Hingstreglemente 2006 ASVH

gylle

Trådstartare
Sitter här med nya hingstreglementet som jag fick hem med bruksprovspapperna. Blir inte klok på om detta ännu är fastställt av SH eller inte då det endast står fastställt av ASVH på det.
Och till alla som undrar kan jag säga att det skulle bli "friare" med avel pga att EU rev upp de gamla reglerna är ett skämt. Det har blivit ännu hårdare, det är det som får mig lite att undra om de verkligen får detta godkänt.
Om jag förstått det rätt så är de enda halvblodshingstar som får registrera avkommer i ASVH de som fullföljt både fas 1 och fas 2 i bruksprovet och blivit kvalitetsgraderade (alltså är det även möjligt att registrera avkommer i grundstamboken även om inte hingsten blir godkänd) dock verkar det som om detta (alltså fullt bruksprov) är ända giltiga väg att avelsvärdera hingsten).
Likadant blir det tuffare vad gäller inrapportering av betäckningsresultat är dessa inte inne på angivet datum (gäller alla hingstar alltså även ej godkända) så går inte avkommerna överhuvud taget att registrera i ASVH. (Kul om man råkat välja en slarvig hingstägare är ju många godkända som missar detta om man ser på gamla listor).
Något som inte står ett ljud om är användning av egen hingst till eget sto, frågan är om detta inte längre heller ger registreringsbar avkomma om inte hingsten är fullständigt avelsvärderad med helt bruksprov.
Inte heller blev det någon "lättning" på villkoren betr hingst godkänd i annat EU land utan precis samma regler om innan.
Man kan ju ifrågasätta hållbarheten i detta då det ju fanns en anledning till att EU rev upp de gamla reglerna. Skulle det göra så stor skillnad om regelverket fanns hos SH kontra hos ASVH, skulle det vara mindre handelshinder för att ASVH har reglerna ?
 
Sv: Hingstreglemente 2006 ASVH

Något som inte står ett ljud om är användning av egen hingst till eget sto, frågan är om detta inte längre heller ger registreringsbar avkomma om inte hingsten är fullständigt avelsvärderad med helt bruksprov.

Det enklaste (och kanske mest seriösa?) är nog att använda en hingst som uppfyller kraven på bruksprovet, alltså en godkänd... Det är nog meningen att det ska bli krångligare att gå andra vägar och det är väl rätt så sunt, eller?
 
Sv: Hingstreglemente 2006 ASVH

Jag skulle väldigt gärna vilja läsa den info du fick.Kollade på ASVH men fann ingen länk med info där än?
 
Sv: Hingstreglemente 2006 ASVH

Eftersom Asvh har begärt uträde ur SH och vad jag förstått blivit beviljad detta så räknas Asvh som moderorganisation och kan då bestämma reglerna helt själva.
Det är nog mer än dom reglerna som skärps till. Kanske öppna championat försvinner osv.
 

Liknande trådar

W
Avel Hej! Har lite frågor angående pass. En hel djungel det där med pass verkar det som. Jag har ett sto som är min gamla tävlingshäst...
Svar
3
· Visningar
1 457
Senast: Görel
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Katinkas
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 468
Senast: Blossi
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp