QuantasCurry

Trådstartare
Funderar på att göra ett försök iår igen.. Mitt ena sto, Quantas Curry, kastade nyligen (fölet hade navelbråck). Zerberus var hingsten. Sitter nu och funderar på vilken hingst man ska välja i år. Någon som har något spännande förslag som skulle passa denna dam? :)

Sv: Hingstval

Jag beklagar förlusten! :(

Det finns ju så många hingstar att välja på ..

• Är det några speciella egenskaper/faktorer i exteriör du är ute efter att balansera upp? Hur ser stoet ut?
  • Vad gillar du själv för typ av häst? Vad fick dig att välja Zerberus förra gången?
  • Vilken ungefärlig kostnad hade du tänkt dig i bokning & levande föl-avgift?
  • Vill du ha en beprövad hingst eller skulle du kunna tänka dig någon av de nyare som man har sett mindre avkommor av, eller kanske inga alls?

Jaa, fy det var mkt tråkigt. Inget man förväntar sig :(

Jag vill ha en större hingst, över 160 i mkh. Rätställd, ev något biljarderande rörelser. Gärna franskt blod, men inte för mycket. Vill inte ha en för sen häst. Ser gärna att hingsten presterat tidigt i karriären. Gärna en hingst som lämnar stabila/trevliga avkommor då stoet är en typisk Choctaw Brave avkomma. Om hingsten verkat i aveln under längre tid vill jag se att det finns högpresterande avkommor. Minst god förärvning - AB.

Zerberus valde jag av den anledningen att han passade in på det mesta, möjligen att han kanske lämnar något för skarpa avkommor. Fattig 20-åring som jag är, har jag satt en maxgräns på 30 000 per sto. Är absolut inte rädd för att prova de nyare hingstarna. Det finns hur många hingstar som helst och tyvärr har jag blivit lite insnöad med mitt gamla vanliga tänk!

Det är ju superkul att spekulera i sådant här!

En häst som (tyvärr, om du ville ha det) saknar franskt blod men som är över 160 cm (167 cm, har jag för mig) med fina meriter som yngre är ju Good as gold. Han brukar lämna ganska stora avkommor, men det jag träffat på har varit väldigt trevliga individer. Inavelskoefficienten skulle bli på cirka 11,2% och beräknat BLUP 102,5. Jag har inte sett om han tappat sin värdebokstav, sist jag såg den hade han A. Det jag saknar är bilder på hans ben och filmer där han visar upp sitt rörelsemönster.

Good-As-Gold.jpg

Enligt den information som jag hittar hos hingsthållaren (om han står kvar där) ska kostnaden vara 2.500:- vid bokning och 17.500 vid levande föl.

Good As Gold kostar 12500 i år i levande föl, men det finns ju så mycket nyare och intressantare hingstar för det priset du kan lägga...

Mitt sto väntar föl efter Intoxicated som jag tycker verkligen har ett intressant pris. Även Jaded, som fått bra stokullar de första åren vilket gör att han kanske har lite större odds att få en kulltopp (och därmed bra ekonomiskt värde på avkomman) är gratis vid bokning i år och har bara en levande föl avgift. Har man blivit bränd med ston som "valt" att kasta och bara är en hobbyuppfödare känns det som det blir dyrt ändå. Hur de lämnar i storlek vet jag dock inte.

De som nu har tvååringar efter Quevert är otroligt nöjda med dem och han verkar lämna rejäla avkommor, han har gjort några starter som tvååring och visat framfötterna men blev skadad och gick till avel. Vi har en som ska föla efter honom och valde att ta honom just för att han lämnar rejält (stoet är 150 bara). Det skulle bli 25/75 på din franskt/amerikanskt.

Sedan finns det ju betydligt fler. Jag har dock haft svårt att hitta bra franskt blod på färsk sperma, det mesta verkar vara fryst och då blir det ju lite mer pengar också. Annars finns ju So Perfect som kanske är prisvärd?

Jag har ingen koll på vart man kan se sådan här statistik, men jag har hört ryktas om att Intoxicated skulle haft dålig dräktighetsprocent under sitt första år i aveln, vilket borde varit 2012? Jag tycker inte riktigt om benställningen på honom då han är så pass fransysk fram. Däremot så tycker jag att priset på honom är intressant.

Jaded. :love:

Ingen aning om hans dräktighetsprocent, och vet inte heller var man ser det. Vi fick ta två doser på honom då märren inte släppte ägget och första dosen var det inte mycket liv i (runt 20% uppskattades det) men det var på en helg medan andra dosen var betydligt livligare. Dock - det är ju fler hingstar genom tiderna som har haft dålig dräktighet, så det KAN ju bero på spädning och hantering av sperman också även om de borde vara proffs ut i fingerspetsarna...

Jag har ju en helt rättställd märr så just det fransyska är jag inte rädd för, däremot tar jag gärna, om det finns möjlighet, en hingst som inte kostar i bokning eftersom den första jag betäckte kastade sent och jag bara betäcker för skojs skull på amatörnivå så att säga. Så nu i år bokar vi Jaded till märren. Hellre betala mer i fölavgift än att dela upp och betala bokning nu och fölavgift sedan.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 042
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 547
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama