Hingstval 2010?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hoppsan
  • Startdatum Startdatum
H

Hoppsan

Hej!

Jag är helt ny när det gäller det gäller avel, men vi har bestämt oss för att betäcka mitt sto i år, så jag hoppas att ni skulle vilja hjälpa mig med att välja rätt hingst till mitt sto. jag ska behålla avkomman själv och vaill ha den som allround häst och kanske tävla LA/LA.

Mitt sto är e:King Marco ue:Colombo. Hon är 164 cm och jag vill gärna att avkomman hamnar mellan 164-170cm. Hon behöver en högställd hingst som lättar upp henne fram.

Hon är jätte mysig i stallet, älskar att slicka och att nosa en i ansiktet. Helt orädd för allt, aldrig stannat på ett hinder m.m. Problemet är att hon bara har en on-och-off-knapp. Förutom när vi tävlar då är hon superkoncentrerad!:)
Skulle vilja ha åtminstone en gradering på on-knappen.;)

Här är några hingstar jag funderat på:
Cosmeo
Cabachon
Quality time
Corratus
Carmargue(tror det stavas så, finns på hästak)

Många hingstar men jag hoppas att några kan något om någon!

Sv: Hingstval 2010?!

Missa INTE Crelido (Hastak)

Bra allround som gett vad jag sett underbart temperament, inte for stort men anda latt och hogstallt.

Aerline H
Last Liberty

Hingstar som redan har många avkommor och som man vet nedärver bra hopp och gångarter och de ger ofta ett väldigt bra temprament.

Ok. Tack så mycket!:D

Jag har tittat rätt mycket på Aerline H men sen läste jag någon stans här på buke att han kunde ha lite temp.

Last Liberty har jag oxå tittat på, älskar hans galopp :) men sen fick jag veta att han inte kunde fortsätta tävla pga en benskada. Anledningen till att vi ska betäcka är att min häst varit halt men ingen vet varför eftersom hon aldrig e varm eller svullen o hon e jätte fin på röntgen. Hon e frisk för tillfället men vi tänkte ge henne ett riktigt rehab år, veterinären tyckte de lät som en bra ide. E de då dumt att avla på en hingst som oxå har haft en benskada?

Får kolla Crelido och Nobel.

Det här känns som en dum fråga men men, jag såg att crelido var lite uttåttåad, min häst e oxå det. Hur noga ska man vara med sådant?

Jag har tittat rätt mycket på Aerline H men sen läste jag någon stans här på buke att han kunde ha lite temp.

Jasså? Jag har hört precis tvärtom, att han lämnar väldigt trevliga avkommor! :)

Ok. Avkommorna har jag inte hört något om bara att han kunde ha lite humör, men sen e han ju hingst:p

Men de e ju jätte bra om han inte nedärver det för jag gillade honom.

Last Liberty har jag oxå tittat på, älskar hans galopp :) men sen fick jag veta att han inte kunde fortsätta tävla pga en benskada. Anledningen till att vi ska betäcka är att min häst varit halt men ingen vet varför eftersom hon aldrig e varm eller svullen o hon e jätte fin på röntgen. Hon e frisk för tillfället men vi tänkte ge henne ett riktigt rehab år, veterinären tyckte de lät som en bra ide. E de då dumt att avla på en hingst som oxå har haft en benskada?

Får kolla Crelido och Nobel.

Både LL och Aerline ger väldigt bra temprament till sina avkommor.
LL skulle ju inte bli godkänd och få användas i aveln om han skulle nedärva benskador så det behöver du inte oroa dig för.

Själv tycker jag att Baltimore 1178 är riktigt tjusig! kikat något på honom? :)
står på Falbygdens stuteri.

Ok. Va bra. Ja jätte mycket! Jag e helt kär i honom! Men på hans första bruksprov så blev han inte godkänd och så stod det något i stil med "en hingst som kräver sin ryttare".Nu ser han så himla trevlig ut men han kanske inte altid varit så himla lätt då?
Ngn som har en exteriörbild på Nobel?
Har någon sett Aerline, Last Liberty, Nobel, Crelido eller Baltimore live?

Är suupernöjd med vårt 3-års sto e. Last Liberty - Aerline H :d

De hingstar du själv föreslagit gillar jag och tror jag betydligt mer på än övriga hingstar föreslagna i tråden. Cosmeo i synnerhet är en fantastisk hingst med massa uttryck och en otrolig kapacitet!

Hej!

Jag är helt ny när det gäller det gäller avel, men vi har bestämt oss för att betäcka mitt sto i år, så jag hoppas att ni skulle vilja hjälpa mig med att välja rätt hingst till mitt sto. jag ska behålla avkomman själv och vaill ha den som allround häst och kanske tävla LA/LA.

Mitt sto är e:King Marco ue:Colombo. Hon är 164 cm och jag vill gärna att avkomman hamnar mellan 164-170cm. Hon behöver en högställd hingst som lättar upp henne fram.

Hon är jätte mysig i stallet, älskar att slicka och att nosa en i ansiktet. Helt orädd för allt, aldrig stannat på ett hinder m.m. Problemet är att hon bara har en on-och-off-knapp. Förutom när vi tävlar då är hon superkoncentrerad!:)
Skulle vilja ha åtminstone en gradering på on-knappen.;)

Här är några hingstar jag funderat på:
Cosmeo
Cabachon
Quality time
Corratus
Carmargue(tror det stavas så, finns på hästak)

Många hingstar men jag hoppas att några kan något om någon!
Har sett Cosmeo, Cabachon, Camargue, Last Liberty, Ludwigs Champion och Crelido Live.
De tre första är långlinjerade hingstar med mycket bra galopp och storkapacitet. Upplevde både Cabachon o Camargue som överbyggda hästar som kräver ridning fram till hindren men hoppade härligt. De tre sista fantastiska temprament, tre bra gångarter i balans. Crelido och LL ger högställda avkommor medan Ludwig ger lite mer massa. Kolla in LL Blup inte många hingstar som ligger på grön sida på alla egenskaper. Har själv en Crelidoavkomma som blivit högställd. När det gäller temprament är min personliga favorit Fetcher N men jag vet inte om det är så klokt att linje avla på Irco Marco.

Tack så mycket för alla svar!:bow:
Har inte varit inne o kollat på ett tag, trodde tråden övergivits;)
Va kul att du gillade de hingstar jag föreslagit! Jag gillar Cosmeo o Cabachon grymt mycket så det blir nog ngn av dom:love:
På vilket sätt behövde Cabachon mkt ridning till hindret? Mkt ben? Va han seg fram och upp?

Om han skulle behöva lite mer ben fram till hindret gör det inget men jag vill gärna ha en som kommer upp snabbt fram. :)

Har blivit lite tveksam till Aerline H då alla hans avkommor verkar bli så himla stora:crazy:

Jag såg Cabachon på hingstvisningen och tyckte han verkade lite trött och seg. En otroligt snygg häst men jag hade nog lagt honom på ett litet kvickt sto. Däremot hoppade Flyinges Charming Boy mycket fint, han såg så lättriden och okomplicerad ut, hoppade riktigt fint.

tänka på att Charming Boy har EVA.. gillade också honom, var lite sugen förra året men orkade inte då krånglet med att regga i annat förbund.
Jag gillar Carmargue på din lista!

Ok. Tack så mycket!
Mitt sto är inte så stor 164 cm och väldigt snabb fullblodet har definitivt slagit igenom på henne, men river hon så är det med frambenen o jag tycker att hon även skulle behöva lättas upp lite fram. Ska kika lite på Charming Boy.

Liknande trådar

Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Långnos
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel ...till ett sto, Bellini-Napoleon. Stoet är 12 år, har aldrig haft föl innan, hoppar helt okej, har fina gångarter med extra plus för...
Svar
4
· Visningar
1 264
Senast: Masse
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 277
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka