Hingstval till sto e.Trofé

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stenmagi
  • Startdatum Startdatum
S

Stenmagi

Vad skulle ni rekommendera för hingst till ett sto efter Trofé - Silvan - Rote Boldt? Stoet har fått tre avkommor varav en är efter Akribori. Denna avkomman blev klass I på sitt treårstest och fick hoppdiplom. Stoet är otroligt snygg och korrekt. Hon är absolut ingen tung pansarvagn som stammen kanske lurar en att tro! Gammal fin svensk stam. Hade gärna visat bild på stoet om jag hade haft något.

Sv: Hingstval till sto e.Trofé

Hur många ston i avel ska du ha i år?

Annars säger jag vanan trogen Damino SD, bara för att komma med ett förslag. Hade kombinerat gamla fina svenska linje med lite danskt inslag.

Eftersom jag inte har nåt bättre för mig här i natten kollade jag givetvis upp stoet. Avkomman e Akribori har inte fått diplom utan blev klass I i hoppning med 45p och fick 44p på gångarterna.

Stoet själv har endast fått 36p och är därmed ett klass II sto. Jag vet inte om jag tycker att hon är ett optimalt avelsmaterial, men eftersom hon har lämnat en klass I-avkomma så kan man ge henne en chans iaf. Håller dock fast vid mitt förslag Damino. Han borde kunna ge storlek, förbättra typ, framparti och gångarter.

(Som parantes finns det två ston med just stammen Trofé-Silvan-Rote Boldt, det andra stoet har dock betydligt bättre poäng samt åtminstone prestationer i lätt klass i dressyr).

Btw, har detta stoet varit upp i likadan tråd tidigare, men jag kan inte minnas om det var du som startade den.

Har jag sagt att det är jag som ska avla på stoet? :angel:
Nej, precis.. det är inte jag som ska göra det.

Finns en bild på blup på märren och på hennes avkomma.
Jag tycker att de ser trevliga ut bägge två, men något i framvikt.
Så jag skulle mest av allt leta en hingst i uppförsbacke, samt en med lite storlek, stoet är ju rätt så litet fast avkomman blev litet större.

Damino tycker jag ju personligen är för grov, men det är ju min personliga åsikt.

Kanske Highcruiser kan passa ? Lite mer lätt blod där.

Tycker du att det är konstigt att folk har en aversion mot dig? Dina svar är alltid så sjukt snorkiga att jag inte ens fattar varför jag bryr mig om att svara i dina trådar. Med närmare eftertanke så slutar jag helt enkelt med det.

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Jealle
·
Avel Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: fridshem
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 567
Senast: axel
·
Avel Nu har jag äntligen hittat ett avelssto med vad jag anser toppstam. Hon är efter Quasimodo Z - Quickstar. Har däremot inte gjort nåt...
Svar
14
· Visningar
1 843
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka