Hippo Basic Bas och Krafft Grund

C

Candlegirl

Hejsan!
Jag funderar på att prova på någon av dessa o tänkte höra vilken ni tycker är bäst, vad de kostar eftersom det verkar vara olika på olika ställen. Finns själv i Östergötland.
Hur mycket får era pållar/dygn o är det året om?

Min är en 8 årig vbltravare som rids 5-7 dar/v i 40 min-1,5 timme i skog o mark. Hon får just nu hö, korn o betfor, pelletsmineraler(inne nattetid) men fundera som sagt att byta ut kornet mot ngt av ovanstående. Har läst innehållsförteckningen o står att de ska klara sig bra på enbart den kraften såvida det inte är en liten mängd.
Hon ska ut på bete nu o har under tidigare år klarat sig bra på enbart gräs under betet o har inte på ngt sätt alls varit tunn under sommaren.

Sv: Hippo Basic Bas och Krafft Grund

har inte fodrat med Hippo själv men krafft grund skulle jag valt bort, det är väldigt lite E-vitamin och selen i det fodret, bättre att köpa krafft sport och ge mindre av det istället.

Vi har alltid andvänt Krafft sortiment utan några problem - Nu kommer vi dock gå över till Hippo då det blir närmare 60 kr billigare/säck samt att sambon är B-tränare får 10% lägre pris!

Krafft drog ju in fem kg i sina säckar (Från 30 till 25 kg) men har fortfarande samma skyhöga priser, sist betalade vi 199 kr för en säck Groov 90. //Linda

Har tidigare använt Kraffts sortiment. Båda grund och deras lucern, men nu har jag bytt till Hippo.
Har en återförsäljare närmare oss för Hippo plus att både jag och hästarna föredrar deras foder.

Om du ska ett kostnadseffektivt grundfoder så är ju Mustangs Original ett mycket konkurrenskraftigt foder. Både gällande pris och innehåll. Dessutom är det svensktillverkat. Korn är ju inte så lämpligt att fodra de flesta hästar med.....

båda är mkt lika innehållsmässigt.
har förr använt båda men har nu bytt till ett bättre foder. tycker det är dyrt i förhållande till vad man får innehållsmässigt,men det beror ju på vad man vill ha..

båda är mkt lika innehållsmässigt.
har förr använt båda men har nu bytt till ett bättre foder. tycker det är dyrt i förhållande till vad man får innehållsmässigt,men det beror ju på vad man vill ha..

Vad ligger priserna på?
Nu såg jag att ÖB sålde foder också.

dom ligger väl på ca 170-180 kr säcken , iaf hippos.. öb´s foder e mest skräp enl mig.. du kan lika gärna ge havre , för de e vad det mest innehåller.

Vi har alltid andvänt Krafft sortiment utan några problem - Nu kommer vi dock gå över till Hippo då det blir närmare 60 kr billigare/säck samt att sambon är B-tränare får 10% lägre pris!

Krafft drog ju in fem kg i sina säckar (Från 30 till 25 kg) men har fortfarande samma skyhöga priser, sist betalade vi 199 kr för en säck Groov 90. //Linda

Det är nog bara en tidsfråga innan Hippo också måste höja sina priser, detta pga det ökade spannmålspriset.

Jag har inte använt Hippo alls. Dock så har jag ganska stor erfarenhet av Krafft och jag gillar att man kan kombinera dem utan att ändra för mkt. Tycker också att de flesta hästarna blir snygga av Krafft. Alltså, muskler och dyl sätter sig på rätt plats.

Blev lite luddigt det där sista. Hoppas någon förstår... :angel:

min pålla på 20+ (rids ca en timme varje dag) äter hippo bas basic och kvarnbygårds lusernpellets, det är hon kalasfin i kroppen på :) nu på betet äter hon ju gräs hela tiden, så nu får hon bara ca 1,2 kg hippo 0,3 kg lusern. när hon är uppstallad får hon 1,5kg hippo och 1 kg lusern och lite olja, typ 1 dl. (och hö förstås :p)jag tycker hippo är ett bra fullfoder, men eftersom hon är lite till åren behöver hon extra protein, det är därför hon får lusern med :) hos oss kostar hippon 150kr för 25 kg.

Senast ändrad av en moderator:

Är 3 kilo Hippo bas basic plus ca 7 kilo hö om dagen till en växande häst på 3 år ok?

Du bör fördela om givan och ge mer hö och mindre kraftfoder för att hästen ska må bra i magen. Unghästar har väldigt stort proteinbehov, och behöver ett proteinrikt (gärna hög kvot också) hö eller ett proteinrikt kraftfoder.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag hoppas att jag skulle vilja få lite råd och tips eller om de är bara jag som oroar mig i onödan. Jag har en shettis/welsh 4...
Svar
16
· Visningar
6 938
Senast: Emmy_Ohl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben