Hingstval 09 till ungsto e. Figaro R...

polly p

Trådstartare
Tänkte rådfråga erfarna bukare om vilka hingstar som skulle kunna passa till detta sto då jag har eventuella planer på att betäcka henne efter tre-års testet.
Stoet är efter Figaro R-Bayron-Ganesco-Gaspari-Immer.
Gångartshingst är nog min förstahandstanke:), men alla förslag beaktas.
Stoet är byggd mycket "uphill", med låånga ben, dock kanske något kort i sin rygg. Rör sig trevligt och har ett kanontrevligt humör..
Jag är jättegrön på avel och ska väl kanske välja en hingst som redan förvärvat sig i aveln?
Vill också ha god storlek, lång välansatt hals, bra ben, rejäl front.
Sålde min hingstkatalog så ge mig tänkbara kandidater att sukta efter i höstmörkret..;).
Hon har en moster som går svår dressyr. Hennes bror hoppade för diplom på tre-års. Kommer ur en förvärvnings-säker stostam.
Har tittat på Rubinrot, Highcruiser, Roosvelt..

Sedan kan det inte hjälpas, jag är ingen färgnörd däremot har jag en viss fabless för uttrcksfulla ädla huvuden och jag vet att det inte har någon betydelse men...:)

Sv: Hingstval 09 till ungsto e. Figaro R...

Jag är oerhört förtjust i Belamour !

Dock är han inte beprövad.

Tänkte rådfråga erfarna bukare om vilka hingstar som skulle kunna passa till detta sto då jag har eventuella planer på att betäcka henne efter tre-års testet.
Stoet är efter Figaro R-Bayron-Ganesco-Gaspari-Immer.
Gångartshingst är nog min förstahandstanke:), men alla förslag beaktas.
Stoet är byggd mycket "uphill", med låånga ben, dock kanske något kort i sin rygg. Rör sig trevligt och har ett kanontrevligt humör..
Jag är jättegrön på avel och ska väl kanske välja en hingst som redan förvärvat sig i aveln?
Vill också ha god storlek, lång välansatt hals, bra ben, rejäl front.
Sålde min hingstkatalog så ge mig tänkbara kandidater att sukta efter i höstmörkret..;).
Hon har en moster som går svår dressyr. Hennes bror hoppade för diplom på tre-års. Kommer ur en förvärvnings-säker stostam.
Har tittat på Rubinrot, Highcruiser, Roosvelt..

Sedan kan det inte hjälpas, jag är ingen färgnörd däremot har jag en viss fabless för uttrcksfulla ädla huvuden och jag vet att det inte har någon betydelse men...:)

Skulle titta på Channon,lämnar mkt ensartade avkommor med linjer och högställda moderna i typen.han tillför även mkt goda gångarter.Mödernet är oerhört förärvningssäkert.Han är dessutom mkt uppskattad av Heimdal!!

Ett tips är att du väntar med att titta på hingst tills treårs testet. Dels så får du ju då domarnas bedömningar av henne, det är lätt blir hemmablind och missa viktiga saker. Dels kan du då också faktiskt fråga domarna om råd när det gäller hingstvalet.

Tack alla för svar!
Vill gärna ha fler kandidater..
Självklart klarnar mycket på tre-års test och jag kanske tom avvaktar med betäckning beroende på dagsform och ev. kritik.

Det är så svårt att förklara vad jag vill tillföra..
Hennes största plus i mina ögon är typen och gångarterna.
Att jag vill få lite tips redan nu är ju för att det är kul att börja titta och göra sig en bild och ekonomisk kalkyl:crazy:...

Boccelli-ligger han på tok för nära i linje med mitt sto?
Tycker han verkar ha nedärvt sig bra..
Skall kolla in Channon..

Jag tycker nog att Bocelli ligger lite väl nära. Det finns ju så många andra fina dressyrhingstar att välja på.

Oj vad den var fin:).
Kollade på Channon också och undrar då Channon v/s Rubinrot att passa mitt sto?
Kan Rubinrot kanske vara något tyngre och möjligheten att "tunghet" också slår igenom i mitt stos gener..?
En hingst som förvisso är grön men som i beskrivningen känndes som ett alternativ+att han också är "Svenskproducerad" var faktiskt Damino SD, någon som sett och vet mer om honom?

om det är r-blod du vill ha tycker jag du ska kolla på tullstorps rosevelt 1110

Oj vad den var fin:).
Kollade på Channon också och undrar då Channon v/s Rubinrot att passa mitt sto?
Kan Rubinrot kanske vara något tyngre och möjligheten att "tunghet" också slår igenom i mitt stos gener..?
En hingst som förvisso är grön men som i beskrivningen känndes som ett alternativ+att han också är "Svenskproducerad" var faktiskt Damino SD, någon som sett och vet mer om honom?

Glömde berätta att Channon även hoppar mkt bra.Vet att Heimdal är enormt förtjust i Channon,han har bedömt många av C`s avkommor.

Vad jag "vill ha" vet jag ju inte riktigt stam-mässigt eftersom jag inte har så stor kännedom..
"R"-blodet, vad är det?
Men, hingstar som Roosvelt, Highcruiser m.m är sådana jag tittat på och där typen tilltalar.
Känner bara att jag inte vill tillverka en avkomma som riskerar att behöva 15"tums sadel;), mao vill jag kanske inte att hingsten har för kort rygg..men vet heller inte hur det förhåller sig med ovanstående hingstar.
Gillar också när det flyter en liten andel högre blod men det är ju inte nödvändigt.

Vad jag "vill ha" vet jag ju inte riktigt stam-mässigt eftersom jag inte har så stor kännedom..
"R"-blodet, vad är det?
Men, hingstar som Roosvelt, Highcruiser m.m är sådana jag tittat på och där typen tilltalar.
Känner bara att jag inte vill tillverka en avkomma som riskerar att behöva 15"tums sadel;), mao vill jag kanske inte att hingsten har för kort rygg..men vet heller inte hur det förhåller sig med ovanstående hingstar.
Gillar också när det flyter en liten andel högre blod men det är ju inte nödvändigt.

Är själv väldigt förtjust i Roosvelt och har en avkomma efter honom. Men jag skulle kanske vara lite tveksam om jag hade ditt sto. Jag tror att han inte rekommenderas till allt för korta ston och min herre är trots en ganska långlinjerad mamma klart åt det korta hållet.

R-blodet är de som har Rubenstein i stammen.

D-blodet är Donnerhall.

W-blodet är Weltmeyer.

Det finns säkert några till som jag inte vet.

*puttar*
Vore kul om någon kunde komma med lite förslag på det jag typmässigt söker.

Så beprövade hingstar med god tillgänglighet och där jag inte behöver råna banken för att ha råd att använda:crazy:, vore jätte tacksamt om någon i nuläget har ideér om.
Vet att det kommer massa information längre fram men det vore kul att kunna spåna lite redan nu, OM jag betäcker henne..

R-blodet är de som har Rubenstein i stammen.

D-blodet är Donnerhall.

W-blodet är Weltmeyer.

Det finns säkert några till som jag inte vet.

Kompletterar bara:

F-blodet är Florestan

Rubinrot är fin, men om man gärna vill ha ett ädelt huvud så kanske han inte bör vara förstahandsvalet.

Nä, det är nog sant:laugh:.
Men som sagt så är det väl kanske inte så primärt hur huvudet ser ut, bara något jag tycker är fint, viktigare med innehållet:)..
Channon som beskrivs somädel ,kvadratisk och grund i bålen samt tät fram får falla bort..
Tycker detta är svårt och tycker att om jag sneglar på hopp/multi sidan av hingstar så ökar utbudet betydligt.
Kikade till exempel på Last Liberty, har även varit lite såld på "Ludde", men då är jag nog också garanterad ett stort huvud:crazy:.
Vet inte om det är ½vansinne att lägga på annat än gångarts-stammat i relation till min hästs stam? Hjääälp mig med råd..

Jag fick en "Ludde" bäbis förra året hans mamma är efter Cardento och således har hon ett ganska stort och grovt fult huvud:) Bäbisen däremot är mkt ädel med långa ben och har ett vackert litet huvud. Han rör sig mkt lätt och smidigt. Så varför inte ta en multi-talang.

Jag slår ett slag för Don Primero!

Har fått föl efter både Figaro R & Don Primero u samma mamma (e Magritte-Stratos**) som var kvadratiskt byggd. Det som skiljde mest mellan dessa fölen var att DP ungen är mer långlinjerat och har bätte hals och bogansättning. Don Primero är välbeprövad och du har ett obeprövat sto med en far som har sina första treåringar i år vilket talar för att man ska använda en beprövad hingst på henne tycker jag;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka