Hingsttips

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare DuÄrJag
  • Startdatum Startdatum
D

DuÄrJag

Har ett nioårigt hannoveranersto efter Bergamon-Wendekreis som jag skall betäcka nästa år. Hon är 172 cm, högrest och med mycket bra gångarter, jättelätt för både piaff-passage-piruetter men har även bra ökningar. Ett grand prix ämne enligt många landslagsryttare!
Hon är högrest, med en bra halsansättning (född på tygeln) och i uppförsbacke. Hon hoppar även bra (har löshoppat 160 utan problem).
Hon har inga direkta exteriöra nackdelar men om man ska vara petig har hon lite lång rygg och för välvinklade haser.
Jag vill försöka få fram ett framtida grandprix ämne, och vill inte avla "halvdant".

Några jag tittat på är:
Quaterback - favorit, men kanske man ska ta en hingst som har gett en del eftersom att det blir hennes första föl
Gribaldi - min favorit, men är det någon som tar in på honom?
Silvermoon- lite för lång rygg?
Skovens Rafael - har inte hört så mycket om honom mer än det som står på den hemsidan från dem som tar in på honom
Londonderry- väl beprövad och ett säkert kort
Stalypso- visserligen hopphingst men jag tycker han rör sig riktigt bra också!

Vad tycker ni? Andra hingstförslag?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingsttips

QB har ju lämnat många fina avkommor i Tyskland och är populär här oxå.
Jag själv har valt Ampere efter Rosseau-Flemmingh som är superfin tycker jag.
Askö stuteri har tagit in honom och min Bellinimärr är dräktig med honom,hon är lite lång i ryggen och han verkar kort och bra till henne.

Har ett nioårigt hannoveranersto efter Bergamon-Wendekreis som jag skall betäcka nästa år. Hon är 172 cm, högrest och med mycket bra gångarter, jättelätt för både piaff-passage-piruetter men har även bra ökningar. Ett grand prix ämne enligt många landslagsryttare!
Hon är högrest, med en bra halsansättning (född på tygeln) och i uppförsbacke. Hon hoppar även bra (har löshoppat 160 utan problem).
Hon har inga direkta exteriöra nackdelar men om man ska vara petig har hon lite lång rygg och för välvinklade haser.
Jag vill försöka få fram ett framtida grandprix ämne, och vill inte avla "halvdant".

Några jag tittat på är:
Quaterback - favorit, men kanske man ska ta en hingst som har gett en del eftersom att det blir hennes första föl
Gribaldi - min favorit, men är det någon som tar in på honom?
Silvermoon- lite för lång rygg?
Skovens Rafael - har inte hört så mycket om honom mer än det som står på den hemsidan från dem som tar in på honom
Londonderry- väl beprövad och ett säkert kort
Stalypso- visserligen hopphingst men jag tycker han rör sig riktigt bra också!

Vad tycker ni? Andra hingstförslag?

Gribalds avkommor har väl talat för sig själv. Totilas är väl en av dem ;)
Skovens Rafael har jag sätt live från hingstvisningen i våras. En mkt snygg och välutbildad hingst. En ny världsstjärna, helt klart! Här är en film som jag gjorde efter hingstvisningen http://www.youtube.com/watch?v=4Oi3n8LuMbw&feature=channel_page ;)

jag såg sir donnerhall o samarant på video häromdagen wow alltså!Kolla gärna in de två herrarna! ;)

Har sett fina föl efter sir donnerhall, de avkommor jag sett efter samarant har inte tilltalat mig alls.

Jag hade kikat närmare på Johnson och Quaterback om jag var dig. :)

En nyfiken fråga bara: om hon skulle kunna gå grandprix, varför inte tävla henne i de klasserna innan du tar föl?

annars är även jag svag för Gribaldi, även om han tydligen kan ge ganska tuffa avkommor. Lingh har ju visat att han klarar Grand prix och har mycket höga avelsvärderingssiffror i Holland. Jag skulle passa på om han finns kvar.

Efter att ha sett video på Skovens Rafael så fastnade jag inte för honom så direkt, QB och Gribaldi är mer favoriter än Skovens Rafael

Hon är en speciell häst som har haft otur med tidigare ägare som inte klarat av henne och sen jag köpte henne som problemhäst har det varit mycket jobb för att få ordning på henne och få fram den glada hästen som fanns långt därinne, Hon är ingen häst som vem som helst kan rida och jag ska börja en ettårig utbildning nästa höst och kommer då ej ha tid att ha henne i full träning så därför har jag beslutat att betäcka henne nästa år. Det är inget alternativ att låna ut henne.

Hur ser stoet ut i modellen och hur önskar du att avkomman ska se ut?

Det är ganska (underdrift) stor skillnad på typen på vissa av dina hingstförslag. Vissa av dem är som att jämföra ett fullblod med en new forest om jag ska vara hård. De må vara bland de bästa gångartshingstarna i Europa idag, men de har helt olika blod bakom sig, de ser olika ut och de lämnar olika typer av häst!

Bara en parentes! Vad har du i tredjeled på ditt sto? Jag tycker inte man behöver vara särskilt hysterisk och avla på de allra ädlaste hingstarna men av de du valt ut här är det stora skillnader.

Det är Marcio xx i tredjeled.

Har ingen bild på henne på datorn annars hade jag visat det. Hon är långbent, byggd i uppförsbacke, mycket bra halsansättning bra längd på halsen, ngt lång rygg, bra manke, välmusklat kors, ngt för välvinklade haser annars bra ben.
Har både bra bakbensaktivitet och framben. Är inte en häst som är tung i typen mer åt fullblodshållet.

Jag vill försöka få en avkomma byggd i uppförsbacke, med bra halsansättning, vill inte ha en tung modell på häst utan mer åt det lättare hållet, en kortare rygg än stoet är också önskvärt. Bra extremiteter är också viktigt tycker jag.
När det gäller gångarterna är det för mig viktigast med bra skritt och galopp eftersom trav är lättare att rida fram än de andra gångarterna.

Vet att det är stor skillnad på de olika hingstar, jag har bara spånat än så länge och vissa kommer falla bort när man kollar nogrannare på stam, typ och avkommor.

Quaterback kommer nog med stor sannolikhet att falla bort eftersom han bara fick 7,63 på skritt, det är för lite tycker jag men jag vet inte om skrittbetyget beror på om han för dagen var spänd i skritten eller om det är så att han inte har en bra skritt alls?

Någon som vill uttala sig om hans skritt?

Quaterback kommer nog med stor sannolikhet att falla bort eftersom han bara fick 7,63 på skritt, det är för lite tycker jag men jag vet inte om skrittbetyget beror på om han för dagen var spänd i skritten eller om det är så att han inte har en bra skritt alls?

Någon som vill uttala sig om hans skritt?

Men det verkar ju som hennes svaghet är psyket i första hand, och det är ju oerhört viktigt när man väljer hingst. Det är inte klokt att avla hästar som bara en eller två personer kan rida. När det gäller de nya hingstarna vet vi inget om nedärvningen av temperament, så det skulle jag slå ur hågen direkt.

Jag vill ha fram en avkomma som ska förhoppningsvis kunna gå hela vägen, min häst har lite nerver men som av tidigare okunniga ägare som aldrig hade ridit en häst som har lätt för att samla sig utan bara ridit ridskolehästar typ brunte som aldrig gjorde något mer än nödvändigt har samlat alldeles för mycket och till slut gick allting bara uppåt och till slut så stod hon bara på bakbenen för dem. Ridbarheten är det inga större fel på, men man ska vara medveten om att det är en häst som har lätt för samling och om det kommer upp en ryttare som är för hård i handen och inte kan rida på det "nya" sätt a la anky/gal dvs aldrig ha broms-gas samtidigt så kan det gå fel. Jag är inte rädd för en avkomma med nerv och känslighet då jag avlar för att ha den själv, inte för att sälja till en hobbyryttare.

QB's poäng på skritten är från hans 30-dagarstest, så det är inte bara baserat på en dag. När han vann Bundeschampionatet fick han 7 på skritten, så det är helt klart hans svaghet med tanke på att han fick 9,5 på trav och 10 på galopp!

Hittade dessa uppgifter på nätet:
”X” kom till mig när hon var 3,5 år hon såg ut som en gänglig varmblods travare i modellen. X hade ställt en häst till mitt förfogande och det blev "X" som jag valde i flocken bland dess otämjda unghästar.
"X" visade sig vara en dam med skinn på nosen så dem första 6 månaderna gick åt till att markträna henne, med hjälp av Monty Roberts horsemanship metod och eget sunt förnuft började vår resa tillsammans.
"X" växte och växte både på höjden och bredden när hon fyllt 4 år mätte hon 175cm i manken och hade ett bröstomfång motsvarande ett kallblod.
Tanken var då att hon skulle ha startat kvalitets på hösten men en juver inflammation satte stopp för planerna, "X" står nu i Göteborg där hon spås en lysande dressyr karriär med siktet inställt 2009 på YR sm.
Jag förstår att det inte är du som skrivit ovanstående men har stoet tävlat någonting?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag
Tillbaka