör vilka hästar som bör äta det? Om näringsinnehållet i grovfodret inte är fullgott behöves tillskott i någon form. Fodermärke är då generellt av sekundär betydelse. Eller vad är det du vill veta?

Vad har ni för erfarenhet utav Hippo basic?
Jag har själv inte använt det, alla hästarna, 13st, i det nya stallet använder det. Jag har inte använt det tidigare.

Orkade inte leta trådar, hinner inte med det...

Vad har ni för erfarenhet utav det?
- Vad är bra?
- Vad är dåligt?
- Varför använder Du det?
- Vilken sorts häst använder du det på? ung/äldre/tunn/tjock??
- Är ni nöjda med det?

Just nu får inte min häst något kraftfoder, fick kraftgroov 125 innan, men de hjälpte inte direkt på några sätt och jag hade det ca 1år.
Kan tillägga att den hästen som står där som är min är en arabhingst.

Har stått 1 månad, men är på igångsättning nu. Rids 6ggr/vecka / longerar ibland och tömkör. Ja, normala fall fullt igång. Ridhus på gård.
satsar på dressyr & hoppning.

Är det ett foder som man kan använda eller vad sägs?

Hjälpte mot vad? Vad är det du eftersträvar i din häst foderstat, mer /mindre energi, mer/mindre protein? Ett kraftfoder är till för att komplettera upp grovfodret i foderstaten.

Generellt kan man säga om alla foder, att det finns ett sortiment för unghästar och avelsston, bla groov 125, som inehåller de byggstenar en växande häst behöver. Sedan finns ett sortiment med sk. sport, med mer energi för hårt arbetande hästar. Och så finns det "bas" sortiment som är till för normalt arbetande hästar, sk. fritidshästar. Men det är långt ifrån alla hästar som man kan kategorisera på det viset, och det hänger oftast på vad du har för grovfoder.

DÅ hade han fallit ur, när han köptes.. Och han gick inte upp, gav han bara grovfoder..
Då blev han finare. Han går ner säger f.d ägaren vår/höst och våren börjar komma..
Är det bara för fritids så är jag nog inte intresserad. Jag använde krfft sport ett tag på honom i samband med grov 125, men då en kompis häst fick kolik i samband med att hon gick över, en annan kompis häst fick med kolik, så jag kände de att ja slutar med kraftfoder!! Litar inte på något nu.. Spec inte med tanke på att han inte gick upp...
Fick fint hö, men eftersom han blir så mätt när han får kraft så blev det inte bättre.. vet inte hur jag ska göra riktigt. Han funkar ju på bara grovfoder, får fint hö. Men nu när vi ska börja tävla...
Han blev inriden hos mig, så vet inte riktigt hur han kommer bli gällande foder under tävling om han ens behöver kraft. .

Har inte sett analysen, inte frågat om det finns någon.. Men jag har sett många olika sorters hö i många år, ser med ögonen vad som är fint och inte fint. Ser vad hästarna gillar och inte gillar, äter och inte äter.. Luktar gott med. Alla hästar ser fina ut, de äts av allt från 25åriga kallblodet till avelsstot och unghästarna med mycket fina stammar.... Alla har superhull! Täcker mycket av behoven i ämnen med mera kan man tro. Både Vet. och tränare som sett det tycker också det är fint och tyckte jag skulle köpa av det. (de känner inte stallägaren sen tidigare och vill inte bara hjälpa henne)
Är nyinflyttad precis... och de frågade bara om ja ville köpa de fodret av dem eller om jag kommer köpa något annat..

Men kollat runt lite till, känns inte riktigt som om det är något för honom.

Fast hygienisk kvalitet är det enda man kan se med blotta ögat på ett hö. Allt annat måste analyseras. Fråga efter analys så vet du vad du behöver komplettera med med kraftfoder.

Hästarna ser fina ut av det o kvaliten har varit bättre än på dom andra fodren.
Men det e ju vad vi tycker.

Fungerar hästen på bara grovfoder så ge bara det. När du börjar tävla så finns det ingen regel som säger att hästen måste ha kraftfoder. Det finns inget i ett kraftfoder som hästen måste ha för att tävla.
Av Hippos sortiment så gillar jag Grow Alfa.
Men kolla gärna analysen på grovfodret. Det gör det lättare att veta vad du ger och vad hästen fungerar bra på till nästa år och åren efter.....
// Linda

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama