Hingsttips till halvblod + ridponny

Ninnie

Trådstartare
Jag har ett halvblodssto som jag ska betäcka men är totalt villrådig. Hon är E. Cavalotti - Brabant. Tyngre modellen men rör sig lätt. lång välansatt hals,165 cm. Hoppar mycket bra men mitt intresse är dressyren. För övrigt ett kanontrevligt temperament. Vill ha en avkomma med mer lätthet och elegans, med bra gångarter.
Förslag på lämplig hingst ?

Sto nr 2 är en kp, d-ponny med mycket bra gångarter och tävlat högsta klasserna i dressyr, helt otroligt bra psyke. Korsning Danska halvblod och oldenburgare så är av den tyngre modellen. Även här önskar jag en avkomma med mer elegans och lätthet för framtida dressyr.

Sv: Hingsttips till halvblod + ridponny

Min morfar har ett sto som är e Herkules som är lite tyngre i typen. Henne betäckte han med Romano och fick en OTROLIG dressyrhäst. Steget är fantastiskt och hela exteriören är Dressyr. Jättesnygg och elegant och med de snygga "knycken" i traven. Nu har jag för mig att Romano eg. var en hopphingst men morfars avkomma blev verkligen en fullträff för dressyr! Flera kända dressyrryttare har varit intresserade av honom och det borde vara ett gott betyg!

Tipps hur du betäcker ridponnysto, hittar du i tråden.
"Hingst hjälp!
Nu behöver jag eran hjälp att bestämma mig för vilken hingst jag ska välja till ponnyn. Eftersom hon inte bli såld så lutar det åt att betäcka henne. Stoet är en...
Rumpnissen "

Hälsningar peråke

Har du sett den tyska dressyrhästen His Highness ( Tror att det stavas så). Fick en video på den hingsten härom dagen. Gud va fin den är! Rör sig superfint! Där fick man se några fölisar efter den också. De såg jättefina ut!

OK, jag tycker att du väljer Elegant, Pauli, Bogi, Bocaccio Arden, Tycker jag.....

Hej jag var på avelskurs i Flyinge ihelgen och lärde mig otroligt mycket och tänkte ge dej lite tips från det jag lärde mig om du sen får användning av det kan jag ju bara hoppas!

Framförallt vill jag säga eftersom avlen speciallieras mycket idag så blanda INTE hopp och dressyr avel, satsa på en bra gångartshäst om det är vad du söker! Det kan vara bra att använda sig av BLUP statistiken där man ser om de förärver sig väl eller inte, om du har ett yngre hingstval, kolla på hans föräldrar i BLUP staktistiken! Jag kan persoligen tycka att man kan ha ett litet varnande finger för att utlänska hingstar låter "lite väl bra" och att se hingsten själv, kan man ofta skapa sig en god bild av vad man åtminstonde hoppas på en avkomma! Se till att hingsten kan förstäkra det som är bra på ditt sto OCH inte har samma svagheter! Ett persoligt tips är Saigon, som Jan Brink har på Tullstorp (www.tullstorp.se) En fantastisk lätt och rörlig häst som får underbara föl och bra fertilitet (många blir dräktiga) OBS fryst sperma har ofta mycket sämre statistik på att de ska bli dräktiga..

Hoppas du kan ha någon användning av detta, om jag ska förtydliga eller tillägga nått så gör jag gärna det och Lycka till!!

Mvh Emilie

Fått en hel del napp vad gällande kp-stoet men inte halvblodsstoet.
Mycket tacksam för tips !!

Tack för svar.
De jag själv nu har funderingar är följande hingstar:

* Saigon
* Biggles
* Bernstein
* Bocelli
* Figar R

Mycket tacksam för synpunkter om val av någon av hingstarna till halvblodsstoet ! Vad tror ni ??

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 998
Senast: Nafayette
·
Avel I denna tråd kan alla, gamla som nya fantaster av denna underbara ras dela med sig av sina tankar om rasen. Det är självklart helt okej...
Svar
0
· Visningar
851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka