Hingstval till detta sto

rubytoo

Trådstartare
Vad tycker ni man skall lägga på ett sto med följande stam:

Secret Destination** - Northern Horizon**

Jag vill ju avla mot hopp/fälttävlan. De brister stoet har är att hon kunde haft bättre halsansättning. Annars är typen väldigt trevlig. Har två fullblodsavkommor varav den ena jag sett är mycket trevlig.

Här är en bild av stoet:
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/080511037s.jpg

Och hennes nuvarande föl:
http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/080511015s.jpg
 
Sv: Hingstval till detta sto

Kanske Empire VDL ?
Han har extra bra front. Och hoppa kan han ju göra. jag tror att han rör sig hyggligt också.
 
Sv: Hingstval till detta sto

Har ju en liknande tråd som du vet... En som jag bara blir mer och mer förtjust i är Solos Landtinus:
http://www.sporthorse-data.com/d?d=landtinus

Han har allt jag söker inkl mkt starkt möderne vilket jag ser som oerhört viktigt.

Finns i Danmark på färsk, ser ut att vara god fertilitet.

Mvh Cissi
 
Sv: Hingstval till detta sto

Hon ser ganska lik ut i typen som mitt stora 88an sto, på henne har Looping gjort sig mycket bra vid två tillfällen. Fölen har fått mycket fin front.
Där brukar avkommorna vara lite multi också.
 
Sv: Hingstval till detta sto

Tre svenska hingstar jag gillar är ju Chirlon, Okeanos och Biggles som har bra halsansättning. Och ger mycket bra gång och hoppförmåga. De är rätt så stora hingstar, vet inte hur stort ditt sto är eller hur stor avkomma du hade tänkt dig?
Niveau är en intressant hingst tycker jag men har väl lite sämre hals.
Quite Easy har ju gett bra både innom hopp och gång.
Nobel är ju en fin hingst som själv tävlat på hög nivå i både hopp och dressyr.
Där finns ju hur många som helst att välja på, rena djunglen innan man hittat rätt..........
 
Sv: Hingstval till detta sto

Advokat tycker jag har riktigt snygg front, vet dock inte hur han lämnar.. Ludde, kanske tung för FTavel... Laptop, FAI...
 
Sv: Hingstval till detta sto

Cagancho är ett självklart val till et fullblod tycker jag efter att ha gått igenom vad han gett med fullblod. Min egen är jättefin men även andra fullblod har fått bra avkommor med honom. Ger 8a på typ o Calidoblodet o Cantus förnekar sig ej.

Kan maila film o bild om du vill.
 
Sv: Hingstval till detta sto

Har samlat ihop lite info om Landtinus och hans avkommor. Här är Landtinus eget exteriöra utlåtande: (tar bara med framdel så att det inte blir så långt).
"Stor högställd hingst av mycket god typ. Vackert huvud. Väl ansatt hals. Medellång lutande bog. Väl markerad medellång manke." 9 på typ, 8 på bog/manke

Godkände sonen Lancaster Ask:
"Lagom stor hingst av mycket god typ. Vackert huvud. Kraftig, välformad hals. Medellång, liggande bog. Omarkerad kort manke." 9 på typ. (silvermedalj)

Godkände sonen Lamborghini Dane:
"Lagom stor, muskulös, välrest hingst av god typ. Uttrycksfullt huvud. Medellång, kraftig, välformad hals. Något framskjuten, medellång liggande bog. Medellång, välmarkerad manke."

Godkände sonen Louvre S:
"Stor, högställd, ädel hingst av mycket god typ. Gott uttryck. Välansatt, medellång hals. Medellång, liggande bog. Välmarkerad medellång manke." 10 på typ, 9 på huvud/hals. Guldmedalj.

Godkände sonen Lloyd Tågerup:
"Ädel, välrest hingst av mycket god typ. Uttrycksfullt huvud. Väl ansatt, välformad lagom lång hals. Medellång liggande bog. Medellång markerad manke." 9 på typ.

Godkände sonen Lancelot:
"Lagom stor hingst av god typ. Vackert huvud. Väl ansatt medellång hals. Framskjuten medellång bog. Medellång manke." Bronsmedalj.

Sen en lång rad medaljdöttrar, tyvärr utan fullständigt exteriört utlåtande. T ex:
Larina Höm (Minna Teldes). 10 på typ. Guldmedalj.
Stenkjers Florantina. 10 på typ, 9 på huvud, silvermedalj.
Gröndals Lärke, 10 på typ, 9 på huvud. Silvermedalj.
Koudalens Latina, 9 på typ. Silvermedalj
Bjergmoses Lara, 9 på typ, Silvermedalj
Solos Cacique, 9 på typ, Silvermedalj
Veronica Stensvang, 9 för typ, Silvermedalj
Lavina, 9 för typ, silvermedalj
La Femme H, 9 för typ, bronsmedalj
Stärebogårds Alfa, 9 för typ, bronsmedalj
Ibi-Maja, bronsmedalj

I Landtinus fölbedömning står bl a: "Lagom stora, övervägande högställda föl av rätt god till god typ. Väl ansatt, välformad hals."

Allt fritt översatt från danskan.

Jag tycker att Landtinus borde vara idealisk till fullblod med inriktning på bra tävlingshästar i alla discipliner. Han har mkt bra stam och mkt bra möderne (alla discipliner), egna meriter och har förärvt sg väl. Verkar ge bra typ, utstrålning, bra halsansättning, bra gng och hoppförmåga. Landtinus egen bruksprovsrapport liksom sönernas är trevlig läsning, verkar vara mkt bra temperament och ridbarhet i dem.

Bara mina funderingar :).

Mvh Cissi
 
Sv: Hingstval till detta sto

Jag har sett runt lite på honom och har sett en hel del fina avkommor med just fullblod i Danmark, dock då bara på bilder. men han verkar attraktiv till just fullblod.


Var finns han att få tag på?
 
Sv: Hingstval till detta sto

Jag är inne på Cirkus linje Empire.... Snygg fölunge är den efter Jaguar Mail?
Har faktist själv valt en ny spännande hingst som ev skulle kunna passa din också Careme.
 
Sv: Hingstval till detta sto

Jag är inne på Cirkus linje Empire.... Snygg fölunge är den efter Jaguar Mail?
Har faktist själv valt en ny spännande hingst som ev skulle kunna passa din också Careme.

Nej fölungen är ett rent fullblod e.Federico :D
 
Sv: Hingstval till detta sto

Jag har ju gått igenom hans avkommor, men inte hittat så mycket med fullblodsmamma. Det förvånar mig, eftersom han känns som en hingst som borde fungera mkt bra just på fullblod... Är därför jättenyfiken på vad du sett! :)

Har inte hittat nån som tar in, men han finns här:
http://www.hingstedepotet.dk/cms/page.php?24

Hittade siffror på dräktighet i fjol, verkar ligga på 70% och det känns skapligt tycker jag.

Stationen skulle skicka prospekt till min bekant (som du säkert vet vem det är) i alla fall. Kan säkert skicka till dig med :).

Har funderat på flera just till fullblod, t ex Nobel, Chess, Okeanos. Var mycket nyfiken på Fetcher som känns väldigt rätt också men undrar över fertiliteten? Var ju hans första år i fjol, hittade nån gammal tråd och där verkar simmarna inte ha varit på topp? Kan ju ha ändrat sig till i år...

Mvh Cissi
 
Sv: Hingstval till detta sto

Skall kolla upp honom!

*kl*

Har även funderat på balougraph vad tycker ni om det??

Här är lite nya bilder på stoet när hon är hemma hos mig

080515014e.jpg


080515001fe.jpg


Här är dessutom en bild på stoets pappa
secretdes.jpg
 
Sv: Hingstval till detta sto

Kanske Empire VDL ?
Han har extra bra front. Och hoppa kan han ju göra. jag tror att han rör sig hyggligt också.

Säkert jag som är både obildad och blind men jag har inte kunnat hitta vad som skulle vara extra bra med hans front. Tro mig jag har tittat många gånger och enligt mitt sätt att se så är i och för sig fronten bland det bästa exteriört på den hästen men jag kan inte se vad med den fronten som är bättre än exempelvis Caganchos (som jag valde för att han står hos samma hingsthållare). Som jag ser det så har Empire ganska brett ansatt hals, och dessutom så är han överbygd och har långa bakben. Men han hoppar snabbt och bra, absolut! :) Och på rätt ston som inte har samma svagheter tror jag att han är kanon.

Jag har roat mig med att rotera bilden så att hingsten står med bak o framben i samma nivå. Jag har absolut inget emot hingsten, men jag är trött på att "de" försöker lura oss stoägare:
Empire_uppstatlning.jpg


och beskuren:
Empire_uppstatlningbesk.jpg


Detta är bara min åsikt men det behöver inte betyda att det är sant. Smaken är dessutom som baken :). Och tur är det.
U
 
Sv: Hingstval till detta sto

Ser man det så så skall man ju inte förstärka stoets svagheter dvs fullblod har ju en tendens att vara lite överbyggda
 
Sv: Hingstval till detta sto

Lasandos922 har jag valt till min donna, dräktig e hon oxå! fick veta idag!
 
Sv: Hingstval till detta sto

Jag tycker att hingsten har en bra front. Väl liggande bog och bra ansättning av halsen
 
Sv: Hingstval till detta sto

*kl*

Och vet valde till slut Alligator Fontaine och hon är konstaterad dräktig med honom :D
 
Sv: Hingstval till detta sto

Lasandos har mkt bra typ som han nedärver starkt. Dessutom är han väl med i fälttävlansprojektet? Eller möjligen var... Jag har ett sto efter honom och hon hoppar riktigt bra, har en snygg sida, är tuff och orädd men ingen direkt nybörjarhäst. Hon har absolut bästa typen av hennes mammans fem eller sex avkommor, enligt uppfödaren.
 
Sv: Hingstval till detta sto

Lasandos har mkt bra typ som han nedärver starkt. Dessutom är han väl med i fälttävlansprojektet? Eller möjligen var... Jag har ett sto efter honom och hon hoppar riktigt bra, har en snygg sida, är tuff och orädd men ingen direkt nybörjarhäst. Hon har absolut bästa typen av hennes mammans fem eller sex avkommor, enligt uppfödaren.

Personligen gillar jag inte Lasandos :crazy:, men det har mer med att jag hade hand om honom då han var 4år på bruksproven
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 872
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 512
Senast: Marty
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 515
Senast: Stina12
·
Avel Jag är så himla sugen på att ta ett föl längre fram. Har ett väldigt trevligt sto med många bra egenskaper. Hon har det mesta jag vill...
2
Svar
39
· Visningar
4 369
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp