Hingsttips önskas

oki

Trådstartare
Funderar på om jag ska sätta igång mitt sto (se stam här) för en sista tävlingssäsong 2008 eller om jag ska låta seminera henne istället. Hon blir 10 år nästa år och har varit ifrån ca 3 månader nu pga ett hovproblem.
Hon har eg inte stam som är tillräckligt het för att det ska gå att sälja efter henne men det är en löpärlig märr med bra trav (lite flack aktion)och exteriör. 160 cm i mankhöjd, något kort rygg och kort hals. Rejält byggd utan att vara för grov. Hon har varit extremt hållbar och aldrig behövts åtgärdas mer än med lite "underhållsliniment" nån gång ibland. Hon tävlar framförallt i monte och då säsongen här uppe inte är så lång så är ju frågan hur gör jag...?

Jag gillar det franska blodet och Orlando Vici och Korean finns tillgänglig på fryst inte alltför långt borta.
En annan fransk hingst jag gillar stammen på är Jet Fortuna men jag vet inte om man kan få semin på honom i Sverige.
Jain De Beval?
Funderar även på Smasher då jag gillar hans avkommor skarpt och tror att han skulle kunna passa bra till henne.
Maxpris på fölavgift måste jag sätta till 25000 kr.

Kom med förslag på hingst eller tycker ni jag ska tävla en sista sommar med henne?
Att seminera och sedan fortsätta tävla under sommaren känns inte aktuellt då hon är besvärlig att transportera och det kanske skapar för mycket stress för ett dräktigt sto.

Sv: Hingsttips önskas

Oh, Mascara All Over var ju en fin häst! Jag tycker du har helt okej moderstam på henne med många rejäla tävlingshästar.

Jag hade tagit Korean. Men det är bara för att jag just för dagen har hört så mycket positivt om hans avkommor. Det sägs att Ludde tror starkt på honom som budgetalternativ och han brukar ju kunna de franska hingstarna.

ok, Korean... Jag har sett här att flera påstår att han lämnar lite vasst. HAr du nån aning om på vilket sätt?
Stoet är en snäll häst men har nästan lite för mycket "tåga" i sig. Ska jag beskriva henne i ett ord så blir det "intensiv" och jag vill nog helst undvika hingstar som kan lämna hett.

Humör i lagom dos har jag inget emot men framåtandan bör vara kontrollerbar...:rofl:

Nej, humöret vet jag inget om. Jag har bara hört andras rekommendationer och det har varit människor som jag litar på.

Jag håller helt med dig om hur mycket tåga man vill ha!

Ni vet väl att Mascara All Over är taget efter Mona Sahlin?:D
För övrigt så hade jag inte tagit mera franskt på ditt sto.Men det är ju jag det.

Senast ändrad:

För övrigt så hade jag inte tagit mera franskt på ditt sto.Men det är ju jag det.

Jag förstår precis varför, eller tror det åtminstone. Men, märrn är mycket speedig, travar som en klocka, travsäker, startsnabb ja har eg allt det som amerikanarna ofta har. Det jag saknar i henne är lite mer tuffhet i loppen, hon klarar en 5-600 m repa i spåren utan problem men vill helst ha ryggar att gå i tills 300 kvar. Ingen garanti att jag får det med ett franskt inslag men jag tycker det kan vara värt chansen iaf att prova.
Skulle avsikten vara att sälja fölet skulle jag välja en ung, modernt stammad amerikan.
Jag har ju haft ett antal hästar med franskt påbrå och jag kan bara konstatera att det är dem jag gillat bäst som individer. Lite knepigare kanske men med betydligt mera mellan öronen...

Liknande trådar

Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
L
Avel Vill ha lite tips på vad man skulle kunna lägga på mitt sto som ska betäckas i vår. det är ett nätt sto på knappt 160cm med bra...
Svar
15
· Visningar
2 662
Senast: iafia
·
Avel Då jag nu står i valet och kvalet att betäcka mitt Escudo sto eller ej så lutar det åt att betäcka, men hingsten jag tänkt ut är ej...
2
Svar
25
· Visningar
2 990
Senast: Fredag
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: -Lilla My-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka