Hingstval, hjälp!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BEhjälp
  • Startdatum Startdatum
B

BEhjälp

Har ett jättefint 7- årigt sto som tyvärr ska vila ett år pga senskada :cry: , och jag vill gärna betäcka henne men vad ska jag välja? Är ute efter en hopphingst med mkt bra temperament och hög ribarhet och givetvis en slående hoppteknink ;). Bra halsansättning i det närmsta ett krav för att komplettera ngt dålig hals hos stoet. Hingstar med långa ryggar går bort direkt. Vill gärna ha "etablerad" hingst för lite mer säkerhet vad gäller bl.a. senare försäljning.

Stoet är efter Cortus - Bold Irish xx, en otroligt ambitiöst villig häst (definitivt m kap för minst 1.40), mkt bra, ganska ädel, sportmodell. Tre mkt bra gångarter enligt bruksprovsvet. Kan bli något svår och ngt het i hoppningen (kommer antagligen från mamman som ju är efter Bold Irish xx) vill därför inte ha detta i temperamentet på hingsten, inget "hett" blod mao.
Är det någon som har bra förslag så snälla hjälp, det börjar ju bli lite bråttom om man inte vill ha sent föl.. Tips emottages tacksamt!

Sv: Hingstval, hjälp!

SNÄLLA! Inte någon som kan tipsa? :confused:

Skriver väl några jag har tittat på lite grann, Indoctro, Landor S, Irco Mena, For Feeling, Carson och Casir Ask. Någon jag kan stryka direkt efter mina önskemål? Någon som vet mer om dessa?

Jag kan rekomendera Casir och Landor på de önskemål du har.

Vad gäller Casir så betonar de hans goda temperament.

Vad vill du veta? Det finns många gamla trådar här om både Casir och Landor S, sök på dem så får du mycket kul läsning. Det är två superhingstar!

En kompis har en Cortus-Irco Marco-avkomma som är jättefin, så Irco Mena kanske skulle funka, men det är ju lite struligare med fryst.

For Feeling är fin och skulle nog passa i typ, men har redan betäckt oerhört mycket här vilket gör att jag skulle välja bort honom.

Indoctro är väl i en egen pirisklass, men har du råd så får du nog en lättsåld fölunge!!

Carson har jag sett för lite av för att kunna säga något.

/C

Titta på Last Liberty.

Snygg hingst som kan hoppa. En avkomma e. Last Liberty var med i finalen på treårs championatet 2004.

Verkar som Casir är mkt trevlig! Hittade dock flera mkt fina trevliga hingstar på eklundas hemsida, orlando ligger högst på listan just nu! Tycker även carson ask verkade bra. Undrar om någon känner till Contendro I?
Landor S går bort om han endast går att få på fryst, vågar inte chansa med det då stoet har lite dålig brunst.
Intresserad är jag också av Landgraf 1 linjer, men inte genom landlord- tror det är för känsliga hästar för att passa mitt sto.
Fler förslag?

Contendro I är väl också bara tillgänglig via fryst. Annars är det nog en verkligt bra hingst. Hörde från en bekant som jobbat i Tyskland att han där anses som den främste Contender-sonen. Men det kan säkert Cyllene bekräfta/dementera.

Har själva funderingar på Casir åt vårt Concorde-sto. Har tidigare funderat lite på Orlando, men har nog slagit det ur hågen nu. Tror att det kanske kan bli lite vasst (Heartbreaker-blodet) och dessutom ger han väl ofta lite mer massa än exempelvis Casir, vilket i vårt fall kan vara en nackdel (man vet ju inte riktigt vad som slår igenom från tidigare generationer på stoets sida). Därmed inte sagt att Orlando inte är en riktigt fin hingst, men om ditt sto kan vara lite het kanske det inte är optimalt?

Tack! Det kan vara bra o veta att Heartbreaker kanske ger lite skärpa... Har ju ingen riktigt bra koll, men skärpa, temperament och känslighet tror jag att stoet står för helt själv så det räcker! Lutar mer och mer åt Casir då, hyfsat bra pris också.. Är dock fortfarande öppen för fler förslag!
Tack så länge!

Det är transportsperma på Landor S.

Helen

Tack för alla tips, tror nästan till 100% att det blir Casir. Ska bara kolla brunsten. Har två problem till utöver brunsten, nämligen att hon står på både finadyne och cortison, plus att hon är sydd. Lite kvar att göra, men som sagt tack för tipsen! :bow:

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Avel Har ett välhoppande dressyrsto efter Briar och sedan fullblod på mödernet. Vi vill gärna lägga på en hopphingst för att få ett rent...
Svar
17
· Visningar
2 178
Senast: Långnos
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 668
Senast: HMQ
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30